Supermono

Skulle RGV chassiet vara att föredra, eller tror du att man får samma problem? Det är lite svårare att hitta lagliga hojar...finns en på blocket nu men han vill ha 40k för den.
Det finns ett TZ-chassie också, men utan papper. Vilket av dessa två är bättre?

Båda är ganska gamla så jag tänkte att RS hade mer moderna mått...men det betyder ju inte att det är bättre!

Aprilia chassiet är bättre men man skall tänka på att det är gatgrejer från mitten av 90-talet och inte moderna rejsprylar. Frambromsen är bra men med mer vikt och högre toppfart så kommer du vilja ha något häftigare åtminstone på pumpsidan. Samma sak med gaffeln, den fungerar hyggligt original men en modern sporthojsgaffel eller en ombyggd KTM gaffel är betydligt bättre. Stötdämparen är kass och bör bytas mot Öhlins oavsett.

Är det en TZ så är det produktionsracern och då är det bättre grejer men de är ju inte reggade från början.
 
Last edited:
Aprilia chassiet är bättre men man skall tänka på att det är gatgrejer från mitten av 90-talet och inte moderna rejsprylar. Frambromsen är bra men med mer vikt och högre toppfart så kommer du vilja ha något häftigare åtminstone på pumpsidan. Samma sak med gaffeln, den fungerar hyggligt original men en modern sporthojsgaffel eller en ombyggd KTM gaffel är betydligt bättre. Stötdämparen är kass och bör bytas mot Öhlins oavsett.

Är det en TZ så är det produktionsracern och då är det bättre grejer men de är ju inte reggade från början.


Det tål att tänka på, men har svårt att släppa idén då jag skulle tycka att det vore roligt och bygga. Resultatet skulle nog också bli ganska bra...

Idag har jag kollat in lite hojar på mobile.de och det verkar inte vara så stor skillnad i pris.

Nu blir det lite fredagsmys med damen...trevlig helg på er! :krama
 
Det tål att tänka på, men har svårt att släppa idén då jag skulle tycka att det vore roligt och bygga. Resultatet skulle nog också bli ganska bra...

Idag har jag kollat in lite hojar på mobile.de och det verkar inte vara så stor skillnad i pris.

Nu blir det lite fredagsmys med damen...trevlig helg på er! :krama

Aprilia RS250 fick en mkt bättre gaffel från 1998 och framåt, innan dess var det dämpning i ena och fjäder i andra. Kan va bra att veta.:tummenupp
 
Aprilia chassiet är bättre men man skall tänka på att det är gatgrejer från mitten av 90-talet och inte moderna rejsprylar. Frambromsen är bra men med mer vikt och högre toppfart så kommer du vilja ha något häftigare åtminstone på pumpsidan. Samma sak med gaffeln, den fungerar hyggligt original men en modern sporthojsgaffel eller en ombyggd KTM gaffel är betydligt bättre. Stötdämparen är kass och bör bytas mot Öhlins oavsett.

Är det en TZ så är det produktionsracern och då är det bättre grejer men de är ju inte reggade från början.

Vad gör RS chassiet bättre?
om man bortser från fjädring, är det märkbar skillnad på ram och sving?
Jag är inte 100 än på vilken av mina hojar jag ska bygga. (inte mono utan med trimmad RD350 motor, öhlins i bak och annan gaffel.)
 
Är det någon som vet var jag kan hitta tiderna från Botniaring hittar inget på mylaps.com Det är ju kval och race idag. vad kan man mer söka på en Botniaring:va
 
Vad gör RS chassiet bättre?
om man bortser från fjädring, är det märkbar skillnad på ram och sving?
Jag är inte 100 än på vilken av mina hojar jag ska bygga. (inte mono utan med trimmad RD350 motor, öhlins i bak och annan gaffel.)

Jag tänkte mest fjädring och broms. Ram och sving har jag inte detaljstuderat bredvid varandra utan enbart provkört så där får du nog fråga Axxexs istället.
 
Vad gör RS chassiet bättre?
om man bortser från fjädring, är det märkbar skillnad på ram och sving?
Jag är inte 100 än på vilken av mina hojar jag ska bygga. (inte mono utan med trimmad RD350 motor, öhlins i bak och annan gaffel.)

Hm, du har inte funderat på att bygga på en Cagiva Mito då? Finns kit (motorfäste) till dem att köpa för att montera RD350 motor. Fast du kanske vill bygga helt eget, vilket förstås är roligast.


Mer info här:http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=11667

bikepics-599568-800.jpg
 
Jag håller på och grejar med min Mito med Yamaha 660-motor i. Har några frågor kring smörjsystemet.

Måste oljeanslutningen som sitter bredvid vevhusventilationen användas? just nu använder jag bara anslutningen vid inloppet (under motorn, vid oljepumpen), och utloppet (ovanpå motorn).

Hur många liter olja behöver motorn, utöver oljetanken?

Kan oljetanken vara stängd med ett tätt lock, eller måste luft kunna röra sig, så att det inte blir tryck i tanken?
 
Jag håller på och grejar med min Mito med Yamaha 660-motor i. Har några frågor kring smörjsystemet.

Måste oljeanslutningen som sitter bredvid vevhusventilationen användas? just nu använder jag bara anslutningen vid inloppet (under motorn, vid oljepumpen), och utloppet (ovanpå motorn).

Hur många liter olja behöver motorn, utöver oljetanken?

Kan oljetanken vara stängd med ett tätt lock, eller måste luft kunna röra sig, så att det inte blir tryck i tanken?

Jag vet inte hur den motorn ser ut original, men jag kan tycka lite i alla fall ;)
Leta reda på en verstadshandbok som visar hur oljekanaler, och ledningar går. Det låter riskabelt att bara plugga en anslutning.

Ang oljetank: Kolla även där hur det sitter på motorn original. Jag har hört om modeller där en pump pumpar ut olja i tanken, och en annan pumpar in, vilket borde göra att det kan vara luft och "halvtätt" lock på tanken, men min egen bygger på att olja trycks genom tanken, och då vill jag inte ha nån luft i den alls.

/Fohlin
 
Snabbaste Supermono är Allan Östli. Kihlander kör Aprilia RSW250 tvåtaktare. Det är ju klass 9(Supermono) och klass 12(250GP) blandat i år :-)
Alla startnummer från 80 och uppåt är 250 GP.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Allan Östli (supertrevlig dansk, som jobbar på SBS) åker på en nybyggd Ducati Supermono! Teamet har utgått från en 999, kastat den stående cylindern och tillverkat en motviktslösning lik Supermono. Mycket snyggt bygge! Tyvärr är alla lika inför de tekniska gudarnas vrede, och teamet fick kasta in handsken på söndagen.

Jag sköt topplockspackningen 3ggr och fick kört hela 6 varv denna helg! :näsblod Recessen i vevhuset som fodret står på, var inte lika djup hela vägen runt. Så när jag drog bultarna, gav fodret efter = dålig press på packningen. Med 14,0-14,5:1 i kompression behövs bra förutsättningar för topplockspackningen... Nu har den det. :tummenupp
 
Hej!
Lever KTM 690 supermonoklassen fortfarande?
Jag var i Anderstorp. Där var det 2 st. KTM 690 med.
Är det fler med på andra banor?
 
Jag sköt topplockspackningen 3ggr och fick kört hela 6 varv denna helg! :näsblod Recessen i vevhuset som fodret står på, var inte lika djup hela vägen runt. Så när jag drog bultarna, gav fodret efter = dålig press på packningen. Med 14,0-14,5:1 i kompression behövs bra förutsättningar för topplockspackningen... Nu har den det. :tummenupp

Jag har också ett RS250 Honda-chassie.
Har du haft problem med att kedjan slår i ramen över svingen?

Jag har en kedja utan oringar och grejer, så den är ju lite sladdrig, men jag är ändå förvånad över problemet. Jag misstänker att det blir svängningar på den när man kör med lätt motorbroms in i kurvorna, eftersom det verkar uppstå när bakdämparen är ihoptryckt endel.

Jag har justerat in motorn för att minska problemet (neråt - så att den är som mest spänd när man tryckt ihop den 5-6 cm bak)

Tips?

/Fohlin
 
Jag har också ett RS250 Honda-chassie.
Har du haft problem med att kedjan slår i ramen över svingen?

Jag har en kedja utan oringar och grejer, så den är ju lite sladdrig, men jag är ändå förvånad över problemet. Jag misstänker att det blir svängningar på den när man kör med lätt motorbroms in i kurvorna, eftersom det verkar uppstå när bakdämparen är ihoptryckt endel.

Jag har justerat in motorn för att minska problemet (neråt - så att den är som mest spänd när man tryckt ihop den 5-6 cm bak)

Tips?

/Fohlin
När jag skulle rikta in motorn satte jag på de minsta dreven fram och bak. Sen sträckte jag kedjan och monterade motorn i höjdled så att kedjan precis touchade ovansidan på svingen. Det fick bli den lägsta möjliga positionen för motorn. Jag gjorde ett mycket kortvarigt försök med kedja utan o-ringar. Den slog sönder fälgkanten direkt! Sen dess har jag använt en x-ring kedja (inte allt för hög friktion och fladdrar inte lika mycket som en utan tätningar). Jag kommer aldrig mer att sätta en otätad kedja på min hoj! Om dettta helt förklarar dina problem, vet jag såklart inte. Kanske nån mer som tycker något om otätade kedjor på Supermono´s?
 
Om dettta helt förklarar dina problem, vet jag såklart inte. Kanske nån mer som tycker något om otätade kedjor på Supermono´s?

Nej, pappsmällor kostar för mycket.

Men den förste som kan visa loggningar från bana att en oring (eller alla derivat som x etc) minskar accelerationen eller toppfarten belönas med ett bakdrev enligt önskemål :tummenupp
Jag är nyfiken :tungan
 
När jag skulle rikta in motorn satte jag på de minsta dreven fram och bak. Sen sträckte jag kedjan och monterade motorn i höjdled så att kedjan precis touchade ovansidan på svingen. Det fick bli den lägsta möjliga positionen för motorn. Jag gjorde ett mycket kortvarigt försök med kedja utan o-ringar. Den slog sönder fälgkanten direkt! Sen dess har jag använt en x-ring kedja (inte allt för hög friktion och fladdrar inte lika mycket som en utan tätningar). Jag kommer aldrig mer att sätta en otätad kedja på min hoj! Om dettta helt förklarar dina problem, vet jag såklart inte. Kanske nån mer som tycker något om otätade kedjor på Supermono´s?

Det låter som exakt samma problem. Min har också tagit i fälgkanten, men det värsta för mig var att den tog i ramen (och har slipat ur riktigt fula spår på skrämmande kort försökstid...)

Jag ska testa en tät kedja, och skriver här om det funkade eller inte.

Men den förste som kan visa loggningar från bana att en oring (eller alla derivat som x etc) minskar accelerationen eller toppfarten belönas med ett bakdrev enligt önskemål

Tyvärr sliter det för mycket för mig att testa, men det skulle vara kul att se om det är en sanning eller myt!

/Fohlin
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top