4x4-tråden

Gött, do it!

Det är dåligt drag här för att de riktigt hårda grabbarna hänger i pickup tråden, men det är okej, Tahoe räknas nästan som pickup så du kan säkert få vara med.:krama



Jag vet att dom hänger där, har ju en sån med, men den är bara 2wd:gråta
Borde väl finnas fler som åker pickis med fast kåpa:confused:
 
224680_10150177006055765_713345764_7122334_7464063_n.jpg


Byggt lite till. Nu är det snart dags för seriös offroad.
 
Last edited:
Jag börjar fundera på en riktigt "jorden-går-under" bil igen. Budget runt 60 000, men gärna billigare. Är ju ett glapp på modeller. Antingen tidigt 90-tal i ganska sunkigt skick och sen typ 00:or utan någon utrustning för 100 lök. Gäller typ alla, Patrol, landcrusier och så vidare.

Vad ska man ha. Den ska vara så hög som möjligt men gärna hyfsat landsvägsanpassade däck då bilen ska användas dagligen.

Jeep finns det mycket av och många seriösa byggen. Är nog mest sugen på en sån men patrol och land crusier kan jag absolut tänka mig.

http://www.blocket.se/sodermanland/Jeep_Cherokee_Long_arm_Offroad_34231826.htm?ca=12&w=3

Är den där för seriös?

Vad ska jag ha?
 
Jag börjar fundera på en riktigt "jorden-går-under" bil igen. Budget runt 60 000, men gärna billigare. Är ju ett glapp på modeller. Antingen tidigt 90-tal i ganska sunkigt skick och sen typ 00:or utan någon utrustning för 100 lök. Gäller typ alla, Patrol, landcrusier och så vidare.

Vad ska man ha. Den ska vara så hög som möjligt men gärna hyfsat landsvägsanpassade däck då bilen ska användas dagligen.

Jeep finns det mycket av och många seriösa byggen. Är nog mest sugen på en sån men patrol och land crusier kan jag absolut tänka mig.

http://www.blocket.se/sodermanland/Jeep_Cherokee_Long_arm_Offroad_34231826.htm?ca=12&w=3

Är den där för seriös?

Vad ska jag ha?

Såg ju fin ut, ska säkerligen ha en hel del soppa.
Men det är det ju värt.

Hade nog satsat på en extra uppsättning fälgar och däck med lite mindre och gatanpassade hjul.
 
Såg ju fin ut, ska säkerligen ha en hel del soppa.
Men det är det ju värt.

Hade nog satsat på en extra uppsättning fälgar och däck med lite mindre och gatanpassade hjul.

Jag åker V12 och V8 idag så soppan är väl ett mindre problem.

Jag hade de där däcken på cheva pickupen och de gillar inte asfalt så andra däck är ett måste.
 
Tjenare lervänner!

Går i tankarna att göra mig av med min asylracer och köpa en riktigt bil.
En Defender.
Vad skall man tänka på när man kikar på dem?
Letar just nu efter en TD5a. Får kosta runt 100-120 tusen.
 
Last edited:
Nu har jag köpt Ken Blocks gamla gymkhana impreza (1.6 kombi Arctica som nog betyder supersnik) http://www.blocket.se/gavleborg/Subaru_Impreza_1_6_Artica_33893080.htm?ca=5&w=1

Visst är det seriös 50-50 drivning på en sån som inte bara står och spinner på ett hjul?

Jag vet inte hur det är exakt på den där, MEN: Vanligaste problemet är att svenssondiffar driver diagonalt. Typ vänster fram och höger bak. Då hjälper bara en diff som spärrar 100 %. Ibland går det att bromsa hårt så det blir lika mycket motstånd på alla hjulen. Kan dock paja allt med lite otur. Ska du bara ha den i skogen kan du kanske svetsa bakdiffen.

Man tar sig fram förvånansvärt bra med lite teknik även utan herrjössesgrejer. Och den där är så pass liten så den går ju att dra loss med något annat. Min gamla 2,5 ton cheva stod där den stod med det sket sig.

Men problemet med den där lär vara höjden om du ska åka på offroadträff.
 
Jag vet inte hur det är exakt på den där, MEN: Vanligaste problemet är att svenssondiffar driver diagonalt. Typ vänster fram och höger bak. Då hjälper bara en diff som spärrar 100 %. Ibland går det att bromsa hårt så det blir lika mycket motstånd på alla hjulen. Kan dock paja allt med lite otur. Ska du bara ha den i skogen kan du kanske svetsa bakdiffen.

Man tar sig fram förvånansvärt bra med lite teknik även utan herrjössesgrejer. Och den där är så pass liten så den går ju att dra loss med något annat. Min gamla 2,5 ton cheva stod där den stod med det sket sig.

Men problemet med den där lär vara höjden om du ska åka på offroadträff.

Nej jag bor efter en grusväg där det kan vara lite si och så med plogningen. Det värsta som finns är ju 5 cm nysnö och en bil som spinner på ett hjul (läs: min gamla 740 och BMW) Jag vill slippa tänka på sånt, och hur snabbt man kan komma iväg i hala korsningar osv. Mer avancerat än så ska jag inte köra. Det borde väl funka hyvens?
 
Nej jag bor efter en grusväg där det kan vara lite si och så med plogningen. Det värsta som finns är ju 5 cm nysnö och en bil som spinner på ett hjul (läs: min gamla 740 och BMW) Jag vill slippa tänka på sånt, och hur snabbt man kan komma iväg i hala korsningar osv. Mer avancerat än så ska jag inte köra. Det borde väl funka hyvens?

Ja, det lär funka hyvens! :)

Ingen som var förbi Ränneslättsträffen i helgen? :yoparty
 
Jag börjar fundera på en riktigt "jorden-går-under" bil igen. Budget runt 60 000, men gärna billigare. Är ju ett glapp på modeller. Antingen tidigt 90-tal i ganska sunkigt skick och sen typ 00:or utan någon utrustning för 100 lök. Gäller typ alla, Patrol, landcrusier och så vidare.

Vad ska man ha. Den ska vara så hög som möjligt men gärna hyfsat landsvägsanpassade däck då bilen ska användas dagligen.

Jeep finns det mycket av och många seriösa byggen. Är nog mest sugen på en sån men patrol och land crusier kan jag absolut tänka mig.

http://www.blocket.se/sodermanland/Jeep_Cherokee_Long_arm_Offroad_34231826.htm?ca=12&w=3

Är den där för seriös?

Vad ska jag ha?

HZJ78 :yoparty:yoparty:yoparty

hzj78.jpg
 
Nej jag bor efter en grusväg där det kan vara lite si och så med plogningen. Det värsta som finns är ju 5 cm nysnö och en bil som spinner på ett hjul (läs: min gamla 740 och BMW) Jag vill slippa tänka på sånt, och hur snabbt man kan komma iväg i hala korsningar osv. Mer avancerat än så ska jag inte köra. Det borde väl funka hyvens?

Ja det det kommer funka skitbra.

Är det inte en R32 GTR på bilden? Den driver väl runt om också?
 
Ja det det kommer funka skitbra.

Är det inte en R32 GTR på bilden? Den driver väl runt om också?

Japp. Den är bakhjulsdriven tills det släpper, då börjar den driva fram upp till 50%. Mindre om den går i sidled, mer om det går rakt. Det sitter en G-sensor i den. Ganska lynnig att köra, det finns boxar att köra som går förbi g-sensorn så man kan välja drivning själv.

Men det är ingen bra bil att åka till jobbet i, framförallt för att motorn ligger bredvid.
 
Har sett den där. Grymt cool. Finns gott om husvagnar för offroadbruk down under. De är som rena arme-knivarna. Går att fälla ihop till ingenting.

Det gäller att ha surrat allt inuti vagnen ordentligt.

Ett Taikon-slott av svensk modell skulle ha fallit ihop till smulor av den där behandlingen.
 
Back
Top