Varför går den sämre med effektsystemet?

Kom att tänka på en annan ide, kan det vara så att jag tappar motståndet i motorn med effektdämparen?? :va

Effektdämparen e ju nästan helt tom, bara ett stort hål rakt igenom, blir mindre motstånd men den ger ju lika mycket soppa ändå...

Kan ju ge ett svar på varför den ryker svart(får för mycket soppa).

Ska kanske gör en bricka med ett lagom hål i som släpper igenom rätt mängd avgaser och försöka få dit den imellan avgaset och dämparen...

Vad tror ni om mina funderingar??

Nej...
Mindre motstånd gör att hojen går snålare.

Har du köpt ett helsystem eller bara slutdämpare?

Nej...
Mindre motstånd gör att hojen går snålare.

Har du köpt ett helsystem eller bara slutdämpare?

Okej, tyckte de lät logiskt....
Med bilar kan de bli så, bygger man ett avgas med för lite motstånd så kan de bli mindre hk och den går sämre.

Bara dämpare.

Med bilar kan de bli så, bygger man ett avgas med för lite motstånd så kan de bli mindre hk och den går sämre.

Bara dämpare.

Så är det på hojar också.

Om det bara är dämpare så är det inget system ;)

Bara dämpare.

Alltså bara en slip-on eller bolt-on. Då är det inte ofta lika stort behov att bestycka om. Vart fall det inte sitter highflow luftfilter i också. Du sa tidigare att det var ett system? då ingår grenrör också.

Ju mer flöde du har både före och efter desto mer LUFT går igenom.
Alltså går mopeden slött och magert. Precis som Svenne säger.

Visst tappar du effekt men en ottomotor går INTE fett men öppnare gångar före och efter såvida du inte råkat ut för något annat skumt fenomen eller har något annat som stoppar flödet.

Ta hojfan till en bänk med lambda nu och få svart på vitt.
Fett, magert? oljesläpp?

Alltså bara en slip-on eller bolt-on. Då är det inte ofta lika stort behov att bestycka om. Vart fall det inte sitter highflow luftfilter i också. Du sa tidigare att det var ett system? då ingår grenrör också.

Ju mer flöde du har både före och efter desto mer LUFT går igenom.
Alltså går mopeden slött och magert. Precis som Svenne säger.

Visst tappar du effekt men en ottomotor går INTE fett men öppnare gångar före och efter såvida du inte råkat ut för något annat skumt fenomen eller har något annat som stoppar flödet.

Ta hojfan till en bänk med lambda nu och få svart på vitt.
Fett, magert? oljesläpp?

Har inte ägt hojen så länge så vet tyvär inte mycket om den än så vet tyvär inget om luftfiltret.
Pratade precis med en arbetskamrat som även har mc firma nämde att en kamrat till han hade köpt en nyare hoj med effektdämpare som gick dåligt, han fick skruva ner bränslet för att den skulle gå bra...
Då lät min teori inte så dum ändå... :va

Orginal funkar ju uppenbart bäst, vilket lär suttit på från början. :yoparty

Ja visst är det så, men den ska funka ännu bättre med en effektdämpare...
Då min inte gör det så undrar jag vad felet är, därför startade jag denna tråd.

Last edited:
Har inte ägt hojen så länge så vet tyvär inte mycket om den än så vet tyvär inget om luftfiltret.
Pratade precis med en arbetskamrat som även har mc firma nämde att en kamrat till han hade köpt en nyare hoj med effektdämpare som gick dåligt, han fick skruva ner bränslet för att den skulle gå bra...
Då lät min teori inte så dum ändå... :va

Får man skruva ner bränslet så har du sämre flöde och därmed färre hk. Antingen sitter det db killer i eller så är inte dämparen avsedd för hojen eller så är det bara dämparen "kass" (läs dåligt flöde) helt enkelt.

Gör vad du vill. Det är dina grejer, men du skall veta att en del som lagt inlägg i din tråd är troligen mer meriterande än de flesta självutnämnda förståsigpåare. Jag själv är mest hobbymek.

Den enda seriösa är att logga lambda värdet för att få den inställd så bra som möjligt. Förslagsvis på en rullande landsväg, dynamometer eller bromsbänk om du så vill.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd