Lata husägare!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Tjena!

Ska köpa en gräsklipparrobot. Less som fan på gräsmatteklippandet.

Det visar sig vara en djungel (inte gräsmattan då) med maskiner på marknaden. Jag har cirka 700 kvm som ska klippas. Vad tittar jag efter? Solcellsdrift? Finns det batterier som klarar den ytan? Uppsamling? Installation?

Vill ha tips och lite annat bra-att-veta inför köpet.:)

Husky automower, finns ingen anledning att ta något annat. Den minsta modellen borde klara din yta om den är välaronderad och utan slänter.

jag har en husqvarna,funkar skitbra.
bara en slinga man lägger som ytter gräns som den inte kör över

Gränskabeln, ja... Är det bara en yttre gräns den behöver, eller är det en slinga man måste lägga ut hela vägen?

Du lägger en kabel :D runt hela området den skall hålla sig inom, på mina lägger du oxå en kabel som används för att hitta tillbaka till laddaren när den börjar bli hungrig.

Ja det är slingor.

Svärfar har kört automower i 5-6år.
Någon cp-software uppdate á lá modern bil,
i övrigt klockrent!

/S

Den där slingan skapar problem för dem med hörapparat, det surrar fint tydligen. Så det blir som att lyssna på en briggs&stratton ändå :glömdet

Den där slingan skapar problem för dem med hörapparat, det surrar fint tydligen. Så det blir som att lyssna på en briggs&stratton ändå :glömdet

Jo, men om du tar och stänger av s läget på den när du lämnar kyrkan så skall det nog bli bättre skall du se.:D

Jag har en Husqvarna Automower 220AC som är inne på sin tredje säsong nu och jag är helnöjd! Det är obeskrivligt skönt att slippa klippa gräset eller känna att jag MÅSTE klippa gräset. Dessutom blir gräsmattan snyggare då mossan minskar kraftigt.

Det finns som du nämner andra märken, men jag tror att Husqvarna är överlägsna, dock är de kostsamma i inköp. Inköp 20.800:- + installation ca 2.000:- (om du inte gör det själv).

Därefter så behöver du endast byta blad 1-2ggr per år, där en sats om 3 uppsättningar kostar 300kr.

För din tomt så blir samma modell som jag har lagom. Köp!!:tummenupp:)

www.automower.se

Har ni som har en liknande klippare någon vanlig klippare också?
Har haft lite funderingar på en liknande, men har gräs på framsidan av huset, mellan två grusuppfarter. Eller kan den brassa på över grus?

Har ni som har en liknande klippare någon vanlig klippare också?
Har haft lite funderingar på en liknande, men har gräs på framsidan av huset, mellan två grusuppfarter. Eller kan den brassa på över grus?

Min ena har en passage över en grusad (inte singel, grus 0-16) infart, så det funkar utan problem. Dock så kanske man inte vill ha den irrandes på vägar i tid och otid då folk inte förväntar sig dylika tingestar i sin framfart.

Men en bensintrimmer och en vanlig klippare är inte fel för att ta dom ytor som inte behöver samma omvårdnad.

Mitt hem och min trädgård, featuring Skäggo! Håller för övrigt på att föda upp egna gräsklipparrobotar men de är för små ännu. Har börjat öva på leksaksgräsklippare i plast, ser lovande ut.

Mitt hem och min trädgård, featuring Skäggo! Håller för övrigt på att föda upp egna gräsklipparrobotar men de är för små ännu. Har börjat öva på leksaksgräsklippare i plast, ser lovande ut.

Själv försöker jag korsa Heracleum mantegazzianum med Dionaea muscipula för att applicera på sommarstugetomter.

Men lycka till för all del.

Har dom något stöldlarm? jag ser framför mig hur några överförfriskade ungdomar skulle tycka det var en bra idé att bära med sig den....

Har dom något stöldlarm? jag ser framför mig hur några överförfriskade ungdomar skulle tycka det var en bra idé att bära med sig den....

Ja dom piper och kräver kod om dom flyttas utanför slingan.

Men inte fasen tror jag det stoppar fulla snorisar iof.:gnissla

Ulla-Britt Anderssons robotgräsklippare fungerade utmärkt.

Nästan för bra.

I veckan blev superprylen förstörd – av en bäver som tröttnat på oljudet.

Ni vet hur den fungerar. Robotgräsklipparens bara går och går..

Tillslut fick grannen nog – och sänkte prylen. Till historien hör att grannen inte var en vanlig granne. Det var en bäver som under ett års tid kämpat för att få tyst på oljudet.

Tröttnade
– När Nisse (gräsklipparen(!), reds anm) kommit farande i sakta mak har bävern sett honom som en fiende, anfallit och sedan kastat honom på rygg i potatislandet, berättar Ulla-Britt Andersson i Nya Lidköpings-tidningen enligt Metro Teknik.

Nu är dock kampen slut – och roboten har klippt sitt sista grässtrå. Detta efter att bävern dränkt prylen i sjön som ligger vid ägarnas hus. Om Ulla-Britt vågar utmana bävern och köpa en ny gräsklipparen är ännu oklart.

:D

Hur pass stor markareal klarar en sådan gräsklippare i realiteten effektivt? Hörde en siffra på ca 6000 kvm bara för ett par dagar sedan men det var av en som hade intresse av att sälja en till oss. Tittade snabbt på Husqvarnas hemsida som länkades ovan och där stod en uppgift på 5500 kvm. Oavsett är den för liten för oss och prislappen på ca 40 000 kr är rätt vansinnig. Nu brukar vi inte klippa upp allt gräs på tomten utan en större areal runt huset och ladugården och en väg ner mot vattnet. Resten låter vi växa till ängsgräs över sommaren. Två gånger om året klipper en bonde resten.

Ni som har eller har haft en automatisk gräsklippare:

Hur mycket underhåll är det på dem?
Hur länge håller batterierna?
Hur ofta stannar de av någon anledning ute på gräsmattan utan att hitta tillbana till laddaren?
Har ni fått dem stulna?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...