Båtmotor-fråga, impeller

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det finns säkert någon sporthojjare som även av en båt så jag frågar här innan jag skapar ett konto på snedseglare.se och irriterar surgubbar.

Jag köpte en gammal Mercury 35 hp -1965 för en vecka sedan.
Motorn är kanonfin och går kalasbra!
Dock är jag osäker på om hur impellern mår.
Det känns onödigt att riva isär något som fungerar och jag kommer förmodligen inte ha kvar motorn mer än någon månad eller så.
Skvallerstrålen ser OK ut men det är ingen högtrycksstråle. Den blir inte heller speciellt mycket starkare när motorn varvar.

Det känns som att om impellern pumpar tillräckligt för att trycka ut vatten ur ett pyttelitet hål så borde den orka pumpa runt tillräckligt vatten i kylkanalerna för att kyla motorn.

Vad tror ni?

Är det en stråle som en kissande pojke är nöjd med hade jag inte varit så orolig.
Är det något skvättande som farfar skulle hosta ur sig på kvällen hade jag nog bytt impeller.
Tycker det är lite impellerhysteri emellanåt. Hade jag haft en flång ny motor hade jag kanske varit lite nojigare.

Det låter ju perf!

Visst borde det väl vara så att kylningen till motorn kräver mindre prestanda av impellern än att trycka ut vatten ur ett litet hål?

Jag är inte så inne på båttermer så att säga. Men jag kan nog lära mig fort om jag skulle väcka det intresset. Vad var det jag missade som avslöjade min brist på kunskap i detta ämne?

Mercury
35 häst
Skvallerstråle

Men det är en utombordare, en gammal sådan så ett impellerbyte skulle lätt dubbla värdet på motorn, bara i impellerkostnaden.

Jag tror inte att det är nödvändigt.
Folk som har koll på det jag undrar vet garanterat vad det är för motor.

Anledningen till att jag frågade är att vi har en gammal träbåt byggd någon gång under 60 talet undanstoppad. Det enda som saknas är en motor. Möjligt att vi skaffar en begagnad motor (något nyare) till den. Samtidigt hade det varit lite roligt om det gick att få tag i en motor från tiden båten byggdes.

Skvallerstråle

Hade och har fortfarande ingen koll på just ordet skvallerstråle. Lust att förklara?

Last edited:
Anledningen till att jag frågade är att vi har en gammal träbåt byggd någon gång under 60 talet undanstoppad. Det enda som saknas är en motor. Möjligt att vi skaffar en begagnad motor (något nyare) till den. Samtidigt hade det varit lite roligt om det gick att få tag i en motor från tiden båten byggdes.
En 35hk till ekan? Det låter lite väl saftigt kanske.

Vi hade en gammal Evinrude 3hk 2cylindrar ett tag förut. Liten och lätt motor som var tystare än en genomsnittlig symaskin.
img_0_5712_1304249054.jpg

Såg ut ungefär som den på den här bilden. Den gav vi bort när vi tröttnat på den.

Vi hade en gammal Evinrude 3hk 2cylindrar ett tag förut. Liten och lätt motor som var tystare än en genomsnittlig symaskin.

Såg ut ungefär som den på den här bilden. Den gav vi bort när vi tröttnat på den.

Den var inte avsedd till ekan. Vi hade en gammal motor på 8 hk som slängdes på tippen när ladan rensades ut. Min morbror tyckte inte att det var plats för den helt enkelt och hade antagligen bränt upp ekan om det inte vore för att hans två systrar tyckte att den kunde få vara kvar.

Vi har även en liten "race" båt i ladan. En 25- 35 hk motor hade nog varit rätt lagom till den skulle jag tro. En rätt fräck liten sak. Har nog tyvärr inga bilder på den som är digitala.

Vi har även en liten "race" båt i ladan. En 25- 35 hk motor hade nog varit rätt lagom till den skulle jag tro. En rätt fräck liten sak. Har nog tyvärr inga bilder på den som är digitala.
Var det typ en "Flugan"?
53725.jpg

Var det typ en "Flugan"?
53725.jpg

Påminner en del om den, men betydligt mjukare linjer. Man skulle nog kunna säga att det är vattnets Morgan sett till komforten. Testade den med en 15 hk motor när jag var liten. Andra gången den sjösattes sedan ny. Motorn var dock för liten för båten. Vore skoj att skaffa fram en bra motor till den så att den kanske skulle komma till mer användning.

Stavas det inte EvigRodd :va

/Tändkula

Hade och har fortfarande ingen koll på just ordet skvallerstråle. Lust att förklara?

Motorn suger i sig sjövatten under vattenytan, och släpper tillbaka det mesta av det
under vattenytan efter att det har kylt motorn, utom en liten stråle som motorn får
kissa ur sig väl synligt så att man enkelt kan se att motorn har kylning.
Ungefär som när du är på party och kissar på golvet så att alla kan se hur många öl
du har druckit.
[YOUTUBE-ID]aLlI1g2FCsE[/YOUTUBE-ID]

Hur viktigt det är att kolla/byta impeller har väl att göra med var man tänker befinna
sig när den går sönder, mitt ute på havet eller i en liten insjö på paddelavstånd till
stranden.

Skovlarna/bladen i en gammal impeller tappar fjongen vilket försämrar pumpförmågan.
Om vevaxeln "studsar" tillbaka när motorn tar sista sucken på hösten kan ett eller
flera blad på impellern vika sig bakåt vilket kan göra att den senare går sönder
lättare. (Vilket man undviker om man drar motorn sakta något varv åt rätt håll.)

Att kolla/byta impellern är ju ganska enkelt.
(Att byta/hitta alla skruvar och packningar man har sönder när man gör det på en
gammal motor är kanske inte lika enkelt.)

Motorn suger i sig sjövatten under vattenytan, och släpper tillbaka det mesta av det
under vattenytan efter att det har kylt motorn, utom en liten stråle som motorn får
kissa ur sig väl synligt så att man enkelt kan se att motorn har kylning.

Tack för det det utförliga svaret. Då har jag lärt mig ett nytt begrepp idag. Har en tvåtaktsmotor mer eller mindre behov av service än en fyrtaktsmotor? Man blandar ju ut olja i bensinen på en tvåtaktsmotor. En fyrtaktsmotor har väl separat oljeförsörjning. Om motorn inte används regelbundet och går väldigt lite under en säsong kanske en tvåtaktare är bättre att ha om du förstår mitt resonemang. Kanske missat något väsentligt?

Tack för det det utförliga svaret. Då har jag lärt mig ett nytt begrepp idag. Har en tvåtaktsmotor mer eller mindre behov av service än en fyrtaktsmotor? Man blandar ju ut olja i bensinen på en tvåtaktsmotor. En fyrtaktsmotor har väl separat oljeförsörjning. Om motorn inte används regelbundet och går väldigt lite under en säsong kanske en tvåtaktare är bättre att ha om du förstår mitt resonemang. Kanske missat något väsentligt?

Tvåtaktare har oxå separat oljetank numera, med mindre motorer finns det ingen anledninga att leta efter fyrtaktare då dom är hyfsat sällsynta.

Har en 115hk raksexa om du behöver lite mer pulver till båten, dock en mariner -86 så du måste hitta ett mercury-svep från en äldre och ge riggen en lack så du får 60-tals känsla.

Tvåtaktare har oxå separat oljetank numera, med mindre motorer finns det ingen anledninga att leta efter fyrtaktare då dom är hyfsat sällsynta.

Har en 115hk raksexa om du behöver lite mer pulver till båten, dock en mariner -86 så du måste hitta ett mercury-svep från en äldre och ge riggen en lack så du får 60-tals känsla.

Där ser man. Har inte alls hängt med i utvecklingen märker jag. Tror 115 hk är lite väl mycket för den lilla båten. Hur stor motor har motorn på bilden tro?

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa