Hot cam i XR 600

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
tänkte fråga nån som kanske vet.

har funderat mkt på om man skulle införskaffa sig en Hotcam stage 1 till min xr 600. men hur stor blir skillnaden från orginal kam till hot camen?

har läst att den blir mer bakhjulsåkar vänlig? mer ork på mellanrigistret?

är det nån som kanske kan hjälpa mig med dessa frågor?

Vad vill du uppnå?

XR600 är en nästan outslitslig arbetshäst som saknar lite punch som lekfordon. Frågan är hur mycket pengar du är beredd att sänka i cykeln. När man väl har börjat går det snabbt utför med portning, helsystem, bigbore och vips har man ett stort hål i plånboken.

Att bara lyfta i en kam i en gammal motor som inte är väl genomgången ger absolut ingenting förutom ökad rasrisk. Börja med att plocka ner och titta till kolv/ringar, hur mår ventilerna, är veven frisk? Är förgasaren ordentligt bestyckad och av riktig modell?

När de frågorna är besvarade är det dags att börja trimma. Leta upp ett helsystem på EBAY, tjacka en kam och överväg portning/komphöjning.

Hotcams är ett företag jag generellt ogillar pga konstiga val av kamprofiler. Deras XR kammar har jag dock ingen erfarenhet av så där får du bättre råd av Boost III eller någon annan här.

Vad vill du uppnå?

XR600 är en nästan outslitslig arbetshäst som saknar lite punch som lekfordon. Frågan är hur mycket pengar du är beredd att sänka i cykeln. När man väl har börjat går det snabbt utför med portning, helsystem, bigbore och vips har man ett stort hål i plånboken.

Jag har redan lagt en hel del pengar på hojen. så de gör inte så mkt.

Att bara lyfta i en kam i en gammal motor som inte är väl genomgången ger absolut ingenting förutom ökad rasrisk. Börja med att plocka ner och titta till kolv/ringar, hur mår ventilerna, är veven frisk? Är förgasaren ordentligt bestyckad och av riktig modell?

min förra motor rasade pga. att förra ägaren hade väldigt dålig koll på oljan i motorn konstigt nog.
Min nya motor är en -00 som har gått nu ca 1200 mil bara enligt demonteringen som jag köpte den ifrån sen har jag kört ca 200-300 mil med den oxå. så ca 1200 mil typ.
så den ska vara frisk vad jag vet. och de sitter orginal förgarsare på den.

När de frågorna är besvarade är det dags att börja trimma. Leta upp ett helsystem på EBAY, tjacka en kam och överväg portning/komphöjning.

helsystem har jag redan, portning och har jag funderat på bli kanske til vinter sen.

Hotcams är ett företag jag generellt ogillar pga konstiga val av kamprofiler. Deras XR kammar har jag dock ingen erfarenhet av så där får du bättre råd av Boost III eller någon annan här.

jasså vet du nårra andra som gör hotcams då?

jasså vet du nårra andra som gör hotcams då?

Hotcams är ett varumärke precis som Jeep. Kammar med häftigare profil finns det en uppsjö av till din moppe från tillverkare såsom HRC, WB , Webcam och Hotcams. Vilken man skall välja beror på motorns övriga konfiguration och en portion svartkonst...

Hotcams är ett varumärke precis som Jeep. Kammar med häftigare profil finns det en uppsjö av till din moppe från tillverkare såsom HRC, WB , Webcam och Hotcams. Vilken man skall välja beror på motorns övriga konfiguration och en portion svartkonst...

jo de är ju sant, har fått bra tips av boost 3 =)
funderar på att sätta dit en flatside förgasare sen orginal är väl inget att hurra för direkt.

har lagt ner en hel del pengar på hojen och byta hoj finns inte i planera på ett tag, så jag kan lika göra hotta upp den lite =)

Körde HotCam stage 1 i min XR för en massa år sedan. Dock har jag inget att jämföra med eftersom jag rasade den vid övningskörning och därefter slängde jag på lite allmänt krafs (ny borr, högkompskolv, kammen, hårdare ventilfjädrar och säkert nå mer). Detta enligt divisen att lätt trim var billigare än orginalprylar. Vill minnas att XR:en var rappare än en avstrypt LC4 adventure, men fjädringen var svampig i stil med min gamle DT50 jag styrde som moppefukko.

Men lägg pengar på trim när allt annat är i bra skick (som Boris så fint redan föreslagit).

BTW, vill du ha en kopierad meckbok på engelska och tyska till XR:en?

Körde HotCam stage 1 i min XR för en massa år sedan. Dock har jag inget att jämföra med eftersom jag rasade den vid övningskörning och därefter slängde jag på lite allmänt krafs (ny borr, högkompskolv, kammen, hårdare ventilfjädrar och säkert nå mer). Detta enligt divisen att lätt trim var billigare än orginalprylar. Vill minnas att XR:en var rappare än en avstrypt LC4 adventure, men fjädringen var svampig i stil med min gamle DT50 jag styrde som moppefukko.

Men lägg pengar på trim när allt annat är i bra skick (som Boris så fint redan föreslagit).

BTW, vill du ha en kopierad meckbok på engelska och tyska till XR:en?

jo jag rasade min med för nåt år sedan. jävligt surt va de då jag bara hade kört i 2-4 veckor med den. och helrenovering av motor skulle kosta kring 24 tusen tro jag de va. så fick bli en beg. motor jag hitta från en -00 som hade gått ca 1000 mil enligt demonteringen.
så ja lite trim ska dit hade jag tänkt.

Ja frädringen är svampig, jag har ställt upp bakdämapren så bakfjädringen är näst in till stum nu, vilket jag måste göra nåt liknande på framfjädringen. för den niger som en tjej när man bromsar fram vilket man ofta brukar göra.

tro jag har orginal boken till min hoj men visst de är alltid bra med meckböcker så vill du skicka hit den får du gärna göra de.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd