Rehab efter olycka?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
För ca 4veckor sedan blev jag påkörd och bröt båda benen i underarmen, precis vid handleden, samt båtbenet. Jag har dock fått de glada nyheterna att gipstiden gick från 10-12v ner till 6veckor. Vilket innebär att på onsdag om 1,5vecka är jag gipsfri :yoparty

Jag kommer dock få använda en skena en tid efter medan jag tränar upp styrka och rörlighet i handleden.
Så frågan är nu, hur lång tid kan jag vänta mig att det kommer ta att först träna upp handleden tillräckligt så man kan skippa skenan? För att sedan klara av vardagen samt åka hoj igen?

Är det 2-4veckor eller är det mer?

Ska man vara realist tar det minst dubbla gipstiden.

Lycka till :tummenupp

Ska man vara realist tar det minst dubbla gipstiden.

Lycka till :tummenupp

Oh, dubbla tiden innan jag kan bli av med skenan eller innan jag klarar av att åka hojj? :näsblod

Kan väl tillägga att jag är 21år och tränade en hel del styrketräning innan, ifall det spelar in.

Oh, dubbla tiden innan jag kan bli av med skenan eller innan jag klarar av att åka hojj? :näsblod

Kan väl tillägga att jag är 21år och tränade en hel del styrketräning innan, ifall det spelar in.

Självklart ni ungdomar läker bra:).
Men du hade rejäla frakturer.
Båben frakturer kan läka alltifrån 4-12 v beroende på vad den sitter precis som underarms frkt.

Du kan säkert köra hoj innan men så länge du har den tillfälliga skenan skulle jag inte rek att köra.

Men smärtan är en bra indikator på hur mycket läkning du har, Rtg tar minst 2-3 mån innan det ens syns.

Så läkningen är en långsam process där det succesivare blir stabilare och gör mindre ont långt innan det syns på rtg.

Kort sagt.

Ont=avvakta ett tag
Inte ont=kör

Last edited:
Ett tips: ha inte bråttom, din arm ska funka klanderfritt 3-4 ggr din nuvarande ålder! Låt läkningen ta den tid den behöver annars kommer du som 30/40/50-åring bara ha en dålig ursäkt för att du blir frånåkt (aaah, den gamla armen började igen, men kör ni...):D
Det är väl investerade månader även om det spritter i dig just nu!!!

Jag tror det är väldigt individuellt så jag skulle konsultera den person du pratar med när gipset ryker.

När jag bröt armen (endast ett av benen i underarmen) hade jag turen att få det skruvat så jag slapp gips efter två veckor, dock tog det ytterligare 6-8 veckor innan jag fick köra hoj.
Observera att detta endast var armen då.

Självklart ni ungdomar läker bra:).
Men du hade rejäla frakturer.
Båben frakturer kan läka alltifrån 4-12 v beroende på vad den sitter precis som underarms frkt.

Du kan säkert köra hoj innan men så länge du har den tillfälliga skenan skulle jag inte rek att köra.

Men smärtan är en bra indikator på hur mycket läkt du är, Rtg tar minst 2-3 mån innan det ens syns.

Kort sagt.

Ont=avvakta ett tag
Inte ont=kör
Enligt vad de på ortopeden sa så kommer jag ha skenan tills jag tycker det "känns bra".

Jo det där med smärtan sa de också att kroppen brukar säga ifrån ganska bra angående vad man kan göra.

Men du tror det kan ta kring 12v innan jag känner att jag kan plocka av skenan?

Tack så mycket för svaren:)

Ett tips: ha inte bråttom, din arm ska funka klanderfritt 3-4 ggr din nuvarande ålder! Låt läkningen ta den tid den behöver annars kommer du som 30/40/50-åring bara ha en dålig ursäkt för att du blir frånåkt (aaah, den gamla armen började igen, men kör ni...):D
Det är väl investerade månader även om det spritter i dig just nu!!!

Jo visst är det ju så. Men det vore otroligt skönt att komma tillbaka till vardagen med träning och så, även om jag måste hålla mig från hojåkning ett tag till. Så det jag ser fram emot mest är bara enkla saker som att kunna diska själv på ett vettigt sätt, mot nu när man mest bara petar omkring sakerna i diskhon.

Jag tror det är väldigt individuellt så jag skulle konsultera den person du pratar med när gipset ryker.

När jag bröt armen (endast ett av benen i underarmen) hade jag turen att få det skruvat så jag slapp gips efter två veckor, dock tog det ytterligare 6-8 veckor innan jag fick köra hoj.
Observera att detta endast var armen då.

Jo jag har fått tid hos en arbetsterapeut då. Jag tänkte dock försöka få en hint om hur lång tid jag kan vänta mig innan jag går dit, bara så man har något att se fram emot och hålla nedräkning mot :)

Jo jag skulle få det först men de lyckades dra till det såpass bra så jag "slapp" operation. Samt att de missade att båtbenet var brutet på akuten och därför inte gipsade det förens 1vecka efter olyckan..

Last edited:
Enligt vad de på ortopeden sa så kommer jag ha skenan tills jag tycker det "känns bra".

Jo det där med smärtan sa de också att kroppen brukar säga ifrån ganska bra angående vad man kan göra.

Men du tror det kan ta kring 12v innan jag känner att jag kan plocka av skenan?

Tack så mycket för svaren:)

Som sagt en bedömning på läknings grad görs till en början på hur det känns.
Men man vet av erfarenhet att vissa frakturer tar en "viss" tid tex handleder 4-6v med mitt på benet vad vi kallar diafys kan ta 10-14 veckor.

Sedan styrs läknings förmågan av förutom din ålder av var frakturen sitter ( nära leden läker snabbt) och hur stabil den är ( enkla läker snabbare än splittrade) antar att din var hyfsat stabil då du inte vart knivskuren?
Sen hade du av både strålbenet (radius) och armbågsbenet (ulna) vilket ger potentiell instabiltet och ger längre läkning.

Sedan brukar det segaste vara rörligheten och styrkan vilket är tecken på att mjukdelsskadan (muskler och lig) tar längst tid.
Därför tar Fb 1-2 år på sig att bla bla

Det vart ett långt inlägg :näsblod

Som sagt det är väldigt beroende av massa faktorer

Snart får jag begära arvode här :gnissla

Last edited:
Som sagt en bedömning på läknings grad görs till en början på hur det känns.
Men man vet av erfarenhet att vissa frakturer tar en "viss" tid tex handleder 4-6v med mitt på benet vad vi kallar diafys kan ta 10-14 veckor.

Sedan styrs läknings förmågan av förutom din ålder av var frakturen sitter ( nära leden läker snabbt) och hur stabil den är ( enkla läker snabbare än splittrade) antar att din var hyfsat stabil då du inte vart knivskuren?
Sen hade du av både strålbenet (radius) och armbågsbenet (ulna) vilket ger potentiell instabiltet och ger längre läkning.

Som sagt det är väldigt beroende av massa faktorer

Snart får jag begära arvode här :gnissla

Ah okej. Jo min är precis efter handleden och jag bröt antagligen benen samt båtbenet när jag slog i styret med handen när jag blev påkörd. Blev påkörd bakifrån och flög tydligen rakt upp för att sedan ramla ner på motorhuven på bilen och rulla ned på marken. Det är vad vittnen sagt om olyckan då jag inte kommer ihåg det själv. Så jag bröt antagligen alla ben vid själva smällen och mot styret.

Hehe precis :brinnerup
Tack så mycket för hjälpen, nu vet jag ungefär vad jag kan vänta mig.
Förhoppningsvis kan man hinna med och åka lite innan säsongen tar slut

Jag har haft lite turer sen jag bröt båtbenet i handen kan dela med mig av hur det var för mig. Jag vurpade typ 1a Maj för nåt år sen och åkte in o röntga osv. de hittade inget fel. Jag hade dock mycket ont i handen/handleden men de sa att det var en stukning. Gick med "stukningen" i 3 månader utan att det blev bra. Röntga igen, och det var båtbenet. Gick med skena i 3 månader. Tog av och försökte börja styrketräna osv. gjorde ont, blev sämre. Slutade träna och ca 6 månader blev det bra. dvs. totalt 9 månader efter olyckan men det var till stor del pga. att de missade.

Båtbenet är inte att leka med och det påverkar hela handens styrka/balans. Se till att det får läka färdigt innan du börjar träna och känn efter när du gör det. Tror det kan ta upp till 6 månader innan ett båtben blir 100% läkt.

Jag har haft lite turer sen jag bröt båtbenet i handen kan dela med mig av hur det var för mig. Jag vurpade typ 1a Maj för nåt år sen och åkte in o röntga osv. de hittade inget fel. Jag hade dock mycket ont i handen/handleden men de sa att det var en stukning. Gick med "stukningen" i 3 månader utan att det blev bra. Röntga igen, och det var båtbenet. Gick med skena i 3 månader. Tog av och försökte börja styrketräna osv. gjorde ont, blev sämre. Slutade träna och ca 6 månader blev det bra. dvs. totalt 9 månader efter olyckan men det var till stor del pga. att de missade.

Båtbenet är inte att leka med och det påverkar hela handens styrka/balans. Se till att det får läka färdigt innan du börjar träna och känn efter när du gör det. Tror det kan ta upp till 6 månader innan ett båtben blir 100% läkt.

Jo det verkar tyvärr vara vanligt att de missar båtbenet. Hört från fler som varit in för liknande saker där de blivit hemskickade och sedan kommit tillbaka senare och då har de upptäckt att båtbenet var av.

Jo jag läste lite om att just båtbenet tar väldigt lång tid att läka. Bara hoppas mitt ligger rätt och läker bra.

Har du några tips på övningar jag kan köra eller som man kanske bör undvika på gymmet? Tänkte dra igång med träningen så fort jag blir av med gipset. Dock löpträning och ben/mage på gymmet då det inte är så fräscht att svettas mycket när jag ska ha gipset 4veckor :död

Båtben + gym så är bröstövningar jobbigt. Framförallt med rak stång, det är lättare när man inte måste vrida handleden samtidigt och trycka med bröstet. Det funkade bättre med fria vikter än med bänkpressen för mig. Men det blev samtidigt lite jobbigare med balansen. Jag fick även ont av pushdowns med triceps.

Träna ben och flås istället :P

Last edited:
Båtben + gym så är bröstövningar jobbigt. Framförallt med rak stång, det är lättare när man inte måste vrida handleden samtidigt och trycka med bröstet. Det funkade bättre med fria vikter än med bänkpressen för mig. Men det blev samtidigt lite jobbigare med balansen. Jag fick även ont av pushdowns med triceps.

Träna ben och flås istället :P

Provade du bröst i kabelmaskin? Okej, men hur funkade biceps samt ryggövningarna? Var det problem med alla stång/hantel övningar? Isåfall försvinner ju tyvärr de flesta övningar:(

Haha jo planen är att bara köra ben/mage samt kondition den första månaden, sen får man se hur handleden känns.

Vilken sorts belastning ska man undvika på handleden för att vara snäll mot båtbenet? Är det att man inte bör använda handleden på ett speciellt sätt eller är det mer generellt?

Har en polare som bröt båtbenet och hade svårt att hålla sig lugn innan det hade läkt ordentligt. Det slutade med ett flertal operationer, 4 års sjukskrivning och en stelopererad handled...

Hade jag vatt som du hade jag haft lite is i magen, som en tidigare talare sa så ska den handen hålla ganska länge till

Lycka till

Provade du bröst i kabelmaskin? Okej, men hur funkade biceps samt ryggövningarna? Var det problem med alla stång/hantel övningar? Isåfall försvinner ju tyvärr de flesta övningar:(

Haha jo planen är att bara köra ben/mage samt kondition den första månaden, sen får man se hur handleden känns.

Vilken sorts belastning ska man undvika på handleden för att vara snäll mot båtbenet? Är det att man inte bör använda handleden på ett speciellt sätt eller är det mer generellt?

Biceps funkade rätt bra samma med ryggövningarna. Men mest att känna efter och ta det lugnt för att det är lätt att slita upp ett "läkt" båtben. Tror som sagt inte mitt var helt läkt när jag tog av min skena. Fick se bilderna och man kunde fortfarande ana sprickan om man visste var den fanns.

Hur lång rehabilitering är det normalt sett för en knäprotes om en person är över 60 år gammal men med god fysik för sin ålder och lätt i kroppen?

Jag känner nämligen en person som är väldigt olycklig efter en sådan operation där denne blev hemskickad innan man fastställt rörligheten och kommit igång med rehabiliteringen. Man gjorde ytterligare ett ingrepp, men var inte beredd att bryta upp protesen på grund av rädsla för infektioner som jag förstått det

Första operationen var förra hösten någon gång i oktober och den andra i december. Fortfarande efter ett antal månader med rehabilitering kan personen i fråga inte röra böja knät särskilt väl och sjukhuset i fråga har tagit handen från patienten vid det här laget och sagt att man inte avser göra något mer.

Jag försöker intala mig att det kanske är så att den här personen har längre läketid än vad man beräknat och att man kanske ska ha lite tålamod med rehabiliteringen. Samtidigt kan man så klart inte utesluta att något kanske inte gått rätt till vid operationen. Skulle det rent av kunna vara så att man opererat in en defekt knäprotes i en patient? Det borde man väl nästan kunna utesluta tycker man.

Felet jag tror man gjorde var att man hade för bråttom att skicka hem patienten efter den allra första operationen. Sedan tog det ju 2- 3 månader innan man gjorde det andra ingreppet. Rehabiliteringen under denna tid gick ju inte så väl på grund av dålig rörlighet i knäprotesen.

Finns det någon expertis på området här på forumet eller rent av någon som genomgått en sådan här operation?

Hur lång rehabilitering är det normalt sett för en knäprotes om en person är över 60 år gammal men med god fysik för sin ålder och lätt i kroppen?

Jag känner nämligen en person som är väldigt olycklig efter en sådan operation där denne blev hemskickad innan man fastställt rörligheten och kommit igång med rehabiliteringen. Man gjorde ytterligare ett ingrepp, men var inte beredd att bryta upp protesen på grund av rädsla för infektioner som jag förstått det

Första operationen var förra hösten någon gång i oktober och den andra i december. Fortfarande efter ett antal månader med rehabilitering kan personen i fråga inte röra böja knät särskilt väl och sjukhuset i fråga har tagit handen från patienten vid det här laget och sagt att man inte avser göra något mer.

Jag försöker intala mig att det kanske är så att den här personen har längre läketid än vad man beräknat och att man kanske ska ha lite tålamod med rehabiliteringen. Samtidigt kan man så klart inte utesluta att något kanske inte gått rätt till vid operationen. Skulle det rent av kunna vara så att man opererat in en defekt knäprotes i en patient? Det borde man väl nästan kunna utesluta tycker man.

Felet jag tror man gjorde var att man hade för bråttom att skicka hem patienten efter den allra första operationen. Sedan tog det ju 2- 3 månader innan man gjorde det andra ingreppet. Rehabiliteringen under denna tid gick ju inte så väl på grund av dålig rörlighet i knäprotesen.

Finns det någon expertis på området här på forumet eller rent av någon som genomgått en sådan här operation?

Nu är det MCDoktorn som är protesoperatören här men ändå...

Knäproteser tar väldigt lång tid att rehabilitera sig ifrån och man får klart nedsatt rörlighet i knät, det tar flera månader (6-12) innan man kan skatta resultatet. Man kan normalt förvänta sig strax över 90 graders böjförmåga så att sitta på huk eller köra sporthoj är svårt.

Protesen är till 99,99% inte defekt utan det är troligen pat som har för stor förväntan på sin protes. Det är vanligt om man opererar "fel" pat dvs de som är för friska att de upplever livet med protes som sämre än det innan då rörligheten inskränks. Protesen ger rörelseinskränkning och man blir inte av med alla smärtproblem, det är ett faktum många pat glömmer utan tror/hoppas att allt blir bra bara leden blir utbytt.

När jag bröt båda benen vid handleden så slutade min hand fungera, den fungerar fortfarande inte nu 3 år senare så allt som är snabbare än det är bra!

Du har antagligen rätt i det du skriver. Jag tycker att personen i fråga gör framsteg även om de är små. Samtidigt tycker jag att rörligheten borde vara bättre vid det här laget. Åtminstone om man utgår från vad läkare sagt innan operationen. Personen i fråga var fullt medveten om att böjförmågan skulle bli sämre efter operationen än innan. Men i nuläget är det så illa att det inte ens går att köra bil. Den har stått sedan första operationen förra hösten. När man skjutsar den här personen har den stora problem att ta sig in och ur bilen eftersom benet i princip är sträckt. Personen i fråga är helt beroende av sina kryckor för att ta sig fram idag och av omgivningens. Kontrasten mot alla långa promenader personen i fråga tog innan är stor. På så sätt kan jag förstå att besvikelsen är enorm. Vi försöker intala personen i fråga att kämpa på.

Vore intressant att höra vad MCDoktorn har att säga i frågan.

Nu är det MCDoktorn som är protesoperatören här men ändå...

Knäproteser tar väldigt lång tid att rehabilitera sig ifrån och man får klart nedsatt rörlighet i knät, det tar flera månader (6-12) innan man kan skatta resultatet. Man kan normalt förvänta sig strax över 90 graders böjförmåga så att sitta på huk eller köra sporthoj är svårt.

Protesen är till 99,99% inte defekt utan det är troligen pat som har för stor förväntan på sin protes. Det är vanligt om man opererar "fel" pat dvs de som är för friska att de upplever livet med protes som sämre än det innan då rörligheten inskränks. Protesen ger rörelseinskränkning och man blir inte av med alla smärtproblem, det är ett faktum många pat glömmer utan tror/hoppas att allt blir bra bara leden blir utbytt.

Personen i fråga är helt beroende av sina kryckor för att ta sig fram idag och av omgivningens. Kontrasten mot alla långa promenader personen i fråga tog innan är stor. På så sätt kan jag förstå att besvikelsen är enorm. Vi försöker intala personen i fråga att kämpa på.

Vore intressant att höra vad MCDoktorn har att säga i frågan.

Kunde han gå långa promenader innan op så förstår jag inte varför han blivit opererad. Grundregeln och läkarens förbannelse vid proteser är att man vill undvika lidande och därmed operera tidigt i förloppet för att hjälpa. Men ju tidigare man opererar desto större krav får pat på protesen och fler missnöjda pat som tyckte livet blev sämre med protesen. Därför är mångas riktlinje att pat skall ha starkt inskränkt gångsträcka och vilosmärta som stör nattsömnen för att bli aktuell för op.

Men givetvis skall han ha fått adekvat uppföljning och omfattande sjukgymnastik (privat eller inom primärvården) är jätteviktigt.

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...