Steve Jobs avgår

Jagmåstehadagenshäftigasteinnegrejj-folket kommer vandra vidare nu när kretiopleti har iSak.

Många säger så men det tror jag inte. Man väljer Apple för att alternativet är hemskt.
Jag spenderade just en timme med mitt forna Hotmail-konto där min ambition var att rensa det och sedan stänga det för gott. Det var samma upplevelse som att använda en dator med Vista, humöret alltså pendlade sekundiöst mellan tårögd frustration och blint raseri.
Jag vet fortfarande inte om kontot är stängt eller inte.
Men jag har fått se att nigeriabreven fortfarande går starkt och det var ju kul. Synd bara att de var skickade från mitt konto, som det visade sig.

Själva termen "bra grejer" är ju relativ. En bra grej har ett specifikt syfte, är enkel att lära sig hantera och ger bra resultat kort tid efter införskaffandet.

Om man är intresserad av datorer och system i sig är GNU/Linux "en bra grej". Men man får samtidigt acceptera att man är i våldsam minoritet här i världen. Majoriteten av människor skiter i vad TCP/IP, NAT, DHCP och RIP är, de vill bara få över låten från punkt A till punkt B så dom kan fortsätta lyssna på den.

Där har Apple positionerat sig helt rätt - skit i teknikerna, de har redan plattformar. Apple tog marknadsandelarna med just approachen att du inte behöver fatta HUR det funkar under skalet.

Folk vill inte sitta i supportköerna, och de är inte intresserade av hur datorer funkar (det kan samtliga som jobbat i en support intyga). Där hittade Apple sin kundkrets, och jag ser inte att den minskar förrän något bättre dyker upp.
Visst har du helt rätt för den generella grå massan, även om Android är en ganska rejäl konkurrent, och dom är ju något öppnare. Men "snart" kommer det en liknande, fast bättre, lösning som jagmåstehadesenaste-folket nappar på, det blir en ny hype och snart har den grå massan sväng över dit istället.

Ett tag skulle alla ha en Palm tex, för den var enkel och förbannat bra, finns dom ens kvar idag?

Många säger så men det tror jag inte. Man väljer Apple för att alternativet är hemskt.
Jag spenderade just en timme med mitt forna Hotmail-konto där min ambition var att rensa det och sedan stänga det för gott. Det var samma upplevelse som att använda en dator med Vista, humöret alltså pendlade sekundiöst mellan tårögd frustration och blint raseri.
Men jag har fått se att nigeriabreven fortfarande går starkt och det var ju kul. Synd bara att de var skickade från mitt konto, som det visade sig.

Det är därför jag inte har msn. MS är en sjukdom och hur bra en dator än är hårdvarumässigt så ruttnar den ihop när man klämmer in Win på den.

Win3.11, win95, win98, win me, win 2000 (för mig), vista var jävulens påfund, dock var alla bättre än mac förutom vista för då hade apple hunnit ikapp.

7an är jag helnöjd med.

Dock tror jag inte det finns så många it-idioter som det finns appleköpare, speciellt inte när det mest är unga trendmänniskor som köper produkterna.

Vore det för enkelhetens skull så borde majoriteten av köparna vara 50+

Dom ringde och erbjöd mig mig jobbet men mitt svar var "itrucking".

Visst har du helt rätt för den generella grå massan, även om Android är en ganska rejäl konkurrent, och dom är ju något öppnare. Men "snart" kommer det en liknande, fast bättre, lösning som jagmåstehadesenaste-folket nappar på, det blir en ny hype och snart har den grå massan sväng över dit istället.

Ett tag skulle alla ha en Palm tex, för den var enkel och förbannat bra, finns dom ens kvar idag?

Det där med öppenheten skiter folk i gemen också högaktningsfullt i. Det som funkar smidigt och som man hör positiva omdömen om är det man väljer.

Apple kommer naturligtvis inte vara störst i all evighet, men deras filosofi är vägvinnande då den liknar de flesta andra branschers istället för IT-branschens traditionella "flest funktioner och features är bäst". De offrar funktioner för pålitlighet och fokuserar på att de vanligast använda funktionerna är så strulfria som möjligt.

Jag tror aldrig Microsoft kommer bli så stora som de en gång var, deras ok av bakåtkompatibilitet håller dem tillbaka. Nästa stora spelare vet jag inte vem det kan bli faktiskt, för Apples sista ess i rockärmen är just att de har full kontroll över både hård- och mjukvara.

Kanske kan IBM återuppstå som det enda bolaget i framtiden?

Dock tror jag inte det finns så många it-idioter som det finns appleköpare, speciellt inte när det mest är unga trendmänniskor som köper produkterna.

Apples försäljningssiffror vittnar om att betydligt fler än "unga trendmänniskor" köper deras produkter.

Last edited:
Kanske kan IBM återuppstå som det enda bolaget i framtiden?

Dom är väl ett rent tjänsteföretag nu för tiden?

Framtidens största drake blir väl det bolaget som ryssland, asien, afrika, sydamerika använder.

Och det lutar nog faktiskt mot någon linuxvariant.

Ryssland har väl förövrigt en officiell statlig linuxdistribution ?

Sen är ju bakåtkompabiliteten även ett trumpfkort för MS,
då företagen kräver att gammal programvara ska funka i ny miljö.

Apples försäljningssiffror vittnar om att betydligt fler än "unga trendmänniskor" köper deras produkter.

Visa dom siffrorna då? :va

Last edited:
Jag baserar uttalandet på att de dragit in såna ofattbara summor stålar att det inte bara kan vara "unga trendmänniskor" som köper deras prylar.

Men har du bevis för att det mest är "unga trendmänniskor" som köper deras prylar så ser jag dom gärna. ;)

Hade svårt att tro att apple skulle gå ut med officiella siffror på vilka som köper deras produkter så var nyfiken på om du satt på dessa ;)

Med unga trendmänniskor menar jag inte reklamare utan att det gått trend i allt som har med apple att göra.

Du kan inte förneka att många köper i-produkter pga apples goda design?

http://blog.svd.se/wallstreet/2011/09/01/apple-och-jp-morgon-billigare-an-under-finanskrisen-1-0/

I en genomgång som CNBC gjort av S&P500-index – som samlar de 500 högst värderade företagen på USA-börsen – visar det sig nu nämligen att ett av tio företag nu är billigare än när Wall Street gungade som allra värst 2008-2009. I alla fall om vi tittar närmare på P/E-talet, alltså aktiekursen/vinsten och som är ett mått som ofta används för att bedöma om en aktie är högt eller lågt värderad.

Ett tydligt exempel på detta är Apple. Aktien har visserligen rusat 350 procent sedan krisen, men P/E-siffran skvallrar om en förändring. I november 2008 stod talet på 15,52 – nu ligger det på 12,29. Och för finansaktören JP Morgan har aktien lyft med 19 procent medan P/E-siffran fallit från 9,44 i januari 2008 till dagens 6,63. Bland övriga på listan över de cirka 50 företagen återfinns Microsoft och Walmart.

Last edited:
Kan inte det helt enkelt ha med att göra att man gjort gigantiska investeringar under det senaste finansiella året och därmed har vinsten minskat rätt rejält? :va

Det har iaf Apple och Microsoft gjort och det borde ju påverka P/E-talet ganska mycket.

Säkert, men sen överger väl investerare teknik först när det blir oroligt på börsen.

Det finns ju bara hittepåvärden.

Kul att folk pratar om appels styrelse som om det vore deras idoler/en dockhussåpa, säger det mesta om köparna.

Så länge det ser bra ut går det att sälja vilken skit som helst till vilket pris som helst.

Sjukt faschinerande att den dyraste telefonen utgör nästan hälften av alla smartphones som säljs trots att det finns dem som kostar 1/5 och för de flesta iphoneister hade funkat lika bra men de e klart den e inte gjord av glas..

bäst är ju alla som köper dem på avbetalning för dem inte har råd men måste hålla fasaden uppe.. äckligt är vad det är faktiskt, har folk verkligen så tomma liv?

Sjukt faschinerande att den dyraste telefonen utgör nästan hälften av alla smartphones som säljs trots att det finns dem som kostar 1/5 och för de flesta iphoneister hade funkat lika bra men de e klart den e inte gjord av glas..

bäst är ju alla som köper dem på avbetalning för dem inte har råd men måste hålla fasaden uppe.. äckligt är vad det är faktiskt, har folk verkligen så tomma liv?

Jag har ingen iPhone själv men jag kan i sammanhanget tala för min syster och min fru. Nej, det hade inte funkat lika bra. Och ja, vi har provat (HTC och Samsung).

Vad är det för fel med att köpa på avbetalning? Du har inte funderat på att det kan vara ett aktivt val också? :va Fast jag har iofs ett ganska tomt liv... ;)

Jag har ingen iPhone själv men jag kan i sammanhanget tala för min syster och min fru. Nej, det hade inte funkat lika bra. Och ja, vi har provat (HTC och Samsung).

Vad är det för fel med att köpa på avbetalning? Du har inte funderat på att det kan vara ett aktivt val också? :va Fast jag har iofs ett ganska tomt liv... ;)
Kan helt ärligt inte säga att mina vänner med iphone har haft en markant lättare vardag än dem med androidlurar men så är också 90% av alla problem avändarrelaterade oavsett oprativsystem.
Mina lurar hade fungerat fint om dem inte fått äta damm och ta emot massa stryck hela tiden. Men snälla upplys mig om vad som fungerar bättre på en ip4 än en sketen zte eller jo okej de e mycket skitsaker som är sämre men inte tillräkligt för att försvara prisskilnaden för det folk faktiskt använder dem till, så ok dumt uttryckt hade dugigt är väl rätt ord. Men jämför man med 4 papps telefoner är ju skillnaden löjliga.

angående avbetalning så syftade jag på alla studenter/låg avlönade med iphone, sen ogillar jag personligen att samla på mig fasta avgifter även om jag själv trampat i klaveret där med bindningstider och bostadsrättslån.

Nu verkligen måste jag sova eftersom jag som inte har en iphone måste gå upp 5 för att jobba ;)

Kan inte det helt enkelt ha med att göra att man gjort gigantiska investeringar under det senaste finansiella året och därmed har vinsten minskat rätt rejält? :va

Det har iaf Apple och Microsoft gjort och det borde ju påverka P/E-talet ganska mycket.
Om vinsten minskar borde väl P/E gå upp? :va

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...