Dragkroksfundering.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Va o köpte en bil som jag nu måste montera på drag.
Sitter här o letar runt lite och funderar dels över märke o vart man ska handla.
Krävs det några speciellt intyg eller ej o kan jag handla från Tyskland eller så?

Tänkte väl slå en pling till SBP för o få ordentliga svar imorgon men någon här kanske vet svar nu.

Jag monterade min själv på förra bilen. Det enda jag gjorde på regbesiktningen (tror det var en sådan) var att ta med instruktionerna för monteringen och visade upp dessa för besiktningsmannen. Det var all dokumentation som behövdes.

Det BORDE vara samma krav på intyg i hela EU.

Men med tanke på hur dåligt allt annat fungerar skulle jag aldrig våga chansa på att just det skulle funka.

Köp för helvete inget löstagbart drag, måtte djävulen ta han som uppfann det, utan köp ett riktigt, fast monterat drag som är godkändt för minst vad bilen teoretiskt får dra som max med BE behörighet.

Jag tittar själv på att byta bil nu och många bilar faller bort på grund av löstagbara kulor som begränsar möjligheterna att dra tungt släp.

Faktum är att jag då lika gärna köper en bil utan drag billigare och marknadens bästa drag separat och lägger en helg på att montera och besikta bilen så att jag är SÄKER på att jag får dra max vad bilen kan på BE.

Det BORDE vara samma krav på intyg i hela EU.

Men med tanke på hur dåligt allt annat fungerar skulle jag aldrig våga chansa på att just det skulle funka.

Köp för helvete inget löstagbart drag, måtte djävulen ta han som uppfann det, utan köp ett riktigt, fast monterat drag som är godkändt för minst vad bilen teoretiskt får dra som max med BE behörighet.

Jag tittar själv på att byta bil nu och många bilar faller bort på grund av löstagbara kulor som begränsar möjligheterna att dra tungt släp.

Faktum är att jag då lika gärna köper en bil utan drag billigare och marknadens bästa drag separat och lägger en helg på att montera och besikta bilen så att jag är SÄKER på att jag får dra max vad bilen kan på BE.

Ja det blir ett fast drag, ett löstagbart kommer i bästa fall rosta fast ordentligt :D

Nån som har några tips på bra drag till en Ford Focus kombi 2009?

Ja det blir ett fast drag, ett löstagbart kommer i bästa fall rosta fast ordentligt :D

Nån som har några tips på bra drag till en Ford Focus kombi 2009?

Ett löstagbart drag som har rostat fast är inte längre godkänt på besiktingen, inte heller ett som inte går att montera på för att infästningen är rostig.

Jag har fått demonstrera både montering och demontering på besiktningen.

Var det inte Fikusen eller Sierran man fick börja med att bygga en hjälpram under mer eller mindre hela bilen?

Kulan kostade svinmycket och bestod av ett tusenbitars-meccanopussel...

Last edited:
Ett löstagbart drag som har rostat fast är inte längre godkänt på besiktingen, inte heller ett som inte går att montera på för att infästningen är rostig.

Var det inte Fikusen eller Sierran man fick börja med att bygga en hjälpram under mer eller mindre hela bilen?

Jo jag vet, med andra ord ett hopplöst fall, så det blir ett fast :D

Vet inte alls, men med tanke på att det är en jävla miljöbil där de tillome sparat in på reservhjulet för o få ner vikten för att få igenom miljökraven eller nåt sånt skit så skulle de inte förvåna om det inte finns så mkt som ett uns med balk där bak att fästa nåt i.

Hittat på ett drag från Bosal nu iaf från utriket för hyffsad peng, de ska väl kanske funka.
Fått för mig att Westfalia ska va bra dock så jag håller på att leta på ett sånt, men jag vette tusan.

Sist jag maontera en dragkrok behövdes bara instruktions boken. Sen vad gäller kvalité så tror jag skillnaden mer ligger i livslängden.

Glöm inte att kolla så elsystemet är förberett för dragkrok. Om det behövs vill säga.
Vet inte vilka modeller som måste vara förbereda från fabrik och vilka som inte behöver det.

Jag har en lite annorlunda lösning på min Honda. På bilen sitter i stort sett bara en fästplatta, som man sedan hänger dragkroken på. Låsmekanismen sitter i den borttagbara delen, inget som sitter kvar på bilen och rostar fast. Men det verkar vara en lite ovanlig variant, besiktningsgubbarna ser alltid lite konfunderade ut när jag plockar fram draget. Bilen kommer från Tyskland och draget satt på när den importerades.

Har själv haft bilen i 10 år och mekanismen fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Om det sedan finns någon begränsning på släpvagnsvikten tack vare dragets konstruktion, ingen aning. Det är en stabil jäkel iaf.

Vi hade funderingar på att montera dragkrok på bilen. Det visade sig dock att det bland annat krävdes både ny mjukvara i bilen plus byte av kylare(!) för att garantin skulle fortsätta gälla. Kostnad? Endast SEK 24000 :näsblod

Vi skrinlade det projektet på obestämd framtid..

Vi hade funderingar på att montera dragkrok på bilen. Det visade sig dock att det bland annat krävdes både ny mjukvara i bilen plus byte av kylare(!) för att garantin skulle fortsätta gälla. Kostnad? Endast SEK 24000 :näsblod

Vi skrinlade det projektet på obestämd framtid..

Automatlåda gissar jag. Och med specialgrejer x2 så förstår jag att priset går upp.

Jo jag vet, med andra ord ett hopplöst fall, så det blir ett fast :D

Vet inte alls, men med tanke på att det är en jävla miljöbil där de tillome sparat in på reservhjulet för o få ner vikten för att få igenom miljökraven eller nåt sånt skit så skulle de inte förvåna om det inte finns så mkt som ett uns med balk där bak att fästa nåt i.

Hittat på ett drag från Bosal nu iaf från utriket för hyffsad peng, de ska väl kanske funka.
Fått för mig att Westfalia ska va bra dock så jag håller på att leta på ett sånt, men jag vette tusan.

Hittade några på evilbay från bosal där tom monteringsanvisningarna fanns med i annonsen (på svenska dessutom)! Var har du hittat billigt? Vad har priset för frakt blivit? Vad är priset för frakt från dragkroksbutiken?
De elsatser som följer med, är det någon form av universalhistoria liknande biltemas för 89.- eller någon mer lyxig variant?
Sitter i samma sits, men för en -06a.

Last edited:

Sierran, måste varit den i särklass vekaste bilröven.

Det följde ju fasiken med 20m plattjärn med den satsen. Kan nästan garantera att det var på grund av den bilen man var tvungen att uppvisa monteringsanvisningarna när man skulle reg.bes ett drag.

Hittade några på evilbay från bosal där tom monteringsanvisningarna fanns med i annonsen (på svenska dessutom)! Var har du hittat billigt? Vad har priset för frakt blivit? Vad är priset för frakt från dragkroksbutiken?
De elsatser som följer med, är det någon form av universalhistoria liknande biltemas för 89.- eller någon mer lyxig variant?
Sitter i samma sits, men för en -06a.

Det är bosal jag hittat på ebay som sagt, hittat för typ 1200 eller nåt med universal el-sats och typ 1700 för en elsats som ska vara till min bil, så får ju bli en sån isåfall.
www.dragkrok.net är annars det jag tyckt verkat bäst ifrån sverige iaf.

Det är bosal jag hittat på ebay som sagt, hittat för typ 1200 eller nåt med universal el-sats och typ 1700 för en elsats som ska vara till min bil, så får ju bli en sån isåfall.
www.dragkrok.net är annars det jag tyckt verkat bäst ifrån sverige iaf.

Anpassad elsats är ju inte fel, slippa koppla med kablar och så. dragkroksbutiken verkar bara ha till innan -04. Kan man tänka sig koppla och ha sig kan ju en kroksats därifrån vara ok och sedan biltemas variant.
Fast då är det nog lite mer lockande att köpa allt från tyskland.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis