Amma på Åhlens...

....har du någon tvångsmässig betingning som tvingar dig stirra när någon drar fram spenarna? En rätt enkel lösning på problemet är att du tittar på den du är ute och fikar med istället för att glo på den som drar fram tutorna för att amma ett spädbarn.

Mer sånt behövs när mödrarna själva inte inser var och när det är passande att hänga ut patten. Klart osmakligt.

Är det olämpligt att i lugn och ro, på en stol på ett café amma ett barn? Var skall de amma? På busshållsplatsen? Tunnelbanan? Sitta i pisset på någon offentlig toalett bara för att inte synas?

Är mest tragiskt att folk inte pallar med det mest naturliga och viktigaste vi har i samhället, nämligen barn.

De får inte leka, stoja, synas, höras, ammas...

Folk här gnäller jämt på att "alla andra" är så känsliga men det här forumet rymmer fanimej några av de överkänsligaste gnällkärringar man kan råka ut för när det väl kommer till kritan.

Det är det mest naturliga i världen att amma ett barn. Mig stör de inte det minsta. Ofta är kvinnorna i fråga väldigt diskreta på offentlig plats.

Är det olämpligt att i lugn och ro, på en stol på ett café amma ett barn? Var skall de amma? På busshållsplatsen? Tunnelbanan? Sitta i pisset på någon offentlig toalett bara för att inte synas?

Är mest tragiskt att folk inte pallar med det mest naturliga och viktigaste vi har i samhället, nämligen barn.

De får inte leka, stoja, synas, höras, ammas...

Folk här gnäller jämt på att "alla andra" är så känsliga men det här forumet rymmer fanimej några av de överkänsligaste gnällkärringar man kan råka ut för när det väl kommer till kritan.

De gånger jag har sett ammande på stan har dom inte ens försökt att göra det på ett diskret sätt och det är minst lika hänsynslöst som att jag inte accepterar ammande. Skulle nog inte reta mig lika mycket, eller ens alls, om dom i alla fall försökte gå undran lite.. Icke! Man ska göra det helt öppet för det är, precis som du säger, naturligt.

Det är naturligt att skita också men det gör jag inte publikt.

Det är det mest naturliga i världen att amma ett barn. Mig stör de inte det minsta. Ofta är kvinnorna i fråga väldigt diskreta på offentlig plats.

Fast det är ett konstigt resonemang. Det är lika naturligt med sex också, det vill jag inte se på när jag sitter och äter ;).

Ännu mindre någon som pissar eller skulle få för sig att skita. :död

De gånger jag har sett ammande på stan har dom inte ens försökt att göra det på ett diskret sätt och det är minst lika hänsynslöst som att jag inte accepterar ammande.

Det är kanske där det brustit, sättet hon ammat på?
Annars tycker jag nog det är bättre att hon ammar sig unge så den blir mätt och trätt för att sedan somna, än att höra på en skrikig unge. :död

Last edited:
Fast det är ett konstigt resonemang. Det är lika naturligt med sex också, det vill jag inte se på när jag sitter och äter ;).

Ännu mindre någon som pissar eller skulle få för sig att skita. :död

Väljer man att misstolka det jag syftar på så kan jag tyvärr inte hjälpa det. Bara för att sex och utföra andra naturliga behov är naturligt innebär det inte automatiskt att det också skulle vara accepterat att göra var som helst offentligt.

Det är kanske där det brustit, sättet hon ammat på?
Annars tycker jag nog det är bättre att hon ammar sig unge så den blir mätt och trätt för att sedan somna, än att höra på en skrikig unge. :död

Skulle kunna vara det. Och du har helt rätt i din analys. Hellre en ammande mamma än ett skrikande spädbarn.

Last edited:
Nu vill jag inte framstå som nån otolerant kall typ, men som det skrivs i tråden, det finns olika sätt att göra det på.....lite som hur man uppför sig på en pissoar, man gör det diskret, man hänger inte pungen på kanten & lägger en brakare.:gnissla

(att hon såg ut som en zigenarversion av barbamamma kanske inte hjälpte situationen heller...)

Det finns ju de som kan hantera det hur snyggt som helst, och så finns det de som helt tappar verklighetsuppfattningen och beter sig precis hur de vill bara för att de har fått barn. Nu snackar jag inte enbart om amning.

Om hon hade skött det snyggt och haft en tröja eller något över brösten så hade förmodligen ingen reagerat.
Om hon nu skötte det snyggt och folk reagerade ändå så är de överkänsliga.

Oavsett vilket så är det ju viktigt att inte kränka någon, och således får hela Åhlens butikskedja inklusive dess ledning, samt kaféägare och folk i allmänhet bära hundhuvudet:
"Monika känner sig fortfarande kränkt "

Nu vill jag inte framstå som nån otolerant kall typ, men som det skrivs i tråden, det finns olika sätt att göra det på.....lite som hur man uppför sig på en pissoar, man gör det diskret, man hänger inte pungen på kanten & lägger en brakare.:gnissla

(att hon såg ut som en zigenarversion av barbamamma kanske inte hjälpte situationen heller...)

Äggsagtemundo.
Jag tycker att det är respektlöst mot omgivningen att , som vissa, sitta och "visa upp" att de "minsann ammar sitt barn och är hur naturliga som helst".

Alla har väl fått stanna och pissa i vägkanten?
Inte fan ställer man sig precis i renen och pissar på kantmarkeringarna?

Om jag skulle få för mig att sitta på ett fik och äta svindyra kakor så ser jag de som min rätt att slippa se någons tuttar. Skulle de hända på en resturang hade jag klagat direkt.
De är klart naturligt men de är också min åsikt.
Ja de finns säkert bänkar på andra platser de kan amma. Jag har även hört att nappflaska finns

Stod det någonstans att hon la upp ungen på disken och jackade in strutarna i munnen på ungen samtidigt som hon betalade?

Min erfarenhet är att den absoluta merparten av de mödrar som ammar gör det så diskret som möjligt även om de gärna sitter bekvämt, typ på en stol, och gärna gör det på en plats där de själva kan ställa ner sina saker, som vid ett cafébord och gärna passar på att kunna ta något själv, som en kaffe och en bulle.

Det finns inte så många ställen där man inte är i vägen och inte syns om man är inne i city. På hur många ställen kan man ställa en vagn och ställa ner sina kassar om man inte är på typ caféer och annat?

I gången mellan torrvaror och konserver på ICA?
I blåst och sol bredvid alkisarna i parken?

Jag har även hört att nappflaska finns

Du är rätt barnlös va? :va
Rätt många spädbarn tar inte nappflaska men den typen av detaljer har jag svårt att tänka mig att du skulle vara bekant med.

Last edited:
Jag tror inte att småbarnsföräldrar tar ut sitt spädbarn till en fine dining restaurang direkt och sitter och ammar. Det passar sig inte riktigt. Men ett litet lokalt café? Nu får ni ge er.

Jag tror inte att småbarnsföräldrar tar ut sitt spädbarn till en fine dining restaurang direkt och sitter och ammar

Gnällspikarnas krav på fine dining kanske inte är lika höga som dina. Det kanske räcker att de har riktiga bestick på deras lokala plankstekshak för att de skall tycka att det är en fin restaurang där man minsann inte skall sitta med tutorna ute.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back