Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Depåstöd

Hejsan, ny på detta forum och även en ny stolt ägare till min nya fina Buell X1 Lightning -01

Hon går som en pärla men det är snart dags för byte av bakdäcket och då till min fråga, finns det några depåstöd för X1'an eller måste man palla upp svingen för att få loss bakdäcket?

All hjälp vore tacksamt!

Köpte mina depåstöd på Biltema, passar perfekt.
Köp det vanliga med vinkel till baksvingen och depåstödet för gaffelkronan fram. Har haft hojen uppställd på dessa hela vintern, avlastar gaffeln och underlättar rengöring av fälgar både fram och bak.
Har man hjälp att ställa upp går det på mindre än 1 minut fram och bak.
Perfekt när det är dags för däckbyte också.:tummenupp
Jag har visserligen en XB så det kan vara annan bredd på X1an:confused:
 
Hej igen, problemet är att jag har ingen fästen i svingen där jag kan sätta fast depåstödet i. Dessvärre har jag inte cykeln i närheten så jag kan ta en bild och visa men om det är likadant på era cyklar så vore jag tacksam om ni kunde ladda upp en bild så jag får se hur ni har gått till väga!

ps. Riktigt snabba svar här! (Y)
 
Jag ska besiktiga på torsdag med en Jardine-pipa. Har förvisso original hemma, men jag chansar på att köra den beprövade metoden med 3-4 diskbollar inköpta på Ica i kombination med dB-killern som hör till Jardineröret. Tror det ska funka, men lite osäker över hur hackig gången kommer att bli med bollarna...

Tänkte bara informera att jag besiktigat idag med tre diskbollar och db-killern. Stoppade in dem några hundra meter från besiktningsstationen och vart alldeles paff över skillnaden. Lät nästan japanskt... :näsblod Den gick halvrisigt, och orkade nätt och jämt hålla tomgången, men besiktningsmannen hade inga invändningar förutom att det är dags att byta bakdäck. :tummenupp
 
Hej igen, problemet är att jag har ingen fästen i svingen där jag kan sätta fast depåstödet i. Dessvärre har jag inte cykeln i närheten så jag kan ta en bild och visa men om det är likadant på era cyklar så vore jag tacksam om ni kunde ladda upp en bild så jag får se hur ni har gått till väga!

ps. Riktigt snabba svar här! (Y)


Jag löste det hela genom att slita bort vinklarna och skaffa en stång (typ gängstång) och körde in den i hålaxeln till hjulet. Ifs ingen bra ide om man ska byta hjul, men som förvaring va det grymt stabilt! :banana

Perfekt när man torrkör på vintern!!:yoparty
 
Tänkte bara informera att jag besiktigat idag med tre diskbollar och db-killern. Stoppade in dem några hundra meter från besiktningsstationen och vart alldeles paff över skillnaden. Lät nästan japanskt... :näsblod Den gick halvrisigt, och orkade nätt och jämt hålla tomgången, men besiktningsmannen hade inga invändningar förutom att det är dags att byta bakdäck. :tummenupp

Hur får man ur diskbollarna? så dom inte blir liggandes och där inne och förstör välljudet för tid och evighet... :)
 
Hejsan, ny på detta forum och även en ny stolt ägare till min nya fina Buell X1 Lightning -01

Hon går som en pärla men det är snart dags för byte av bakdäcket och då till min fråga, finns det några depåstöd för X1'an eller måste man palla upp svingen för att få loss bakdäcket?

All hjälp vore tacksamt!

Till min XB9R körde jag med Biltemas depåstöd med de L-formade klackarna. Vet ej om svingen är bredare på din hoj?

Hur får man ur diskbollarna? så dom inte blir liggandes och där inne och förstör välljudet för tid och evighet... :)

Gasar du på så kommer de inte ligga kvar speciellt länge!
De åker liksom ut av sig själva.
 
Last edited:
Har Biltema så olika tillverkningstoleranser på sina depåstöd?

Jag köpte två st (fram och bak) och bakstödet var typ 2-3 cm för smalt för svingen. Det slutade med att jag fick kapa enligt bilden för att det skulle funka.

59btp.jpg
 
Hur får man ur diskbollarna? så dom inte blir liggandes och där inne och förstör välljudet för tid och evighet... :)

Som sagt - skruvade bort dB-killern och vred på. Behövde inte ens varva motorn. Bollarna låg på asfalten direkt... :tummenupp
 
Har Biltema så olika tillverkningstoleranser på sina depåstöd?

Jag köpte två st (fram och bak) och bakstödet var typ 2-3 cm för smalt för svingen. Det slutade med att jag fick kapa enligt bilden för att det skulle funka.

59btp.jpg

Den bilden hjälpte mig mycket! Tack som tusan! Då ska man bara pallra sig över till Biltema sen blir det ett nytt och fint bakdäck!:tummenupp
 
Som sagt - skruvade bort dB-killern och vred på. Behövde inte ens varva motorn. Bollarna låg på asfalten direkt... :tummenupp

Om man inte har en dB-killer så kommer dom alltså inte ens ligga kvar under besiktningen? Då kommer nästa fråga - vart köper man en dB-killer till buells egna race-system? :1pajas
 
Jag tror att många som inte har dB-killer brukar borra några små hål i slutet av pipan och där sätta ett "kors" av tunn ståltråd för att på så vis hålla bollarna på plats. Borde funka fint...

Min dB-killer köpte jag från http://www.americansportbike.com, men jag vet inte om de har någon som passar Buells racesystem... Annars lär du iaf kunna hitta det på någon av de amerikanska handlarnas sidor. :tummenupp
 
Den bilden hjälpte mig mycket! Tack som tusan! Då ska man bara pallra sig över till Biltema sen blir det ett nytt och fint bakdäck!:tummenupp
Hej
Annars kan man bara ta och böja ut den lilla bit som den är "för smal"
Den är ju inte gjord i chrommoly direkt

Knutte
 
Forum för rör räcke, typ x1 och s1 mfl..

Finns ett trevligt Buell forum till...... För gamla rör räcke med Buell motor. Typ. S1 och X1 mfl. här på Sporthoj, som heter.....
Buell - Äldre modeller med stålrörsram.


Länk: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199390

Klicka på bilderna för större bild
 

Bifogat

  • we dont care.JPG
    we dont care.JPG
    26.4 KB · Visningar: 88
  • BUELL X1 ..jpg
    BUELL X1 ..jpg
    248.2 KB · Visningar: 129
Last edited:
En container full med Buell

När Buell stängde ned produktionen av hojar och rensa de ut det som finns kvar i fabriken. Det är ganska hjärtskärande att se en container full med ej färdigbyggda Buells som någon fotograferat utanför fabriken. Kan ju vara test-demo-exemplar som inte ska ut på marknaden eller krockade, får man hoppas....

Klicka på bilden för större bild
 

Bifogat

  • Buell skrot.JPG
    Buell skrot.JPG
    198.8 KB · Visningar: 176
Vilken slipon blev det, vanlig eller reverso?

Det blev det vanliga. Ville ha ett snabbt och visste faktiskt inte att det fanns ett reverso förrän efter jag beställde.

Kommer sätta på allt imorgon eller senast tisdag förhoppningsvis, kan lägga upp en bild när det är klart.

/ Max
 
Hej
Annars kan man bara ta och böja ut den lilla bit som den är "för smal"
Den är ju inte gjord i chrommoly direkt

Knutte

Det var min tanke först, blev dock fundersam över hur stor anläggningsytan mellan stöd och sving då skulle bli eftersom de gummiklädda plattorna inte blir parallella då.

Det kanske funkar lika bra, men att ta fram vinkelkapen och köra av en bit på fyrkantsrören gick så fort att det kändes som att det var lika enkel lösning.
 
Satte på ett high bar kit på min 1125cr idag. Det var en hel del meck innnan jag fick allt att löpa fritt och framförallt att få gasvajrarna att lira så man inte får gashäng. Det var mödan värt iaf, blev en helt annan cykel att köra.
Nu sitter man mer upprätt, Blir snudd på motardkänsla. Jag gillar det!
Blir en helt annan körstil, mer laddat för bus i lägre farter!

Är riktigt nöjd, tror dock inte att det faller alla på läppen.

Vart köpte du kittet? / pris?

Var du tvungen att byta något mer än bara styret? isf vad?

//K
 
Jag som är lat hur mkt olja rymmer en xb12?

Ska byta filter och inte orkar öppna upp på sidan för att kolla nivån.

tack på förhand.

/M
 
Nu har det äntligen hänt.....

Jag fick hem mitt Remus-system i tisdags....efter lång väntan. Passformen var.....sådär.....men med en ordinär vinkelslip så ordnade det sig...de nya "muffarna" till kollektorn var väl tjocka...så jag testade att köra med de gamla....de läckte. Idag har jag slipat ur svetslopporna ur systemet för att pilla bort katalysatorn och baffeln ur systemet men CE-märkningen är oberörd...nya "muffar" sitter på. Hojen låter grymt, problemet är att vridet verkar saknas....nollställde ecm:en....då kom regnet.....nu vet jag inte vad jag har....mer än än en hoj som hörs över hela socknen när jag vrider ur den....mer info kommer när asfalten är torr...
Tidigare gick det utan problem att "vrida" upp den på bakslangen i 75km/h på tvåan....nu behöver vi ha ca 90-95 på samma växel....det känns iofs ganska bra att köra om folk på bakhjulet strax efter utfart på motorvägen....men det känns ännu bättre att göra det på landsvägen hemmavid...
Tips och trix mottages tacksamt.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top