Ny säsong, äntligen!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Detta är beviset för att det var bättre förr. Kan inte föreställa mig att dagens Rookie-serie har något att sätta emot de giganter som här omnämns.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var onekligen mer snack och mindre verkstad på den tiden. Nu kör rookisarna tider som får det att droppa i gubbarnas inkontinesblöjor.
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Det var onekligen mer snack och mindre verkstad på den tiden. Nu kör rookisarna tider som får det att droppa i gubbarnas inkontinesblöjor.

Och samtliga med senaste hojen och depåer i värsta superbikestil.
Vi hade inte ens hört talas om slirkoppling, 180 hk hade bara Nr18 och att göra om årets modell till racehoj var bara en våt dröm.

Tösapågar.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Och samtliga med senaste hojen och depåer i värsta superbikestil.
Vi hade inte ens hört talas om slirkoppling, 180 hk hade bara Nr18 och att göra om årets modell till racehoj var bara en våt dröm.

Tösapågar.

Det roliga är Niclas Svensson som i R600 ligger 5:a på en gammal standard surkuki 600 98:a med 105 hk orginal i motorn och säkert 10 är på rymmen.
Den motorn är inte renoverad nåt om jag inte är helt felinformerad!


Nja Humlans effekthysteri kom inte förrän några år senare.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tja vill jag inte hålla med om.
Xeno och Camillo åkte tider som skulle placerat dem i första led i SBK på bla Falken!
Det låter väldigt imponerande. Har du några tider att berätta om? Vilket år var det?

Och samtliga med senaste hojen och depåer i värsta superbikestil.
Vi hade inte ens hört talas om slirkoppling, 180 hk hade bara Nr18 och att göra om årets modell till racehoj var bara en våt dröm.

Tösapågar.
Ja, det var uppenbarligen lite mer företagsinnebandy över det hela på den tiden men ni verkade ju ha kul ändå.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tja vill jag inte hålla med om.
Xeno och Camillo åkte tider som skulle placerat dem i första led i SBK på bla Falken!

Gick det så fort? Camilo var en grym och överlägsen rookie men gick det så himla fort? Efter dagens mått mätt? Jag har ett resultat här där det gick 1.39,4 på Torpet. På det kom han 11:a.

Och På Xeno har jag ett resultat från Åsen där han körde 1.12,4 i ett SS600 race och med det kom han efter mig.

2003 körde jag och Xeno R1000 ihop, och på Falken stod han i 1:a startled när jag stod i andra... och inte fan hade någon av oss kommit i första led i SBK!!!!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Gick det så fort? Camilo var en grym och överlägsen rookie men gick det så himla fort? Efter dagens mått mätt? Jag har ett resultat här där det gick 1.39,4 på Torpet. På det kom han 11:a.

Och På Xeno har jag ett resultat från Åsen där han körde 1.12,4 i ett SS600 race och med det kom han efter mig.

2003 körde jag och Xeno R1000 ihop, och på Falken stod han i 1:a startled när jag stod i andra... och inte fan hade någon av oss kommit i första led i SBK!!!!



Både Camillo och Xeno fick tyvärr inte den farten med sig som när de körde Rookie.
1,39 var det 03 i Rookie eller 04 i SBK?
Han åkte fortare i Rookie 03 än SBK 04 har jag för mig.

Kan missta mig på första startled, men deras tider i racet vet jag att de var ruggigt snabba och de skulle utan problem varit högt upp i SBK racet!


Rätt många som inte når under 1:40 än på Mossen!

Folkesson och de åkte 35 tider i SS 600 på EM:et 03.
Nån tysk tog banrekordet.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Både Camillo och Xeno fick tyvärr inte den farten med sig som när de körde Rookie.
1,39 var det 03 i Rookie eller 04 i SBK?
Han åkte fortare i Rookie 03 än SBK 04 har jag för mig.

Kan missta mig på första startled, men deras tider i racet vet jag att de var ruggigt snabba och de skulle utan problem varit högt upp i SBK racet!


Rätt många som inte når under 1:40 än på Mossen!

Folkesson och de åkte 35 tider i SS 600 på EM:et 03.
Nån tysk tog banrekordet.

39:an var i SBK 05. Vinnare körde 1.37 så visst var han snabb! Camilo var grymt snabb under Rookiesäsongen 03, helt överlägsen resten av gänget. Xeno var väl mer mänsklig, tom jag rökte honom på Jyllandsringen juh!:)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Och samtliga med senaste hojen och depåer i värsta superbikestil.
Vi hade inte ens hört talas om slirkoppling, 180 hk hade bara Nr18 och att göra om årets modell till racehoj var bara en våt dröm.

Tösapågar.
Rookie på gamla goda tiden innebar gamla racehojar, beggade däck, ingen quickshifter, rostiga Transvestiter och minimal racebudget.

Det var bara dom som blev uppklassade till A-förare som satsade stort.

Klart det går fortare idag i Rookie då detta blev ännu en materialsport, detta gör dock att många inte vågar ta steget ut och börja köra, man måste ha en nyare hoj med extraallt om man vill kriga i toppen.

Det var mindre sämre förr.

/B.Ittergubbe
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Rookie på gamla goda tiden innebar gamla racehojar, beggade däck, ingen quickshifter, rostiga Transvestiter och minimal racebudget.

Det var bara dom som blev uppklassade till A-förare som satsade stort.

Klart det går fortare idag i Rookie då detta blev ännu en materialsport, detta gör dock att många inte vågar ta steget ut och börja köra, man måste ha en nyare hoj med extraallt om man vill kriga i toppen.

Det var mindre sämre förr.

/B.Ittergubbe

Det behöver inte vara så jävla komplicerat att köra rookieracing! Man kan ju åka ERF Sprint!! Till och med en gammal gubbe som du hade hängt med!

Allvarligt talat, för 10 år sen var det mindre allvar och jävligt mycket mer kul. Profilerna fattas! Macho Woman, var är du? McB? Chrulle? Kom tillbaka, allt är förlåtet!

Nja Humlans effekthysteri kom inte förrän några år senare.

Den började säsongen 2002, med en superbiketrimmad 750 från -98.

Folkesson och de åkte 35 tider i SS 600 på EM:et 03.
Nån tysk tog banrekordet.

Banrekordet i supersport 600 har Diego Guiguvas, 1,36,293 satt på EM 2004.
 
Last edited:

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
39:an var i SBK 05. Vinnare körde 1.37 så visst var han snabb! Camilo var grymt snabb under Rookiesäsongen 03, helt överlägsen resten av gänget. Xeno var väl mer mänsklig, tom jag rökte honom på Jyllandsringen juh!:)

Jyllandsring i Rookie 2003 kommer jag i håg, i stort sett minusgrader och vare sig Martin W eller jag hade tänkt på kupévärmare när vi sov i släpet.....

Xeno anlände sist av alla i en liten Golf som han också sov i. Han tyckte också den nya R1:an uppförde sig konstigt så vi demonterade den fullständigt för att få bort bakdämparen och höja den i bak om jag inte missminner mig, givetvis med begränsade mekkunskaper.....men det funkade...tror jag!!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Allvarligt talat, för 10 år sen var det mindre allvar och jävligt mycket mer kul. Profilerna fattas! Macho Woman, var är du? McB? Chrulle? Kom tillbaka, allt är förlåtet!
Tyvärr, kan en del tycka, så går ju utvecklingen framåt och det går fortare och fortare och blir dyrare och dyrare i Rookie-klasserna. Tyvärr, tycker jag, så verkar inte förbundet hänga med och har ingen plan för hur man ska utveckla sporten.

Vill man ha sann rookie-racing kanske det är dags att införa olika typer av begränsningar för att hålla kostnaderna och farten nere. Det i sin tur kanske kan få dem som verkligen vill satsa att ta ett kliv upp till tex Superbike eller SST600. Men som sagt, ingen från förbundets sida verkar bry sig speciellt mycket...

Bitter? Bara lite ;)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tyvärr, kan en del tycka, så går ju utvecklingen framåt och det går fortare och fortare och blir dyrare och dyrare i Rookie-klasserna. Tyvärr, tycker jag, så verkar inte förbundet hänga med och har ingen plan för hur man ska utveckla sporten.

Vill man ha sann rookie-racing kanske det är dags att införa olika typer av begränsningar för att hålla kostnaderna och farten nere. Det i sin tur kanske kan få dem som verkligen vill satsa att ta ett kliv upp till tex Superbike eller SST600. Men som sagt, ingen från förbundets sida verkar bry sig speciellt mycket...

Bitter? Bara lite ;)

När "Rookie 600" infördes i SO 1996 så var kraven att förarna max fick haft sin licens i 2år och att hojarna skulle vara standard. Men det fuskades hejvillt redan från första racet så allt det ströks under säsongen.. "Rookie 1000" fanns inte då utan där körde man "CBR900 Fireblade Cup". Där var det lättare att hålla koll på förare och hojar.

Utomlands, tex Holland och Tyskland, så är kraven för att klassas upp att man klarar kvalgränsen för den klass man tänkt köra. På Assen för att klara sin "A-licens" i 600SSP så blir deras 115% kvalgräns att man ska köra snabbare än 1:57. Överför deras krav på tex Karlskoga och man ser att alla som kör under 1:14 klarar uppklassningsgränsen för att bli "A-förare".
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top