Hyra cross?

johan-r

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Jag har sökt lite på nätet men hittar inget. Så det kanske någon här som har koll.

Finns det inte någon crossbana runt Stockholm där man kan hyra en cross och testa? Ungefär på liknande sätt som när man kör gokart.

/Johan

Nej. Men kolla med MC-Sport/Olle Olhsson ute i arlanda. Tidigare har han arrangerat mc-turer med fokus på vad kunden vill ha. Så slantar du kan du säkert komma iväg och få köra lite crossbana. Men räkna med iaf 2 lapp för en dag, möjligen mer.

Dyrt? Mjo, men en sådan hoj har betydligt större kostnader att hållas rullande än en seg hyr-gokart.

Du kan alltid åka ut till banan någon dag och fråga snällt om du får testa mot betalning. Det gjorde jag för massa år sedan. Körde så många varv jag pallade (typ 5) och betalade några hundringar.

Annars finns det ju säkert folk här som säkert hyr ut sin hoj några varv. En cross är ju lite mer oöm än tex en sportis som jag inte tror någon skulle vilja låna ut.

En cross är ju lite mer oöm än tex en sportis som jag inte tror någon skulle vilja låna ut.

Jo förvisso, men det är ju känsligare motorer och lite mer riskfyllda ställen man kör på ^^

Men visst, en nerlägg är ju inget att bry sig om förstås, men det känns som risken att göra en brakkvadd är större på en cross än en sporthoj på asfalt ;)

Jo förvisso, men det är ju känsligare motorer och lite mer riskfyllda ställen man kör på ^^

Men visst, en nerlägg är ju inget att bry sig om förstås, men det känns som risken att göra en brakkvadd är större på en cross än en sporthoj på asfalt ;)

Ehh en sporthoj typ tittar man på så går den sönder, en cross kan du sätta i ett berg å den får en repa typ....

Ehh en sporthoj typ tittar man på så går den sönder, en cross kan du sätta i ett berg å den får en repa typ....

Japp, så tänkte nog personen som lånade ut sin 125:a till människan som gasade på i början av startrakan och sedan motorbromsade fram ända till kurvan för att vrida på och mötas av ett NYYYIP-ljud och en stum kick.

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Tjenare!

Jag har två crossar och skulle kunna tänka mig att hyra ut/låta dig testa. Frågar är bara VAD vill du köra? Vill du köra bana eller vill du åka "friåkning"?

Jag kan nog lösa båda alternativen. Grejen är bara att jag kan inte ta mig till banan själv. Har släp och så.

Låt mig höra vad du känner för.
Jag är tränare på Järva MK och kommer vara där NU PÅ MÅNDAG, kommer ha med mig båda hojjarna och jag kommer tränga Nybörjar gruppen, så skulle du vilja testa så kan jag nog fixa en liten deal för dig att testa en gång.

Hör av dig här, sms, eller PM.
0761-74 14 86

Ha de bra!

Japp, så tänkte nog personen som lånade ut sin 125:a till människan som gasade på i början av startrakan och sedan motorbromsade fram ända till kurvan för att vrida på och mötas av ett NYYYIP-ljud och en stum kick.

Vad menar du med det? Det där låter i mina ögon att han smygåkte och det var fel på hojen.
Hur fasiken kör man sönder en hoj för att man gasar och släpper gasen?
Låter ju inte direkt som förarens fel...

Tjenare!

Jag har två crossar och skulle kunna tänka mig att hyra ut/låta dig testa. Frågar är bara VAD vill du köra? Vill du köra bana eller vill du åka "friåkning"?

Jag kan nog lösa båda alternativen. Grejen är bara att jag kan inte ta mig till banan själv. Har släp och så.

Låt mig höra vad du känner för.
Jag är tränare på Järva MK och kommer vara där NU PÅ MÅNDAG, kommer ha med mig båda hojjarna och jag kommer tränga Nybörjar gruppen, så skulle du vilja testa så kan jag nog fixa en liten deal för dig att testa en gång.

Hör av dig här, sms, eller PM.
0761-74 14 86

Ha de bra!

Jag älskar Sporthoj :D

Vad menar du med det? Det där låter i mina ögon att han smygåkte och det var fel på hojen.
Hur fasiken kör man sönder en hoj för att man gasar och släpper gasen?
Låter ju inte direkt som förarens fel...

Tvåtaktare får ingen smörjning vid motorbroms eftersom att det är oljan i soppan som smörjer till skillnad från en fyrtaktare.

Min wr450 tål då 1000 ggr mer än vad min gamla cbr gjorde...

Å min hoj håller för motorbroms med ;)

ok, så en WR450 kör man 6000mil utan att riva motorn?

För övrigt är inte WR en crosshoj utan en endurohoj och har ca 70% av crosshojens motoreffekt.

Jag brukar betrakta mina crosshojar som förbrukade efter 100 timmar och det motsvarar väl 400-500 mil. Men jag får väl köpa en WR450 nästa gång... :va

• Gilla
Fast det kallar jag service, min har inte rasat men det kan ju bero på att den e servad också och delar bytta INNAN det går sönder ordentligt..
Det var service på cbren med liksom.

WRen finns som både cross å endurocykel...

Tja allt är väl relativt men jag anser inte min hoj vara slut och den har gått betydligt mer än 4-500mil iaf...

Fast det kallar jag service, min har inte rasat men det kan ju bero på att den e servad också och delar bytta INNAN det går sönder ordentligt..
Det var service på cbren med liksom.

WRen finns som både cross å endurocykel...

Tja allt är väl relativt men jag anser inte min hoj vara slut och den har gått betydligt mer än 4-500mil iaf...

Nej, WR finns inte som cross, Yamahas 450-cross heter YZ450F.

Ser att du nyss filat kopplingskorgen på din WR, brukade du göra det ofta på din CBR?

• Gilla
ok, ja du verkar ju veta det mesta om crosshojar så du har säkert rätt i det.

Nope det gör jag inte, men det är de svar jag fått av andra kunniga.

Å det är ju himla konstigt när man beställer delar till en wr450 å de frågar om de e cross eller enduromodellen man har.
Om crossen nu heter något annat torde de inte ställa den frågan var eviga gång, eller hur svarar du på det?

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back