Triumph Thruxton-tråden

16 l står det i manualen som följer med hojen. Haynes säger 16.6 l
Manualen, ja.... Den stämmer ibland lite si och så. I min manual står det att en "vanlig" Bonneville har 360 graders tändföljd, men att Bonneville T 100 har 270 grader. Någon hos importören borde skaffa glasögon eller dricka färre pints till lunch!

16,6 liter i tanken säger min manual i vilket fall. Reservlampan tändes vid c:a 10 liter/20 mil och när jag kört ytterligare 5-7 mil med reservlampan tänd så får jag i runt 12 liter. Borde kunna rulla en bit till alltså. Om jag inte hade fegat så! :)

Last edited:
Manualen, ja.... Den stämmer ibland lite si och så. I min manual står det att en "vanlig" Bonneville har 360 graders tändföljd, men att Bonneville T 100 har 270 grader. Någon hos importören borde skaffa glasögon eller dricka färre pints till lunch!

16,6 liter i tanken säger min manual i vilket fall. Reservlampan tändes vid c:a 10 liter/20 mil och när jag kört ytterligare 5-7 mil med reservlampan tänd så får jag i runt 12 liter. Borde kunna rulla en bit till alltså. Om jag inte hade fegat så! :)

Manualer till hojar (speciellt de som är översatta till svenska) kan vara riktigt rolig läsning. En sida ur manualen till min GS1000 G -82 var riktigt rolig å då fanns inte ens Google translate på den tiden. De försökte vetenskapligt beskriva hur det är att köra i en kurva och vilka krafter som påverkar. En hel sida med bilder, kraftpilar och mycket text. När jag undervisade i fysik brukade jag ha med den på fysikprov i 9:an. Uppgiften var då att eleverna skulle få fram budskapet på ett kortare och mer lättförståeligt sätt. Ett av de bättre svaren skrev en kille kort och gott så här:
"Kör du för fort i en kurva så kan det gå åt helvete."

Ett av de bättre svaren jag fick. :)

Förnuft vs känsla

Just nu försöker jag med alla förnuftsargument jag har för att låta bli att köpa den här hojen. jag tycker den är så himla snygg! Å jag har velat ha en Daytona sedan den kom å givetvis en gul.

Bifogat

• 2483475123.jpg
    2483475123.jpg
    87.9 KB · Visningar: 90
Just nu försöker jag med alla förnuftsargument jag har för att låta bli att köpa den här hojen. jag tycker den är så himla snygg! Å jag har velat ha en Daytona sedan den kom å givetvis en gul.

Skit vacker, KLART DU SKALL KÖPA !
kommer nya pengar varje månad :)

Skit vacker, KLART DU SKALL KÖPA !
kommer nya pengar varje månad :)

Ja, själva köpet är inte problemet men jag ska kontakta ett par försäkringsbolag i morgon för att få ett pris på tre försäkrade hojar. En Daytona T595 1997, en Thruxton 900 2005 och en SV1000 2004. IF Triumphförsäkring skriver att man ska få 50 % rabatt på den andra Trajan men så blev det inte alls när jag lät räknaren på deras sajt räkna. Får kolla per telefon i morgon. Blir den totala försäkringskostnaden inte för dyr så blir det nog köp. Den finns i Borås! Någon du sett TCE?

Ja, själva köpet är inte problemet men jag ska kontakta ett par försäkringsbolag i morgon för att få ett pris på tre försäkrade hojar. En Daytona T595 1997, en Thruxton 900 2005 och en SV1000 2004. IF Triumphförsäkring skriver att man ska få 50 % rabatt på den andra Trajan men så blev det inte alls när jag lät räknaren på deras sajt räkna. Får kolla per telefon i morgon. Blir den totala försäkringskostnaden inte för dyr så blir det nog köp. Den finns i Borås! Någon du sett TCE?

Tycker jag känner igen den, om du vill kan jag ta en första titt så slipper du åka en massa mil, ev. i onödan.

Tycker jag känner igen den, om du vill kan jag ta en första titt så slipper du åka en massa mil, ev. i onödan.

Jätteschysst! Tror du vet att jag gillar hojar som är utan skavanker. Repor, bucklor o s v gör det rätt ointressant. Han har inte svarat ännu men den finns på Blocket och adressen är Borås. Tar du en titt och meddelar blir jag jätteglad.

Jätteschysst! Tror du vet att jag gillar hojar som är utan skavanker. Repor, bucklor o s v gör det rätt ointressant. Han har inte svarat ännu men den finns på Blocket och adressen är Borås. Tar du en titt och meddelar blir jag jätteglad.

Självklart löser jag det :) du har PM

Köp den om den är schysst! Ser fin ut. Gula hojar är ju lite din grej. 26 papp är inte all världens pengar för glädje på på hjul.
(Varför är motorn bytt? Långmilare, olycka, haveri? Det är olika ljuddämpare på fotona - varför byte? Vurpa?) *nu skall jag inte svartmåla...*

Köp den om den är schysst! Ser fin ut. Gula hojar är ju lite din grej. 26 papp är inte all världens pengar för glädje på på hjul.
(Varför är motorn bytt? Långmilare, olycka, haveri? Det är olika ljuddämpare på fotona - varför byte? Vurpa?) *nu skall jag inte svartmåla...*

Bara bra att du är observant. Det är sånt jag ska kolla. Kompisen som jag var med till Säffle igår och köpte en CB1000 Big One har kollat upp den här Daytonan . Han har i a f papper på att motorn har gått 2400 mil samt att den är besiktigad med den motorn. Sen kan man fråga sig varför den är utbytt. Fast jag är aldrig orolig för bytta motorer, omlackade hojar osv. Ser den fin ut och jag gillar den så löser man de flesta problemen.

EDIT: Ljuddämparen. Den är ju något som ser ut som kolfiber på båda bilderna. Något av det fulaste jag kan se så den lär nog bli utbytt till något i aluminium som jag gillar om hojen kommer i min ägo.

@Erich Gillar inte riktigt lampan, men annars så :tummenupp
@BJN Sälja SVn eller ha tre hojar :va

Här säljs inga hojar!:) Som jag skrev tidigare, hojar köper man. Man säljer dem inte!

Last edited:
Lilländan på stakarna ger sig på de tidiga då brukar det vara ide att byta motor för stakarna tror jag går på ca 6pap för 3 + jobb & lite packningar ( topplockspackningen är 800:-).
Annars så kan det även vara balansaxeln som ger sig ( om man burnar på 1:an mest) å då blir det ju hål i blocket...Men om nåt sånt händer så är det ju bättre att sätta i en motor från -02 å framåt för då är det 150 hk (men man får byta lite annat med) . Kolla bara så att inte motorn är från en SP3 / sprint ,Tiger eller så för de är svagare.
Dock jävligt rolig hoj jag älskar dom så köp lyssna bara efter lilländs ljud fast det låter rätt mycke rassel om de där även när allt är okidocki.

Lilländan på stakarna ger sig på de tidiga då brukar det vara ide att byta motor för stakarna tror jag går på ca 6pap för 3 + jobb & lite packningar ( topplockspackningen är 800:-).
Annars så kan det även vara balansaxeln som ger sig ( om man burnar på 1:an mest) å då blir det ju hål i blocket...Men om nåt sånt händer så är det ju bättre att sätta i en motor från -02 å framåt för då är det 150 hk (men man får byta lite annat med) . Kolla bara så att inte motorn är från en SP3 / sprint ,Tiger eller så för de är svagare.
Dock jävligt rolig hoj jag älskar dom så köp lyssna bara efter lilländs ljud fast det låter rätt mycke rassel om de där även när allt är okidocki.

Memorerar!:)

Demontering av kamaxlar

Ni som gjort det fattar vad jag menar.

Man behöver en liten stålpinne med två olika diametrar för att fixera dreven. Ska finnas att köpa som originalverktyg men jag hittar inte.

Någon som köpt och vet vad de kostar?

Någon som hittat annan lösning/tillverkat själv?

Någon som har och kan mäta de två olika diametrarna?

EDIT: Jag hittade setet i Lelles Triumphshop T3880330 till en kostnad av 717 kr. Känns rätt dyrt för de två stålpinnar jag behöver.

Last edited:

Man behöver en liten stålpinne med två olika diametrar för att fixera dreven. Ska finnas att köpa som originalverktyg men jag hittar inte.

EDIT: Jag hittade setet i Lelles Triumphshop T3880330 till en kostnad av 717 kr. Känns rätt dyrt för de två stålpinnar jag behöver.

Fixar du själv lätt med dessa grejer: M4 skruv(20-25 mm) + M4 gängnit.(mutternit)
Bara att skruva ihop. Finns på biltema till billig peng.
P1000744.jpg

Det funkar även med en insexnyckel i lagom dimension...
Men det blir lite mer pill när man skall ha tillbaka prylarna.

En liten varning vid kamdemontering !!!! Skruvarna sitter som satan och jag rekommenderar bits av hög kvalite, inte biltemakvalle !!! Dessutom var mina överfallsskruvar på insugsidan överdragna och 2 st gick av. Jag bytte alla för säkerhets skull. Köpte original men det går ju också att byta till sexkant av rätt kvalitet.

Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad