Hinner man BMW museum på museet på 3 timmar?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Eller vad är det som händer imorgon på BMW welt? Vi är nere och hämtar en bil och tänkte gå på nördarnas mecka imorgon men så här står det på deras sida nu när vi kolla:
BMW Welt
Täglich von 9.00 - 18.00 Uhr geöffnet.
Schließungstage: 24.-26.12., 31.12. und 01.01.
Wegen internen Veranstaltungen hat die BMW Welt an folgenden Tagen geschlossen:
- 2. August, ab 15.00 Uhr

Betyder det att det är öppet mellan 15 och 18? Det verkar inte så kul och ställer till våran planering.

Är det bara att ge upp eller hinner vi skapligt på 3 timmar?

Obervera att BMW Welt och BMW Museum inte är samma sak. Skall du hämta en ny bil är det i BMW Welt och där finns även utställningar med BMW:s aktuella modeller (bilar + mc) och deras olika tekniska innovationer, diverse butiker med tillbehör, restauranger m.m.

BMW museum alldeles intill är en orgie i olika historiska BMW-bilar och motorcyklar, konceptbilar m.m.

Båda ställena, i synnerhet muséet, kan verkligen rekommenderas. Inte bara en motorupplevelse utan även helt makalös arkitektur. BMW-museet hinner man gott och väl på tre timmar, även om man lätt kan fördriva mer tid där om man verkligen vill grotta ner sig. BMW Welt skulle jag säga 1-3 timmar beroende på hur noga man vill titta på allt, hur mycket man vill titta i butikerna m.m.

Eftersom Welt trots allt verkar vara öppet 9-15 och muséet har separata öppettider (öppnar 10, men stänger också 15 som Welt 2 aug) är det väl snarare er egen planering i övrigt som styr, men om ni har tid skulle jag rekommendera en heldag och även ta fabriksturen (bokas i informationsdisken i BMW Welt).

Synd att ni inte var där nu i helgen, då de tydligen hade "Two wheeled days" med uppvisningar av bl.a. Chris Pfeiffer m.m. Honom såg jag även när jag var där. Blev lite paff när jag mötte honom i en trappa inne i BMW Welt. Hade inte riktigt lyssnat på det tyska högtalarutropet som sa att uppvisningen skulle börja och man gjorde bäst i att hålla sig borta från trappor, gångbroar m.m. :D

Last edited by a moderator:
Är ni säkra på att det stänger 15. Tyskarna här (receptionen och bilsäljaren) på står att det bara är öppet mellan 15 och 18. Hela dagsplaneringen hänger på det. Jag är nörd ut i fingerspetsarna och vill gärna hänga där 09 till 15 och sen hämta bilen. Öppnar det 15 hämtar vi bilen innan.

Hilfe bitte!

Är det inte bara att hänga där 09.00 och se om det öppnar? Gör det inte det är det ju gott om tid att hämta bilen innan 15.00 och gör det det är det ju bara att köra och hämta bilen efteråt..!

Jag var där för knappt två veckor sedan och då var museet stängt pga ett oväder som slagit ut elen. Det var inte bara över dagen utan det hade varit stängt i typ tio dagar i sträck innan vi var där... Kan det ha något med det att göra?

Edit: Annars kan du ju passa på att stanna i några dagar i ett av europas trevligaste städer!

Last edited:
Är det inte bara att hänga där 09.00 och se om det öppnar? Gör det inte det är det ju gott om tid att hämta bilen innan 15.00 och gör det det är det ju bara att köra och hämta bilen efteråt..!

Jo fast vi är tyvärr tågburna och bilen står några mil utanför åt fel håll. Går ju hellre och kollar på något i stan än sitta på tåg hela dagen. Men vi ringer dom vid 9 och frågar.

Jag var där för knappt två veckor sedan och då var museet stängt pga ett oväder som slagit ut elen. Det var inte bara över dagen utan det hade varit stängt i typ tio dagar i sträck innan vi var där... Kan det ha något med det att göra?

Edit: Annars kan du ju passa på att stanna i några dagar i ett av europas trevligaste städer!

Det logiska är väl att de ska göra något och stänger tidigare. Verkar onödigt att öppna för endast 3 timmar. Direktöversätter man verkar det också vara det som står. De vi frågat verkar vara allmäna spån.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN