Rehab efter olycka?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Personen i fråga kunde ta långa promenader och var van att ha den friheten. Anledningen till operationen var en gammal skada i knät. Om jag inte är informerad fel så tog personen smärtlindrande tabletter mot värken och hade så gjort under många år. Som jag förstått det avvaktade man att göra operationen tills man nu tog beslutet att genomföra den. Ett bidragande skäl till tidpunkten var att personen i fråga skulle få ett barnbarn och ville givetvis rehabilitera sig så att denne kunde leka med barnet.

Hur mycket påverkas rörligheten negativt om man kommer igång sent med rehabilitering efter en operation? Som i det här fallet var rörligheten extremt dålig efter första ingreppet. Sjukgymnasten slet nog sig i håret och försökte hjälpa patienten och få sjukhuset att inse att något inte var som det skulle.

Kunde han gå långa promenader innan op så förstår jag inte varför han blivit opererad. Grundregeln och läkarens förbannelse vid proteser är att man vill undvika lidande och därmed operera tidigt i förloppet för att hjälpa. Men ju tidigare man opererar desto större krav får pat på protesen och fler missnöjda pat som tyckte livet blev sämre med protesen. Därför är mångas riktlinje att pat skall ha starkt inskränkt gångsträcka och vilosmärta som stör nattsömnen för att bli aktuell för op.

Men givetvis skall han ha fått adekvat uppföljning och omfattande sjukgymnastik (privat eller inom primärvården) är jätteviktigt.

Hej

jag bröt båtbenet när jag slog runt i en av dalarna i uddevallas cross bana för många år sedan, Jag fick beskedet att det tar 3 månader att läka och gipsad från finger spetsar till armhåla, Efter 4 veckor fick jag nog o sågade bort gipset runt handen så bara den 90 gradiga vinkeln vart kvar över armbågen.

Efter 5 veckor in och byta gips o jävlar vad han skällde på sjukhuset:D Jag skall bryta upp benet för dej gormade läkaren, vips upp till rönken och ett st foto vart taget, PÅ bilden syntes knappt sprickan och jag fick bara ett underarms gips.

när det gått ca 7 veckor sågade jag bort gipset runt handen igen och började köra cross, när jag kom in för andra gips bytet så vart det ju lera grus o annan skit under gipset.

Nu kan vi säga il doctore vart redigt förgrymmad :huvet:mad::mad::hördu:kulspruta:finger ungefär så här kände jag mej :brinnerup.

Upp till foto ateljen snabbt som F-n och ny plåt tagen hör o häpna det gick inte att se att båtbenet hade varit av nu.

mitt konstaterande är att känn efter vad som känns bra för just dej o skit i vad läkarna säger.

mvh

Bumpar upp tråden lite då jag var till läkare igår.

Gipset sågades bort och läkaren klämde och kände lite och konstaterade att benet i underarmen nog var läkt och det onda bara berodde på stelheten. Båtbenet var det dock inga speciella nyheter på då de inte trodde det var helt ok än. Det var dock ruskigt nära att jag åkte på gips i 4veckor till då handledsskyddet läkaren tyckte jag skulle ha var slut..
Dock lyckades arbetsterapeuten jag träffade rädda läget genom att tillverka ett åt mig. :yoparty:Bugar

Så nu ska jag gå med handledsskydd i 4veckor större delen av dygnet, förutom när jag gör mina övningar. Efter de 4veckorna så kommer jag antagligen ha skyddet när jag känner att jag behöver det. Så om 4-6veckor bör jag kunna åka hojj igen!

Tur att man åker offroad, då är inte hela säsongen borta :D

Personen i fråga kunde ta långa promenader och var van att ha den friheten. Anledningen till operationen var en gammal skada i knät. Om jag inte är informerad fel så tog personen smärtlindrande tabletter mot värken och hade så gjort under många år. Som jag förstått det avvaktade man att göra operationen tills man nu tog beslutet att genomföra den. Ett bidragande skäl till tidpunkten var att personen i fråga skulle få ett barnbarn och ville givetvis rehabilitera sig så att denne kunde leka med barnet.

Hur mycket påverkas rörligheten negativt om man kommer igång sent med rehabilitering efter en operation? Som i det här fallet var rörligheten extremt dålig efter första ingreppet. Sjukgymnasten slet nog sig i håret och försökte hjälpa patienten och få sjukhuset att inse att något inte var som det skulle.

Jodå, knäprotesopererade har jag träffat ett antal. Det du beskriver låter inte lysande.
Det är givetvis omöjligt att genom forumet göra en adekvat bedömning och ge specifika råd. Det finns väldigt många faktorer som påverkar utfallet av proteskirurgi men en grundregel är tidig mobilisering. Jag anar att du beskriver det som att man "givit upp". Vad beror det på?Utifrån det du beskriver finns det som jag ser det bara ett vettigt råd: ordna kontakt men en engagerad sjukgymnast och en engagerad ortopedläkare som talar med varandra. Ditt ärende kräver en samlad bedömning från dessa kompetenser.
Sen kan man undra om personen i fråga har kvar sitt mod och sitt hopp. Om inte, så behöver det också hanteras.

Hur mycket muskelmassa förlorade du?

Ujuj det vill jag inte tänka på. Har gått ner ca 5kg på 6veckor. Dock inbillar jag mig att det är en del vatten samt att jag kanske lagt på mig lite fett också..

Körde ben för första gången igår. Trodde jag skulle avlida :näsblod Fast iof kanske inte en hamburgetallrik är den perfekta måltiden 40min innan träning :död

Vill iallafall tro att det går relativt fort att närma sig den "formen" man hade innan.

Ujuj det vill jag inte tänka på. Har gått ner ca 5kg på 6veckor. Dock inbillar jag mig att det är en del vatten samt att jag kanske lagt på mig lite fett också..

Körde ben för första gången igår. Trodde jag skulle avlida :näsblod Fast iof kanske inte en hamburgetallrik är den perfekta måltiden 40min innan träning :död

Vill iallafall tro att det går relativt fort att närma sig den "formen" man hade innan.

Jo fyfan :)

Körde själv ben idag och kan inte tänka mig klara av de passet med någon svaghet i benen,

och gick ner 9 kilo fast på helt fel sätt för någon månad sen, så förlora en del muskelmassa som ja byggt tillbaks för en vecka sen ungefär, kommer ihåg när ja va mindre o hade gipsat ben, som tur va träna man inget då förutom uv :tummenupp

krya på dig!

Att få ett vettigt svar på rehabtid är omöjligt.

Finns viljan att köra och smärtan är överkomlig så är det bara gipset som hindrar.

Bröt mellanhandsbenet på vänster förra sommaren och körde hyfsat aktivt 2 dagar senare med ett "anpassat" kopplingsgips:tungan

Det är inte bara vad som går sönder utan hur och var.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park