Ipad gen 1 VS gen 2

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Är lite sugen på en Ipad då jag pendlar mycket mellan Växjö och Stockholm.
En 16 gig bör räcka. Men frågan är då vilken som behövs för mina behov. Det enda jag ser nu som är klockrent med gen 2 är att den har en kamera på framsidan, men det kanske gen 1 också har? Vill kunna skypa med kameran.
Kan man lägga över filmer också, eller är det special med det? Kan man underhålla sig med en sådan i 4 timmar på tåget?
Vad kan jag använda den till hemma förutom det uppenbara med surfningen?
Räcker det med Wifi? Saknar man 3G?

Många frågor, men jag vill höra vad ni tycker som har dem.

Du kan slänga över en film och roa dig på tåget i 4 timmar utan problem. Har du en internettelefon kan du använda den och behöver inte 3G-iPad. Jag saknar inte 3G på min. Saknar inte kamera heller för den delen, men det är ju en smaksak.

Ytterligare fördelar med 3G är att man även får med GPS då, samt att strömförbrukningen totalt sett blir lägre om man kör 3G rakt i ipaden jämfört med att köra via en telefon (framförallt om man kör hotspot eller liknande).

Jag är i samma situation som dig, och jag kommer välja Gen 2 mycket pga kameran, men det skadar inte att den är lite lättare också. Väljer även 3G eftersom jag gissar att det innebär att jag behöver ladda min telefon mer sällan.

Så ni menar att köpa en Gen 1 begagnat mot en ny Gen 2? Köpa nytt är givetvis alltid roligare... ;)

Stor skillnad på processorhastighet t.ex., dubbelt så mycker RAM i 2:an, ingen kamera i Gen 1. Skärmen i 2:an är bättre, även om spec:en inte säger det så är den skarpare och klarare samt att den har dedikerad GPU vilket gör både film- och spelgrafik snabbare. Det finns ingen anledning att köpa 1:an om man inte får den till mindre än halva priset.

Kostar inte internetombord typ 700kr i månaden?

Kanske värt med 3G om du nu inte får inklusive i resorna.

Pendlar man är det inte svårt att nå svart nivå på SJ-Prio, och få gratis Wlan. Och 700 är ingen stor kostnad för ett företag att ta i jmf med vad de får ut.

Nej, men det är en sjukt hög kostnad för vad man får och tiden det används.

Ugh, jag vet verkligen inte om jag ska köpa eller inte.

Min största fråga är just nu om jag verkligen behöver den. Ja, jag är lite lätt prylgalen, men det känns trist att köpa den, och så kanske jag inte kommer att använda den så ofta. Har ju tänkt köpa en Macbook Pro senare i höst, och frågan är då om denna blir oanvänd?
Mycket pengar att slänga ut, bara sådära..

Och jag åker mest med Veolia. Gratis internet, även om det ibland suger koballe.

Last edited:
Ugh, jag vet verkligen inte om jag ska köpa eller inte.

Min största fråga är just nu om jag verkligen behöver den. Ja, jag är lite lätt prylgalen, men det känns trist att köpa den, och så kanske jag inte kommer att använda den så ofta. Har ju tänkt köpa en Macbook Pro senare i höst, och frågan är då om denna blir oanvänd?
Mycket pengar att slänga ut, bara sådära..

Och jag åker mest med Veolia. Gratis internet, även om det ibland suger koballe.

Om man börjar fundera på om man behöver en ipad eller inte är det fel pryl för dig. En ipad behöver man inte, det är en pryl som fyller mellanrummet mellan en laptop och en telefon. Du klarar dig bra utan men köper den för att du vill ha den :prylgalningmedipad

2:an och med 3G helt klart!

Åsikt från en som haft ipad1 wifi, ipad1 3G och ipad2 3G.

har en etta med 3g. Är väl bra med 3g för att det alltid finns där, men man har ju alltid med sig android telefonen som likväl kan dela ut 3g via wifi så känns lite overkill.

har en etta med 3g. Är väl bra med 3g för att det alltid finns där, men man har ju alltid med sig android telefonen som likväl kan dela ut 3g via wifi så känns lite overkill.

Ställ dig frågan om du behöver GPS eller inte, då vet du även om du behöver 3G eller inte.

Ställ dig frågan om du behöver GPS eller inte, då vet du även om du behöver 3G eller inte.

Nu funkar ju gpsen via tehtering wifi från mobilen iofs. Men hur många använder sin ipad som gps? inte den mest smidiga gpsen direkt :gnissla

Nu funkar ju gpsen via tehtering wifi från mobilen iofs. Men hur många använder sin ipad som gps? inte den mest smidiga gpsen direkt :gnissla

Fast då var det ju enorm eftersläpning på GPS signalen.

Näe, Paddan blir nog för stor för att vara bra som GPS, en 7" platta däremot skulle vara smutt...

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!