Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Satte på ett high bar kit på min 1125cr idag. Det var en hel del meck innnan jag fick allt att löpa fritt och framförallt att få gasvajrarna att lira så man inte får gashäng. Det var mödan värt iaf, blev en helt annan cykel att köra.
Nu sitter man mer upprätt, Blir snudd på motardkänsla. Jag gillar det!
Blir en helt annan körstil, mer laddat för bus i lägre farter!

Är riktigt nöjd, tror dock inte att det faller alla på läppen.
 
Efter två veckor av scootrar i Italien och Frankrike såg jag i förrgår en vacker syn på andra sidan gatan... Jag längtar hem!!!!

Hoppas jag fattade hur man skickar med bilderna nu bara :)
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1307991815.123188.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307991815.123188.jpg
    150.3 KB · Visningar: 118
  • ImageUploadedByTapatalk1307991853.354840.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307991853.354840.jpg
    128.3 KB · Visningar: 108
Jaha då fick man problem med nya hojen efter 70 mil...inte riktigt ok.

Har känt tidigare att tändningen slår ifrån några tiondelar typ när man kör över tjälskott ibland.
Igår hände det hela tiden, för att slutligen få hojen att dö helt, efter några minuter så går den igen.
Sen samma sak, i slutet slog tändningen ifrån typ 1-2 sekunder vid tjälskott och med en taskig tomgång, funkar dock helt felfritt på jämn väg.
Probike hade ingen aning, tyckte jag skulle komma in med hojen om nån vecka, men det är ett himla krångel att ta ledigt från jobbet och ta sig tio mil...
Nån som har nån ide om vad det kan vara?
Har uteslutet följande:
Batterikablar.
Jordkablar i bakram bredvid batteri.
Jordflätan under luftburken (ram till motor)
Inspekterat så mkt elkopplingar jag hittat, under sadel, under "drev"kåpan, under styrkåpan, under luftburk...
Allt ser ok ut.

Nån som har en ide eller haft samma problem?
 
Jaha då fick man problem med nya hojen efter 70 mil...inte riktigt ok.

Har känt tidigare att tändningen slår ifrån några tiondelar typ när man kör över tjälskott ibland.
Igår hände det hela tiden, för att slutligen få hojen att dö helt, efter några minuter så går den igen.
Sen samma sak, i slutet slog tändningen ifrån typ 1-2 sekunder vid tjälskott och med en taskig tomgång, funkar dock helt felfritt på jämn väg.
Probike hade ingen aning, tyckte jag skulle komma in med hojen om nån vecka, men det är ett himla krångel att ta ledigt från jobbet och ta sig tio mil...
Nån som har nån ide om vad det kan vara?
Har uteslutet följande:
Batterikablar.
Jordkablar i bakram bredvid batteri.
Jordflätan under luftburken (ram till motor)
Inspekterat så mkt elkopplingar jag hittat, under sadel, under "drev"kåpan, under styrkåpan, under luftburk...
Allt ser ok ut.

Nån som har en ide eller haft samma problem?

Vet inte vad du menar med inspektera elkopplingar, men ett litet tips är att inte bara titta/känna på dem, utan lossa dem och sätta ihop dem igen. Annars är, som du säger, jordkablar det mest självklara - men jag skulle även kolla ECM:ens anslutningar.
Har du otur är det någon av de mer undangömda grejerna - strömmen till bränslepumpen eller liknande.
EDIT: Kom också på att XB-hojarna väl har en nödbrytare i form av en lägessensor. Vet inte riktigt hur man skulle kolla funktionen på en sån, men hoppar kulan eller kvicksilverdroppen eller vad det nu är ur läge i samband med kraftiga stötar kan du kanske få den beskrivna effekten?
 
Last edited:
Någon som har tips och länkar till olika muff-fabrikat till XB12orna?
Jag har en 2009 XB12Ss där jag kommer byta till de bättre 2007 original headers och följdakligen en ny ljuddämpare.
Men vilken ska jag välja!! Hammer Torque, Jardine, Micron eller what ??
Jag vill ha ett goare djupare ljud men inte mer dB! Har tröttnat på gräsklippar viskandet
och jag tycker helt enkelt att min Xb12S 2005a kuttrar mycket skönare än 2009an
Och jag gillar faktiskt att mina grannar hälsar på mig efter alla gånger man brummat upp och ner på gatan dag ut & in..
Tacksam för alla tips
 
Jaha då fick man problem med nya hojen efter 70 mil...inte riktigt ok.

Har känt tidigare att tändningen slår ifrån några tiondelar typ när man kör över tjälskott ibland.
Igår hände det hela tiden, för att slutligen få hojen att dö helt, efter några minuter så går den igen.
Sen samma sak, i slutet slog tändningen ifrån typ 1-2 sekunder vid tjälskott och med en taskig tomgång, funkar dock helt felfritt på jämn väg.
Probike hade ingen aning, tyckte jag skulle komma in med hojen om nån vecka, men det är ett himla krångel att ta ledigt från jobbet och ta sig tio mil...
Nån som har nån ide om vad det kan vara?
Har uteslutet följande:
Batterikablar.
Jordkablar i bakram bredvid batteri.
Jordflätan under luftburken (ram till motor)
Inspekterat så mkt elkopplingar jag hittat, under sadel, under "drev"kåpan, under styrkåpan, under luftburk...
Allt ser ok ut.

Nån som har en ide eller haft samma problem?

låter som stödet tycker jag , glappkontakt eller att stödet hoppar ner en liten bit när det blir gropigt - så strömmen bryts för en kort stund innan stödet är åter i "ride-position"
 
Någon som har tips och länkar till olika muff-fabrikat till XB12orna?
Jag har en 2009 XB12Ss där jag kommer byta till de bättre 2007 original headers och följdakligen en ny ljuddämpare.
Men vilken ska jag välja!! Hammer Torque, Jardine, Micron eller what ??
Jag vill ha ett goare djupare ljud men inte mer dB! Har tröttnat på gräsklippar viskandet
och jag tycker helt enkelt att min Xb12S 2005a kuttrar mycket skönare än 2009an
Och jag gillar faktiskt att mina grannar hälsar på mig efter alla gånger man brummat upp och ner på gatan dag ut & in..
Tacksam för alla tips

http://www.buellxb.com/Buell-XB-Forum/General-Motorcycle-Chat/the-big-buell-exhausts-topic
 
låter som stödet tycker jag , glappkontakt eller att stödet hoppar ner en liten bit när det blir gropigt - så strömmen bryts för en kort stund innan stödet är åter i "ride-position"

Hade kunnat vara det, men våra hojar har inte nödbrytare vid stödet.
 
Last edited:
Ny Buell-ägare här, köpte en xb9r -03 och förutom att ena bakhjulslagret gav upp ganska omgående efter köp så är jag nöjd, sjukt härligt känsla i hojen!

Ska besikiga hojen om ett par veckor.. Några tips på hur man kommer igenom den utan original avgas? Känns som att det kan bli aninigens svettigt...

/N
 
Ny Buell-ägare här, köpte en xb9r -03 och förutom att ena bakhjulslagret gav upp ganska omgående efter köp så är jag nöjd, sjukt härligt känsla i hojen!

Ska besikiga hojen om ett par veckor.. Några tips på hur man kommer igenom den utan original avgas? Känns som att det kan bli aninigens svettigt...

/N

Jag ska besiktiga på torsdag med en Jardine-pipa. Har förvisso original hemma, men jag chansar på att köra den beprövade metoden med 3-4 diskbollar inköpta på Ica i kombination med dB-killern som hör till Jardineröret. Tror det ska funka, men lite osäker över hur hackig gången kommer att bli med bollarna...
 
Märkligt för min XB9R-03 hade då brytare på stödet. Varför skulle det plockat bort den?

Inte säker, men när jag googlar på forum så verkar det som att '03:or har brytare medan åtminstone '05:or och framåt inte har dem. Brytarna skapade klagomål bland hojåkare i Staterna, tydligen, plus att man säkert sparade några kronor per hoj på att ta bort dem. Mitt gamla ('06) sidostödsfäste hade skruvhål för montering av killswitch, men det nya fästet ('08+) hade inte ens det, om jag inte minns helt fel.
 
Inte säker, men när jag googlar på forum så verkar det som att '03:or har brytare medan åtminstone '05:or och framåt inte har dem. Brytarna skapade klagomål bland hojåkare i Staterna, tydligen, plus att man säkert sparade några kronor per hoj på att ta bort dem. Mitt gamla ('06) sidostödsfäste hade skruvhål för montering av killswitch, men det nya fästet ('08+) hade inte ens det, om jag inte minns helt fel.

Nån form av givare ser det ut att vara vid stödet, går sladdar dit och en liten plåtbit på stödet, verkar dock vara nån form av induktiv givare?!? och ingen switch.

Någon som har tips och länkar till olika muff-fabrikat till XB12orna?
Jag har en 2009 XB12Ss där jag kommer byta till de bättre 2007 original headers och följdakligen en ny ljuddämpare.
Men vilken ska jag välja!! Hammer Torque, Jardine, Micron eller what ??
Jag vill ha ett goare djupare ljud men inte mer dB! Har tröttnat på gräsklippar viskandet
och jag tycker helt enkelt att min Xb12S 2005a kuttrar mycket skönare än 2009an
Och jag gillar faktiskt att mina grannar hälsar på mig efter alla gånger man brummat upp och ner på gatan dag ut & in..
Tacksam för alla tips

Har läst på en hel del om ny ljuddämpare. Tror Torque Hammer från Twinmotorcycles är bästa valet, den är utprovad i bromsbänk för XB12 för att ge maximalt vrid, lite dyr dock då man bör köpa hela "stage1 kitet" för 900€ + moms (19% i Nederländerna) och frakt.
Jag beställde från http://www.aph-performance-engineering.com/
320Brittiska pund + 45pund frakt, blir under 4000:-, dessutom lovordas dessa ljuddämpare på engelska ukbeg.com (buellforum)

Går även att beställa 45mm grenrör därifrån, i "equallenght" utförande.
Pris med ljuddämpare och frakt runt 8000-8500:-

Du är medveten om vad det innebär att byta grenrör? Motorn skall lossas och sänkas med allt vad det innebär, möjligen går det att komma åt genom att demontera stötdämpare och kylfläkt men då kräver det specialvektyg...
Skulle ha bytt grenrör men med tanke på arbetet tyckte jag inte det var värt det...
 
Last edited:
Jag ska besiktiga på torsdag med en Jardine-pipa. Har förvisso original hemma, men jag chansar på att köra den beprövade metoden med 3-4 diskbollar inköpta på Ica i kombination med dB-killern som hör till Jardineröret. Tror det ska funka, men lite osäker över hur hackig gången kommer att bli med bollarna...

...diskbollar...? :)
 
...diskbollar...? :)

Diskboll:
Stalboll_1.jpg


Discoboll (ej att rekommendera i ljuddämparen):
discokula.jpg
 
Nån form av givare ser det ut att vara vid stödet, går sladdar dit och en liten plåtbit på stödet, verkar dock vara nån form av induktiv givare?!? och ingen switch.



Har läst på en hel del om ny ljuddämpare. Tror Torque Hammer från Twinmotorcycles är bästa valet, den är utprovad i bromsbänk för XB12 för att ge maximalt vrid, lite dyr dock då man bör köpa hela "stage1 kitet" för 900€ + moms (19% i Nederländerna) och frakt.
Jag beställde från http://www.aph-performance-engineering.com/
320Brittiska pund + 45pund frakt, blir under 4000:-, dessutom lovordas dessa ljuddämpare på engelska ukbeg.com (buellforum)

Går även att beställa 45mm grenrör därifrån, i "equallenght" utförande.
Pris med ljuddämpare och frakt runt 8000-8500:-

Du är medveten om vad det innebär att byta grenrör? Motorn skall lossas och sänkas med allt vad det innebär, möjligen går det att komma åt genom att demontera stötdämpare och kylfläkt men då kräver det specialvektyg...
Skulle ha bytt grenrör men med tanke på arbetet tyckte jag inte det var värt det...

Jag beställde ljuddämpare från aph med 4 veckors leveranstid häromdagen. Fick ett mail igår av Alan att en köpare inte betalat sitt så jag fick erbjudande om att köpa det istället. Är väl så gott som påväg. Tur har man ibland :D

Även jag bestämde mig för att köra utan 45mm, blir sånt jävla meck och med mina bristfälliga kunskaper så hade jag blivit tvungen att lämna in den och få det gjort via firma.

Utöver det blir det K&N filter, inget mer. Det skulle tydligen räcka då han själv bara hade K&N till sitt system, dock med 45mm men det skulle inte göra någon märkvärdig skillnad. Vill man ha ett förprogrammerat styrdon, kör på ebr:s ecm för drummer, som aph nästan kopierat som jag förstått. Dessutom har aph dämparen körts på dyno med och utan race ecm vilket gav goda resultat.

Ljudet ska dessutom vara riktigt bra...
 
Last edited:
Jag beställde ljuddämpare från aph med 4 veckors leveranstid häromdagen. Fick ett mail igår av Alan att en köpare inte betalat sitt så jag fick erbjudande om att köpa det istället. Är väl så gott som påväg. Tur har man ibland :D

Även jag bestämde mig för att köra utan 45mm, blir sånt jävla meck och med mina bristfälliga kunskaper så hade jag blivit tvungen att lämna in den och få det gjort via firma.

Utöver det blir det K&N filter, inget mer. Det skulle tydligen räcka då han själv bara hade K&N till sitt system, dock med 45mm men det skulle inte göra någon märkvärdig skillnad. Vill man ha ett förprogrammerat styrdon, kör på ebr:s ecm för drummer, som aph nästan kopierat som jag förstått. Dessutom har aph dämparen körts på dyno med och utan race ecm vilket gav goda resultat.

Ljudet ska dessutom vara riktigt bra...

Vilken slipon blev det, vanlig eller reverso?
 
Hejsan, ny på detta forum och även en ny stolt ägare till min nya fina Buell X1 Lightning -01

Hon går som en pärla men det är snart dags för byte av bakdäcket och då till min fråga, finns det några depåstöd för X1'an eller måste man palla upp svingen för att få loss bakdäcket?

All hjälp vore tacksamt!
 
Jag köpte ett depåstöd på Jula till min XB12Ss. Det visade sig att svingen var för bred för de L-formade klackarna på depåstödet men genom att vända klackarna upp och ner så löste det sig ändå. Vet dock inte hur det ser ut på X1:an.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top