Steve Jobs avgår

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kanske inte så oväntat men nu har han avgått som vd för Apple. Lite förvånande att aktien bara sjönk med 5% efter beskedet.

Nja, nu blir ju Tom Cook vd vilket är precis vad Steve Jobs velat, så helst förlorat är det ju inte.

Däremot skall det bli intressant att se hur Apple står om 5år.

Tim Cook var tydligen Steve Jobs väl... själv gillar jag Jonathan Ivy mer, han verkar ha mer visioner och kreativitet, fast då är det kanske lika bra att han är kvar där han är :)

vad gäller aktien så tror jag på tillfällig rea, överreaktion först innan det hela stabiliserar sig och deras aktie fortsätter sin färd upp mot 400 och kanske vidare på lite längre sikt)

Last edited:
Känns inte som det var en slump att avgången kom nu med nya iPhone runt hörnet :)
Känns som att dem själva räknade med en lite större reaktion än 5%..

Hur som helst tråkigt, men tror nog att Cook blir bra. Tror inte att Steve hade släppt posten annars, dem har ju "en del" pengar att få den personen dem vill till den posten!

Då är frågan om företaget tas över av visionslösa räknenissar.

Problemet är att i jämförelse med Jobs
är alla människor visionslösa räknenissar! :fakta

/e

Marknaden har nog räknat med att Jobs ska avgå en längre tid. Hans tillstånd är knappast hemlig för någon. Otroligt att han hållit i tyglarna så pass länge med tanke på sjukdomen. Dessutom tror jag att de har oerhört kompetenta personer närmast honom som säkert dragit det tyngsta lastet de senaste åren.

Problemet är att i jämförelse med Jobs
är alla människor visionslösa räknenissar! :fakta

/e

Jo, ungefär som när apple lanserade videosamtal aka FACETIME förra året :klappar

Annars tycker jag det är synd att snubben är sjuk men samtidigt kanske bra att de får en annan vd.

Känns som nergången redan börjat, bara aktien som inte följt med.

Jagmåstehadagenshäftigasteinnegrejj-folket kommer vandra vidare nu när kretiopleti har iSak.

Känns som nergången redan börjat, bara aktien som inte följt med.

Jagmåstehadagenshäftigasteinnegrejj-folket kommer vandra vidare nu när kretiopleti har iSak.
Ja, alla hyper går ju i vågor, det är rätt få saker som har varit häftiga speciellt länge. Deras målgrupp har ju ändå varit jagmåstehadagenshäftigasteinnegrejj-folket och jagvaresigvillvetahurdetfunkarellertahandomminaegnasaker-folket, inte renodlade tekniker som vill ha bra grejer.

Jo, ungefär som när apple lanserade videosamtal aka FACETIME förra året :klappar

Annars tycker jag det är synd att snubben är sjuk men samtidigt kanske bra att de får en annan vd.

Du menar att Jobs och Apple inte har lyckats och det baserar du på..... facetime?

Känns inte som det var en slump att avgången kom nu med nya iPhone runt hörnet :)
Känns som att dem själva räknade med en lite större reaktion än 5%..

Hur som helst tråkigt, men tror nog att Cook blir bra. Tror inte att Steve hade släppt posten annars, dem har ju "en del" pengar att få den personen dem vill till den posten!

Fast på sånna ställen handlar det ganska mycket om politik vem som får posten. Man ska inte underskatta hur mycket politik inom företag påverkar hur det sköts.(Med politik menar jag; vem ogillar vem, vem försöker sätta dit vem, vem ska man smöra för, vem ska ut från företaget osv.)

Ja apple va inte först med videosamtal så jobs är absolut inte en visionär. Han uppfann inte ens datorn eller mobil telefonen. :glömdet

Ja, alla hyper går ju i vågor, det är rätt få saker som har varit häftiga speciellt länge. Deras målgrupp har ju ändå varit jagmåstehadagenshäftigasteinnegrejj-folket och jagvaresigvillvetahurdetfunkarellertahandomminaegnasaker-folket, inte renodlade tekniker som vill ha bra grejer.

Själva termen "bra grejer" är ju relativ. En bra grej har ett specifikt syfte, är enkel att lära sig hantera och ger bra resultat kort tid efter införskaffandet.

Om man är intresserad av datorer och system i sig är GNU/Linux "en bra grej". Men man får samtidigt acceptera att man är i våldsam minoritet här i världen. Majoriteten av människor skiter i vad TCP/IP, NAT, DHCP och RIP är, de vill bara få över låten från punkt A till punkt B så dom kan fortsätta lyssna på den.

Där har Apple positionerat sig helt rätt - skit i teknikerna, de har redan plattformar. Apple tog marknadsandelarna med just approachen att du inte behöver fatta HUR det funkar under skalet.

Folk vill inte sitta i supportköerna, och de är inte intresserade av hur datorer funkar (det kan samtliga som jobbat i en support intyga). Där hittade Apple sin kundkrets, och jag ser inte att den minskar förrän något bättre dyker upp.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN