Bilen en lyxvara vi kan vara utan?

Inte ens artikelförfattarna som skrivit en debattartikel i syfte att skapa just debatt är så kategoriska att de för ett resonemang som gäller alla.. Trots att de som sagt vill röra om i grytan och få igång diskussionen skriver ju även de följande:

"Visst finns det utsatta grupper som för sin rörlighet och för att klara sin vardag är beroende av bilen. I glesbygd och på obekväma tider saknas ofta godtagbara alternativ."

I glesbygd?! Är Skåne glesbygd? Se mitt tidigare inlägg. Hur fasen ska de då göra som bor ännu mera glest eller de som bor i riktig glesbygd där avstånd mäts i timmar istället för mil?!
Jag blir så trött...

I glesbygd?! Är Skåne glesbygd? Se mitt tidigare inlägg. Hur fasen ska de då göra som bor ännu mera glest eller de som bor i riktig glesbygd där avstånd mäts i timmar istället för mil?!
Jag blir så trött...

Nu har jag verkligen inte en susning om vad du svamlar om. :va
Min poäng var just att ju färre alternativ det finns och ju mer "off" man bor, desto mindre gäller artikeln och diskussionen dem.

Dom senaste 10 åren har jag märkt en rejäl ökning av antalet bilar i stan. Idag är det mycket tjockare med trafik på gator och vägar med köbildning och sena ankomster som följd.

Eller ökningen av trafik på andra ställen. Var på väg till Göteborg förra veckan och ett par mil utanför staden var det köbildning och trafiken stod stilla..... mitt på E6:an :gnissla
Trodde att det hade hänt en olycka, men icke.
Färre bilar i trafiken tack, inte fler.

Lite sanning ligger det dock i det.
Väldigt få behöver en tvåtonsbil med 200 hk.
Men det går inte att reglera med skattetryck.
Bränsleskatten är rekordhög nu (bränslepriset också, men det är den lilla delen) men jag kan inte minnas att det varit så populärt med törstiga bilar (charger, challenger, camaro, mustang, pick-uper, vanar, sportbilar och raggarbilar) någon gång tidigare i mitt liv.

Självklart klarar sig många utan bil även ute på landet. Det handlar mest om att vara bekväm.

Har du friska ben kan du tex cykla, har du barn finns det cykelkärror att köra till. Är man för klen i benen finns det alltid moped.

Nej, det är helt klart att många är så pass bekväma av sig.

Självklart klarar sig många utan bil även ute på landet. Det handlar mest om att vara bekväm.

Har du friska ben kan du tex cykla, har du barn finns det cykelkärror att köra till. Är man för klen i benen finns det alltid moped.

Nej, det är helt klart att många är så pass bekväma av sig.

Jajjamensan!
Jag skall börja sköta mitt jordbruk med cykel och handverktyg.

Är det värt resan från lappmarkerna till mörkaste Småland?
Förmodligen.
Jag bjuder på svordommar på fem språk (inklusive latin) som bonus.

Det är lungt, resan gör jag ju bekvämast i egen bil, jag har ju nästan en miljöbil nu.

Var på väg till Göteborg förra veckan och ett par mil utanför staden var det köbildning och trafiken stod stilla..... mitt på E6:an :gnissla
.

I Sthlm står det stilla på E4:an MINST 2h/dag på vardagar....... Det är MC som gäller om man inte har gott om tid (och pengar)

Antaget 250 passagerare så ger det ju en liter/mil vilket stämmer med ovans antagande också.

Miljöpåverkan från flygtrafik är väldigt beroende på åt vilket håll man vill vinkla sitt argument. Du kan både få ett Boeing 767 (som är till 75% belagt) att visa utsläppssiffror (koldioxid) som är ~65% mot om passagerarna tagit bilen samma sträcka, eller så kan du räkna om energiåtgången för framställt/förbrukat bränsle + totalt utsläpp till över 3ggr så högt som för diesel i vanlig personbil, på samma sträcka men beroende av längd! Det som påverkar mest är sträckan på resan! Att flyga från Stockholm till Oslo är nog bland det mest miljövidriga man kan göra, men flyger du till Bangkok så är det tvärtom (p.g.a förbrukad energi vid start). Summa summarum så är jämförelsen mellan flyg & bil helt kass, så länge du inte är miljöpartist & flyger mer än 8h/gång med fullsatta flygplan.

I Sthlm står det stilla på E4:an MINST 2h/dag på vardagar....... Det är MC som gäller om man inte har gott om tid (och pengar)

Jag åkte från Södertälje igår vid 17:30 & var hemma till 19:00. En (1!) olycka förlängde körtiden med över 1h. Det många "bönder" inte verkar förstå är antalet bilar som passerar i storstäderna. Över 160k bilar/dygn passerar över Essingeleden enbart, det är fler än vad som bor totalt i Sveriges fjärde största stad :lol

Jag åkte från Södertälje igår vid 17:30 & var hemma till 19:00. En (1!) olycka förlängde körtiden med över 1h. Det många "bönder" inte verkar förstå är antalet bilar som passerar i storstäderna. Över 160k bilar/dygn passerar över Essingeleden enbart, det är fler än vad som bor totalt i Sveriges fjärde största stad :lol

Pro #1 med att flytta från Sthlm: Jag saknar definitivt inte känslan av att ha varit pissnödig i 25 minuter, och ändå knappt vara PÅ Essingeleden från Årstalänken. Medvetenheten om att det kan ta 45 minuter bara att lyckas svänga av på Essingen så man kan pissa och därmed förlora ytterligare en halvtimme kötid tog fan kål på mig.

Pro #2: Jag har 35 minuter till Sviestad, och 50 till Mantorp :) :banana

Con #1: Jag saknar riktiga Stockholmare, och inflyttade för delen.

Pro #1 med att flytta från Sthlm: Jag saknar definitivt inte känslan av att ha varit pissnödig i 25 minuter, och ändå knappt vara PÅ Essingeleden från Årstalänken. Medvetenheten om att det kan ta 45 minuter bara att lyckas svänga av på Essingen så man kan pissa och därmed förlora ytterligare en halvtimme kötid tog fan kål på mig.

Pro #2: Jag har 35 minuter till Sviestad, och 50 till Mantorp :) :banana

Con #1: Jag saknar riktiga Stockholmare, och inflyttade för delen.

För oss som ändå inte står ut med dryga människor finns det alltså inga nackdelar?

Enligt google maps har jag 7½km till jobbet och det ska ta 8 minuter jag tror att jag har kört på mindre än så... :rolleyes:

För oss som ändå inte står ut med dryga människor finns det alltså inga nackdelar?

Enligt google maps har jag 7½km till jobbet och det ska ta 8 minuter jag tror att jag har kört på mindre än så... :rolleyes:

Och vi är jätteglada att allla enstöriga norrlänningar bor för sig själva i skogen, bra ordnat va!

Jag hörde bland det dummaste jag har hört häromdagen då ett litet vänsterpatrask berättade att de skulle protestera mot den höjda avgiften på SL-månadskortet genom att köra en gratisbuss genom Stockholm för att plocka upp folk.
Det dumma är att hon menade att det inte ska drabba den enskilde individen utan det ska betalas med skatter :mad:

Varför ska vi som inte sätter vår fot på något av Stockholms allmänna transportmedel betala för skiten!?
Förbannade jävla idioter är vad det är, kommunism all over again :halleluja

Är man så dum så att man bosätter sig i en redan överfull stad i tron om att det ska vara så mycket bättre (vilket det säkert är för många men knappast för alla) så får man väl för i helvete ta konsekvenserna med dyra transportmedel, långa bilköer, dålig luft och höga bostadspriser. Jag förstår inte ens varför folk klagar på såna grejer då det inte borde komma som en chock för dem :va

Att slippa sitta i bilköer saknar jag verkligen inte från mina år i Stockholm. Däremot spyr jag på alla ombyggnader man gör i tättbebyggda områden med farthinder och rondeller i små fjuttiga städer med näst intill ingen trafik. För att inte tala om alla ogenomtänkta spåriga fattigmans 2+1 vägar utanför städerna med automatisk hastighetsövervakning. Är det trafik på vägarna så går det sällan fortare än skyltad hastighet och är det en senare kväll så är det ändå nästan ingen trafik. Vad spelar det då för roll om någon kör ett par km/h för fort?

Vaknade nog på fel sida i morse :mad:

Jag hörde bland det dummaste jag har hört häromdagen då ett litet vänsterpatrask berättade att de skulle protestera mot den höjda avgiften på SL-månadskortet genom att köra en gratisbuss genom Stockholm för att plocka upp folk.
Det dumma är att hon menade att det inte ska drabba den enskilde individen utan det ska betalas med skatter :mad:

Varför ska vi som inte sätter vår fot på något av Stockholms allmänna transportmedel betala för skiten!?
Förbannade jävla idioter är vad det är, kommunism all over again :halleluja

Är man så dum så att man bosätter sig i en redan överfull stad i tron om att det ska vara så mycket bättre (vilket det säkert är för många men knappast för alla) så får man väl för i helvete ta konsekvenserna med dyra transportmedel, långa bilköer, dålig luft och höga bostadspriser. Jag förstår inte ens varför folk klagar på såna grejer då det inte borde komma som en chock för dem :va

tyckte de lät billigt iaf.
de man betalar för 3 mån gör jag av med på 2-3 veckor med bilen minst.

att sen sitta o klaga på att skiten aldrig går på vintern mm rimmar illa med att man inte vill betala mer. då dom pengarna antagligen går till underhåll bla.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back