Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Personen i fråga kunde ta långa promenader och var van att ha den friheten. Anledningen till operationen var en gammal skada i knät. Om jag inte är informerad fel så tog personen smärtlindrande tabletter mot värken och hade så gjort under många år. Som jag förstått det avvaktade man att göra operationen tills man nu tog beslutet att genomföra den. Ett bidragande skäl till tidpunkten var att personen i fråga skulle få ett barnbarn och ville givetvis rehabilitera sig så att denne kunde leka med barnet.
Hur mycket påverkas rörligheten negativt om man kommer igång sent med rehabilitering efter en operation? Som i det här fallet var rörligheten extremt dålig efter första ingreppet. Sjukgymnasten slet nog sig i håret och försökte hjälpa patienten och få sjukhuset att inse att något inte var som det skulle.
Hur mycket påverkas rörligheten negativt om man kommer igång sent med rehabilitering efter en operation? Som i det här fallet var rörligheten extremt dålig efter första ingreppet. Sjukgymnasten slet nog sig i håret och försökte hjälpa patienten och få sjukhuset att inse att något inte var som det skulle.
Kunde han gå långa promenader innan op så förstår jag inte varför han blivit opererad. Grundregeln och läkarens förbannelse vid proteser är att man vill undvika lidande och därmed operera tidigt i förloppet för att hjälpa. Men ju tidigare man opererar desto större krav får pat på protesen och fler missnöjda pat som tyckte livet blev sämre med protesen. Därför är mångas riktlinje att pat skall ha starkt inskränkt gångsträcka och vilosmärta som stör nattsömnen för att bli aktuell för op.
Men givetvis skall han ha fått adekvat uppföljning och omfattande sjukgymnastik (privat eller inom primärvården) är jätteviktigt.