Dragkroksfundering.

Kool. Luskat ut vad tüskarna tar för frakt av en krok?

Ja de e inte dyrt de inte, 10-20 evrosisar.
Landar väl på 1700 som sagt för en bosalkrok med anpassad elsats.

Så frågan är ju bara, halva priset och hålla tummarna eller den enkla varianten där man senare kan ringa o skälla ifall det blir nåt fel :D

Ja de e inte dyrt de inte, 10-20 evrosisar.
Landar väl på 1700 som sagt för en bosalkrok med anpassad elsats.

Så frågan är ju bara, halva priset och hålla tummarna eller den enkla varianten där man senare kan ringa o skälla ifall det blir nåt fel :D

Här är någon svensk firma som säljer samma verkar det som. http://www.mekafrance.se/dragkrokbo...th=91&osCsid=ecf40a0edea796c480708c14915e688a

Alltid en liten chansning när det gäller det billigaste alternativet:p
Men monteringsanvisningarna är på svenska och de är CE-märkta så har svårt att tro att de inte skulle vara godkända.

Här är någon svensk firma som säljer samma verkar det som. http://www.mekafrance.se/dragkrokbo...th=91&osCsid=ecf40a0edea796c480708c14915e688a

Alltid en liten chansning när det gäller det billigaste alternativet:p
Men monteringsanvisningarna är på svenska och de är CE-märkta så har svårt att tro att de inte skulle vara godkända.

Verkar ju va typ Westfalia, Bosal, Thule i den ordningen som är de största, men jag vette fan, så en Bosal borde ju funka tycker man.
Står ju dock att Westfalian på den svenska sidan inte ska kräva nå sågning medans bosalen från düskland ska göra det, men jag är tveksam om westfalia verkligen är sågfri :va

Det BORDE vara samma krav på intyg i hela EU.

Men med tanke på hur dåligt allt annat fungerar skulle jag aldrig våga chansa på att just det skulle funka.

Köp för helvete inget löstagbart drag, måtte djävulen ta han som uppfann det, utan köp ett riktigt, fast monterat drag som är godkändt för minst vad bilen teoretiskt får dra som max med BE behörighet.

Jag tittar själv på att byta bil nu och många bilar faller bort på grund av löstagbara kulor som begränsar möjligheterna att dra tungt släp.

Faktum är att jag då lika gärna köper en bil utan drag billigare och marknadens bästa drag separat och lägger en helg på att montera och besikta bilen så att jag är SÄKER på att jag får dra max vad bilen kan på BE.

En studie visar att risken för whiplashskador ökar med 15-20% vid påkörning bakifrån, om dragkrok är monterat..

..Bara en annan aspekt på det hela :)

En studie visar att risken för whiplashskador ökar med 15-20% vid påkörning bakifrån, om dragkrok är monterat..

..Bara en annan aspekt på det hela :)

Vilken relevans skulle det ha för det jag har skrivit?

Det är inte själva kroken med kulan på som gör det, det är förstärkningsbalkarna under bilen som gör deformationszonerna för styva, och dom balkarna är minst lika omfattande om man har en demonterbar kula, så i det avseendet spelar inte den lilla avtagbara biten någon roll.

Löstagbara drag är ett djävulens påfund och borde totalförbjudas!

Vilken relevans skulle det ha för det jag har skrivit?

Det är inte själva kroken med kulan på som gör det, det är förstärkningsbalkarna under bilen som gör deformationszonerna för styva, och dom balkarna är minst lika omfattande om man har en demonterbar kula, så i det avseendet spelar inte den lilla avtagbara biten någon roll.

Löstagbara drag är ett djävulens påfund och borde totalförbjudas!

Det är större whiplashrisk med fast dragkrok än borttagen löstagbar.. Google is your friend

Det är större whiplashrisk med fast dragkrok än borttagen löstagbar.. Google is your friend

Jag hittar många påståenden, mer eller mindre tvärsäkra, och nästan alla känvisar till en gammal Folksamstudie, men den gäller bilar MED ELLER UTAN dragkrok och gör ingen skillnad på bilar med löstagbar krok som inte är monterad eller fast dragkrok.

Det enda jag hittar är folk som tolkar det som att löstagbara krokar är bättre.

Men den löstagbara biten gör knappast någon större skillnad på deformationszonerna eftersom den böjda biten "kroken" böjer sig väldigt lätt vid en påkörning.

Men hittar du studien så läser jag gärna, jag hittade det här utdraget ur den:

"Undersökningar som gjorts av Folksam pekar på en krokförsedd bil gör whiplashskadan 20 procent värre. Men statistiken är några år gamma"

Dragkrok är ju en absolut nödvändighet och då vill jag påstå att skillnaden mellan en med löstagbar kula och en med fast är marginell.

Jag hade medvetet kvar så mycket som möjligt av draget på mina folkracebilar, själva kroken med kulan var man dock tvungen att kapa av, men även med den bortkapad så adderades en avsevärd styvhet till bakpartiet, precis som vid löstagbart drag.

Eftersom det är en Ford så är det första du ska montera en fast bogserögla i fronten, MYCKET lättåtkomlig. Lika bra att ha bogserlinan sitta kvar också och bara peta in den under huven :tungan

Kolla hur det är med elmonteringen. Mercedes, BMW, VAG m.fl kräver att man programmerar in släpvagnstyrdon i CAN-systemet.

Flera av dessa premiumbilar har även svindyra krokar då dom innehåller massor med förstärkningstag och sådant som inte behövs på dåliga och gamla bilar som håller ändå :tungan

Kroken BÖR du köpa inom EU. Den är godkänd överallt, och det enda du behöver vid regbes är monteringsanvisningen. Den behöver inte ens vara på Svenska.

Monoflex, Bosal och Thule/Brink är troligen de tre största tillverkarna och de som är lättast att få tag på i Sverige till vettiga priser.

Eftersom det är en Ford så är det första du ska montera en fast bogserögla i fronten, MYCKET lättåtkomlig. Lika bra att ha bogserlinan sitta kvar också och bara peta in den under huven :tungan

Trodde aldrig jag skulle köpa fård, men fått rätt bra pris på den så. Sedan är nog Focusen den enda ford jag kan tänka mig, relativt felfri.

Kolla laga/bildelsbasen jag köpte original krok inkl kabelstam från en skrotad bil för ca 1800kr.
På regbesiktningen titta de knappt på kroken.

Jag tar en helt annat fundering. Jag ska kanske köpa en bil (Jeep) som är höjd 5,5 tum och med 35 tum däck. Jag skulle gärna ha dragkrok men gissar att det blir omöjligt att dra ett vanligt släp pga lutningen. Då återstår en höjd kärra eller en förlängd avtagbar krok. Kan man få en krok förlängd neråt? Att det är olagligt fattar jag men är det snyggt kanske ingen märker något. Jag kan inte ha en fast krok för det funkar inte i skogen....

Vad tror ni?

Jag tar en helt annat fundering. Jag ska kanske köpa en bil (Jeep) som är höjd 5,5 tum och med 35 tum däck. Jag skulle gärna ha dragkrok men gissar att det blir omöjligt att dra ett vanligt släp pga lutningen. Då återstår en höjd kärra eller en förlängd avtagbar krok. Kan man få en krok förlängd neråt? Att det är olagligt fattar jag men är det snyggt kanske ingen märker något. Jag kan inte ha en fast krok för det funkar inte i skogen....

Vad tror ni?

Fixa gåshals på släpet?

Vad tror ni?

På min Landrover hade jag ett ombyggt triplex, DVS den roterande triplexbiten var ersatt med en bit U-balk som gick ner på normalhöjd, och på den satt kulan.

På så sätt öppnade man låsningen för triplexbiten så kunde man svänga upp kulan ur vägen.

Jag hade 35" 12.50 15" och fjäderhöjd.

Vad tror ni?

Finns drag med u-balkar som flyttas i olika hål till LandRover iallafall.

Du vill inte ha ett drag stickandes ned om du skall utanför asfalten.

Det vill säga om du inte skall kupa potatisen då alltså.

Jo tack :S
Det är ett jävla smäck om man jämför mot min 9 år äldre A4 men den verkar gå billigt o kostar inte så fasligt i skatt o försäkring.

Jag tänkte ge den en chans innan jag ratar det helt sen får man se ifall det blir nåt mer robust sen eller ej.

Kolla hur det är med elmonteringen. Mercedes, BMW, VAG m.fl kräver att man programmerar in släpvagnstyrdon i CAN-systemet.

Flera av dessa premiumbilar har även svindyra krokar då dom innehåller massor med förstärkningstag och sådant som inte behövs på dåliga och gamla bilar som håller ändå :tungan

Kroken BÖR du köpa inom EU. Den är godkänd överallt, och det enda du behöver vid regbes är monteringsanvisningen. Den behöver inte ens vara på Svenska.

Monoflex, Bosal och Thule/Brink är troligen de tre största tillverkarna och de som är lättast att få tag på i Sverige till vettiga priser.

Dehär är en ford så det verkar tack o lov vara lite som den gamla skolan iaf, sätt på draget o koppla in nån elsats o se glad ut :D

Trodde aldrig jag skulle köpa fård, men fått rätt bra pris på den så. Sedan är nog Focusen den enda ford jag kan tänka mig, relativt felfri.

Va blev de för motor o utrustning för dig?

Last edited:
1,8 flexifuel. Ingen aning om utrustning. Inte sett bilen än. Röd var den visst.

Ok, du får tala om hur den går sen, vågade mig inte på en FF då jag ska dra lite släp så tänkte att dieseln säkert orkar det bättre.

Allt annat än Titanium eller GHIA paket går ju bort :näsblod

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...