Mercedes W123 (76-85)

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Tjena
Är på jakt efter denna stiliga bil (aka zigenar-mercan) i hyfsat skick. Är det någon här som har koll på denna generation Mercedes och vet vad man speciellt ska hålla koll på? Helst med automatlåda och taklucka. Framförallt tittar jag på sedaner med bensinmotorer men ev. också coupé.

Mvh
Gubbe, 26 år gammal
 
Yea, gott val. Är själv sugen på en sådan nu inför vintern. Ser fram emot expertisens svar på dina frågor, även om W116 om någon har info om dom.

Gamla Mercor rockar :yoparty
 
Fråga Jörgen Karlsson, det han inte vet om gamla pansarvagnar kan man lämna därhän.
 
Levererade några sådana när de var seminya.
Anser fortfarande att man skall satsa på vanliga sedaner med 230 eller 300D motor.
Rostade ganska ordentligt i karossen (kan vara olika årsmodeller, jag minns bara att många var knäckebrödiga i förtid).
Mycket trevliga att skruva med eftersom materialvalen var gjorda utan tanke på att spara småpengar.
Reglagen har en distinkt känsla även efter 50 000 mil, som man inte hittar på moderna låtsaspremium bilar (BMW, Audi, Saab) ens när de är nya.
Väghållningen är bra på ett gubbigt sätt.
Den klarar mao höga kurvhastigheter, men utan att kommunicera på något annat sätt än genom krängning, däckskrik och understyrning som går över i överstyrning på ett förutsägbart sätt.
Montera lågprofildäck och sänk fjädringen så blir de outhärdligt dåliga och omercedeska.
 
Hej!

Jag har haft två 123or men det var dieslar.
Den ena hade taklucka som inte var tät så det kan ju vara värt att kolla, Annars är det rostiga bilar man vill undvika.
Automatlådorna är riktigt bra!
Centrallåset kan strula.
Det är grymma bilar med kvalitet som saknar motstycke då som nu!
 
Jag köpte en w123 i somras, 200 bensinare med 4 stegad automat och sollucka :) Lagom snabb. Inte i perfekt skick, men då vågar man å andra sidan använda den.

Riktigt skön bil att åka runt i.
 
Jag köpte en w123 i somras, 200 bensinare med 4 stegad automat och sollucka :) Lagom snabb. Inte i perfekt skick, men då vågar man å andra sidan använda den.

Riktigt skön bil att åka runt i.

200orna tyckte jag var undermotoriserade.
Fattades vridmoment.
Men resten av bilen är naturligtvis über.
Fanns ju dock massor av tvåhundror.
Har för mig att de körde en kampanj under lång tid med att sälja mercedesar för under 100 000.
 
200 är för trött för att fungera bra ihop med automatlåda. 280 är törstig och rätt ovanlig men trevlig. Kombin är den första riktiga lyxkombin och rätt ovanlig. Coupémodellerna är ovanliga och kostar bra mycket mer än sedanerna om de är fina.

Jag rekommenderar sedanmodellen 230E av årsmodell 1983-85. Utrustning och färg är av mindre betydelse om det är rätt exemplar, lägg på pengar och köp en så fin bil som möjligt! Det blir fort dyrt att köpa billig gammelbil..
 
Min 200 snittar 1.1, både i stan och motorväg. Skulle inte vilja ha en större bensinare som drog ännu mera.

Visst, den är inte snabb men det räcker till.
Många gillar ju dieselmotorerna, och de är mycket långsammare än 200an.
0-100 km/h (taget från en reklamfilm)
200 16sek
300d 19sek
200d 31 sek
 
Åhh... Om man bara hade plats! En av världens härligaste bilar. Komfort och kvalitetskänsla som inte ens finns i många bilar idag.
 
Min 200 snittar 1.1, både i stan och motorväg. Skulle inte vilja ha en större bensinare som drog ännu mera.

Visst, den är inte snabb men det räcker till.
Många gillar ju dieselmotorerna, och de är mycket långsammare än 200an.
0-100 km/h (taget från en reklamfilm)
200 16sek
300d 19sek
200d 31 sek

haha riktiga raketer :brinnerup
men å andra sidan, hur ofta maxar man 0-100 med bil? Dock kan det ju vara spännande med omkörningar också.
 
Min 200 snittar 1.1, både i stan och motorväg. Skulle inte vilja ha en större bensinare som drog ännu mera.

Visst, den är inte snabb men det räcker till.
Många gillar ju dieselmotorerna, och de är mycket långsammare än 200an.
0-100 km/h (taget från en reklamfilm)
200 16sek
300d 19sek
200d 31 sek

haha riktiga raketer :brinnerup
men å andra sidan, hur ofta maxar man 0-100 med bil? Dock kan det ju vara spännande med omkörningar också.

Jag bodde (typ) i en W124 200d automat i min ungdom.
0-100 tog 28 sekunder men den toppade 170 km/h på mätaren!

Speciell omkörningsteknik: Släpp aldrig gasen oavsett vad!

Hade man väl kommit upp i 120 så var det inte till att avbryta en omkörning bara för att det kom ett möte.

Livsfarlig bil som jag älskade!
 
Vill du veta mer än du behöver om W123 så prova att få tag på raceman_peps. Han skruvar Merca på fritiden och får betalt för det...
 
Last edited:
Min 200 snittar 1.1, både i stan och motorväg. Skulle inte vilja ha en större bensinare som drog ännu mera.

Visst, den är inte snabb men det räcker till.
Många gillar ju dieselmotorerna, och de är mycket långsammare än 200an.
0-100 km/h (taget från en reklamfilm)
200 16sek
300d 19sek
200d 31 sek

Jodå, dieslarna är ännu slöare.
Men motorkarraktären passar pansarkryssarna bättre än 200 motorn.
Som sagt: 200 är ingen dålig bil och defenetivt vanligast, men motorn känns inte riktigt mercedes.
 
Klart du ska ha en diesel.
300 motorn är odödlig så länge den servats ibland. Sen ska man veta att en riktig diesel är slö och trött. Det är lixom så det ska vara när man kör på riktigt, därför är dom snåla och fina samt odödliga.
Moderna dieslar med 47tons laddtryck är bara snåla när dom körs rätt, dom gamla kan man hålla stumt utan att den skenar i förbrukning.
Du får kika i Diesel tråden och spana in videon "aldrig varva diesel".
 
Surfa in på www.mbsca.com och in på forumet där så finns det en kategori som heter äldre mercedes och där snackas det mycket w123

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Om ngn är intresserad av en Mercedes 350 SE 1978 för ca. 30 000:- så kan jag förmedla en kontakt, finns i Stockholm.

//Niklas
 
Mercedes bästa bil.

Kolla efter rost.
Rost och rost.
Dörrar, plåten under kofångaren fram, hjulhusen, skärmkanter, domkraftsfästen och bagagerumsgolv.

Annars är dom stabila som en tysk stridsvagn, om inte ännu bättre.
Någon av karossvarianterna är prisbelönt för sin vackra design.
Sedanen (W123) är den snyggaste tycker jag, 230E med autolåda är trevligt.
Coupén (C123) är vacker, men inte lika roligt att bara kunna åka två :)
Kombin (T123) ska ha diesel och dragkrok.

Miltal på en 123 är ointressant, bilarna går aldrig sönder av milen, utan av rost. För en diesel är det inga problem med uppåt 60-70k mil, nesinarna verkar alltid fukta olja överallt efter 35k, men går lååångt gör även dom.

Farsan hade en sån i 5 år, en -82 200 bensinare, bästa bil han haft, startade och gick alltid i 5 års tid, aldrig ETT enda problem. Den bilen hade då 36000 mil och 23 ägare bakom sig.

Kör på! Innan dom blir för dyra.
 
Om ngn är intresserad av en Mercedes 350 SE 1978 för ca. 30 000:- så kan jag förmedla en kontakt, finns i Stockholm.

//Niklas

När jag var ung och snabb, så var det en kille i grannstaden som fick tag på en stulen och brunnen 560SEL för skrotvärdet.
Sänkt i både fjädring och tak samt sektionerad med en inredning bestående av ratt och ett säte var det en ricktigt ball gaträser.
Jag har velat ha en sådan sedan dess.
Eller en 280E med compactkarossen.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top