Varför går den sämre med effektsystemet?

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Varför går den sämre med effektdämparen?

Tjena!

Jo jag har haft/har en liten störande grej på min hoj, när jag kör sakta på någon växel eller startar så hackar den iväg tills man har fått upp den i ca 1500varv, en annan grej är att när jag står på neutralen och varvar ur den så blir det ett svart moln bakom och även när jag kör och drar ur den ordentligt :va

Men när jag skulle besiktiga hojen ida så hade jag satt på orginal dämparen å då gick den helt perfekt och utan att ryka vid gaspådrag....?!

Hur kommer sig detta? när något ryker svart vid pådrag så e ju de ett tecken på för mycket soppa, men varför inte med orginaldämparen :confused:

Tänkte att dom kanske har bytt munstycken men borde den inte gå sämre med orginaldämparen istället?

Last edited:
Vad är det för hoj för det första?

Med originalet får du sannolikt en fetare blandning och med effektrör magrare såvida du inte gör något mellan.

Är den mappad, bestyckad efter effektpipan?

Hakar den vid pådrag ,vid belastning med effektsystemet så kör inte - motorn tar skada av spikningar som uppstår om den går för rejält magert....

Det är en Honda cbr 900RR-97.
Sitter ett micron effektsystem på den.
Vet ej något om mappning mm.
Ja gör inget imellan, bara byter pipor.

Men hur kan den få för lite soppa när den ryker "svart"?
Ägaren innan mig + jag har kört såhär i många hundra mil.

Bestyckning.

Ryker den så bör den ju gå fett.
Rekommenderar en bänkning med efterföljande bestyckning för att få den att gå bra.
Sen kan ju nålarna vara slut och ge för mycket bränsle osv...

En liten översyn kan vara på sin plats.

Det är en Honda cbr 900RR-97.
Sitter ett micron effektsystem på den.
Vet ej något om mappning mm.
Ja gör inget imellan, bara byter pipor.

Men hur kan den få för lite soppa när den ryker "svart"?
Ägaren innan mig + jag har kört såhär i många hundra mil.

Ryker den svart går den fett, det har du alldeles rätt i.
Många "effektsystem" flödar faktiskt sämre än originalsystemet när det sitter dB-killer i effektsystemet. Så kolla om det är ngn buttplugg eller spark arrestor i effektsystemet.

Vore jag dig så skulle jag köra med originalsystemet om du har dessa fenomen med ditt "effektsystem". Det är ju effekten man vill åt.

Last edited:
Ryker svart = slitage

Sannolikt slitna kolvringar eller även slitna kolvar/cylinderlopp.
Men det verkar lite ologiskt att den bara ryker svart med öppen ljuddämpare.

Ryker svart = slitage

Sannolikt slitna kolvringar eller även slitna kolvar/cylinderlopp.
Men det verkar lite ologiskt att den bara ryker svart med öppen ljuddämpare.

Svart är fet bränsleblandning, gråblå rök är ringar och foder.
Det här är teknikforumet.

En långsökt förklaring skulle ju kunna vara att du får bättre evakuering av avgaserna nu, mao behöver suga in mer luft och då får du ett högre undertryck så att det smyger in lite olja också. Om nu röken verkligen är svart och min teori stämmer :)

Svart är fet bränsleblandning, gråblå rök är ringar och foder.
Det här är teknikforumet.

En CBR har inga lösa foder :blah

Det kan tänkas sitta ett Dynojet kit i den och som vår Dr.Bike alltid sa så var nålarna gjorda i lödtenn och tog slut blixtfort.
År det så så är det som jag skrev tidigare och den drar då mer soppa än vad den behöver och går kass.

En CBR har inga lösa foder :blah

Det kan tänkas sitta ett Dynojet kit i den och som vår Dr.Bike alltid sa så var nålarna gjorda i lödtenn och tog slut blixtfort.
År det så så är det som jag skrev tidigare och den drar då mer soppa än vad den behöver och går kass.

Nu förstår jag inte. Har jag skrivit att den har lösa foder?

Ja dynojetkit hade ju ingen vidare livslängd.
Även Brinks gamla käpphäst minns jag. Men problemet var väl snarare att dynojetnålarna slet ut emulsionsrören :va

Last edited:

Även Brinks gamla käpphäst minns jag. Men problemet var väl snarare att dynojetnålarna slet ut emulsionsrören :va

Inte vad jag kan minnas... :tungan

Dyno nålarna brukar se rätt slut tu på relativt kort tid.

rätt vanligt med både slitage av rör och nålar tyvärr..

Dock tycker jag att problemet borde vara värre med original såvida inte buttplugg som du var inne på. Kan det verkligen vara sämre flöde i ett helsystem ala micron utan db killer? känns jäkligt fel men jag säger inte emot dig.

rätt vanligt med både slitage av rör och nålar tyvärr..

Dock tycker jag att problemet borde vara värre med original såvida inte buttplugg som du var inne på. Kan det verkligen vara sämre flöde i ett helsystem ala micron utan db killer? känns jäkligt fel men jag säger inte emot dig.

Nej det tror jag inte, läs vad jag skrev.

Jo för visso. Läste lite snabbt men varför skall han sätta i originalet och inte ta bort flödesstoppet istället. Fast du kanske syftade på om han inte hittade "felet"

Ja jag menade att tills han löst problemet låter det klokare att köra med det systemet som inte ger svartrök.

Förutom att TS i dagsläget upplever hojen piggare med originalsystemet, så är det få saker som ger sånt cylinderslitage på bensinmotorer som fet blandning.

Ryker den svart går den fett, det har du alldeles rätt i.
Många "effektsystem" flödar faktiskt sämre än originalsystemet när det sitter dB-killer i effektsystemet. Så kolla om det är ngn buttplugg eller spark arrestor i effektsystemet.

Vore jag dig så skulle jag köra med originalsystemet om du har dessa fenomen med ditt "effektsystem". Det är ju effekten man vill åt.

Tack alla för svaren och era funderingar :tummenupp

Vet inte hur en buttplugg sur ut(på en mc :D).
Men tror jag vet vad du menar...
Jag ser rakt igenom effektpipan, kan nog typ rulla en golfboll igenom..
Bara dämpning på sidorna.

Ja e inte som alla andra, jag e nöjd med draget, ja e ute efter ljudet :rodnar :hojraket

Men hur vet jag vilka munstycken som ska sitta och hur mycket dom ska vara skruvade?

Ja e inte som alla andra, jag e nöjd med draget, ja e ute efter ljudet :rodnar :hojraket

Men hur vet jag vilka munstycken som ska sitta och hur mycket dom ska vara skruvade?

Då sitter det nog ingen dB-killer i micronsystemet.
Idag är det bäst att uppsöka en bromsbänk för att bestycka hojen.
Att bestycka en förgasarsportis med radfyra är dock pyssligt, dels ska bänkoperatören kunna förgasare, dels ha tillgång till munstycks- och nålsortiment, dels ska hela förgasarbryggan ofta ur hojen mellan varje ombestyckning, dels ska förgasarna synkas om det är cv-förgasare. Så många bromsbänksoperatörer drar öronen åt sig. Men kolla runt lite.

Last edited:

Med den ljuddämparen måste du bestycka förgasarna, eller så sätter du i en insats (db-killer) i ljuddämparen som bromsar flödet genom ljuddämparen. Jag skulle sätta i en insats,,,, ljudet får du alla fall.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo