R1 startar inte (startar om man puttar igång den)

Surt. skiten ska ju bara funka tycker jag. :) Hittar du felkällan, så säg gärna till, låter ju som att det skulle kunna vara samma fel. får införskaffa en mätare jag med så får vi se. skriver här när jag väl hittat felet.

Jo hälst tycker man skrället ska starta varje gång om man ger den lite sås då o då :yoparty

De jag tycker är knepigt är när den väl är startad så lyser all belysning som den ska på hel/halv ljuset o det är stabilt, även instrumentbelysningen o alla givare o så vidare fungerar som den ska så den borde ju ladda något från statorn, annars om den inte laddade alls skulle den ju dö så småningom när strömen i batterit blir för låg o lampor/instrumentering/bränslepump/tändningen slockna.

Kan hoppas på att hojen blitt lite sjuk därav symptomerna :rolleyes:

Skriver i tråden igen när jag mätt upp späningen :banana

Jag fick skaffat mig en voltmätare idag :)

Börja med att mäta batterit urkopplat då visade den 11.90 volt satte på laddaren, då drog den i väg till 14 o sen sjönk den till runt 13volt där laddaren gick in med grön belysning som underhållsladning, innan lyser den rött där den ger mera.

koppla på + polen o vrider om tändningen o allt fungerar tills man trycker på startknappen o allt dör o startrelät klickar som det va innan med det gammla batterit när det va för dålig kräm, testade att ha laddaren i men samma sak.

Rullade igång den o den starta så snällt så som den alltid gör :)

Testade vad den gav för ström till halvljuset 13.90 tomgång o 14.20volt vid lite gasspådrag.

Testade vad den gav för ström över batteripolarna 13.50 tomgång o 13.65volt vid lite gasspådrag.

Värkar solit som att mitt nya batteri som jag köpte innan sommaren har helt enkelt sakt upp sig :va

Man kan ju säja att den laddar som den ska, visar nästan rätt värden över statorn, i boken skulle den visa mellan 0-1 ohm från statorn på alla 3 kabblarna, jag fick värden på 0.14-0.16 på alla kabblarna.

Satte Batteriladdaren på underhållsladning idag, ska låta den stå på laddning några dagar innan jag utesluter att batterit är trasigt.

Ska kolla där jag köppte batterit om dom kan göra något åt detta om det är så att om detta batterit är trasigt att jag kan få det utbytt eller om dom är snälla o sänder mig ett nytt helt enkelt.

Batterit är köpt här http://www.batterilagret.se/page/valkommen-till-batterilagret-se.aspx

Ett gel batteri är det. tror det heter Nordström YTZ10-BS

Hittade när jag bestälde det ( 2011-05-25 ) tycker det är knepigt om det ska paja på ca 5månader.

Last edited:
BUMP*

POlarens R6á har liknande problem. när vi köpte hojen va det med nytt batteri, startade galant och inga konstigheter. Efter att ha kört hem den 15 mil i regn så vill den inte starta dagen efter.
Sätter batteriet på laddning med C-tec och nästa dag är batteriet fint enligt laddaren.
Slår på tändning, ljus och instrument fungerar men orkar inte dra runt startmotorn ett dugg. inte heller med laddaren inkopplad.
Går enkelt att putta igång och när man kör, ja då fungerar fram,bak,blinkers ja alla ljusen som det ska, förutom att instrumentpanelen stänger av sig titt som tätt när batteriet laddats ur? och varvräknarnålen lever loppan i perioder.

Om jag förstår det rätt så har tändspolen laddas så han kan rullstarta igång den och allt ljus går via statorn?
Men instrumentering,generator och startmotorn är beroende av batteriet och dess jord så svaret borde vara errosion på någon jord från batteriets jordpunkt? Som kan tänkas vara startmotor och någon annan stans under tanken? :confused:

Nja....

Batteriet orkar inte leverera ström utan att spänningen sjunker. Sjunker batterispänningen för långt så fungerar inte ECU och ger därmed inte ström till spridarna och därmed startar det inte. Men om du springer igång cykeln måste batteriet endast driva ECU och det orkar batteriet med.

Skulle tippa på att den laddar dåligt så att du kan köra men sedan orkar inte batteriet dra runt motorn när du sugit ur batteriet med ström till lamport och insprutning mm. Kolla vad den ger för laddspänning till att börja med.

BUMP*

POlarens R6á har liknande problem. när vi köpte hojen va det med nytt batteri, startade galant och inga konstigheter. Efter att ha kört hem den 15 mil i regn så vill den inte starta dagen efter.
Sätter batteriet på laddning med C-tec och nästa dag är batteriet fint enligt laddaren.
Slår på tändning, ljus och instrument fungerar men orkar inte dra runt startmotorn ett dugg. inte heller med laddaren inkopplad.
Går enkelt att putta igång och när man kör, ja då fungerar fram,bak,blinkers ja alla ljusen som det ska, förutom att instrumentpanelen stänger av sig titt som tätt när batteriet laddats ur? och varvräknarnålen lever loppan i perioder.

Om jag förstår det rätt så har tändspolen laddas så han kan rullstarta igång den och allt ljus går via statorn?
Men instrumentering,generator och startmotorn är beroende av batteriet och dess jord så svaret borde vara errosion på någon jord från batteriets jordpunkt? Som kan tänkas vara startmotor och någon annan stans under tanken? :confused:

Testa med startkablar från t.ex ett bilbatteri som du vet finns ström i. Eller så mäter du spänningen över batteripolerna när du försöker köra startmotorn.
Att varvräknaren "hoppar" när du slår på tändningen kan vara att den indikerar en felkod.

Det är ju intressant att mäta spänningen när hojen går på tomgång. Om den laddar som den ska ska du mäta drygt 14 v. Om spänningen är samma avstängd som igång så funkar inte generatorn.

Har ett liknande problem på min. Efter lite undersökande med multimetern fick jag det till att det var kortslutning i statorn. En ny ligger hos posten och väntar, förhoppningsvis fixar det felet..

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!