Lönerevision

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Vi gjorde en mindre omorganisation på jobbet i våras och införde affärsområden. Jag blev affärsansvarig för ett affärsområde. Nu ska lönerna justeras och vi som är affärsansvariga ska få en löneökning då man ser det som att vi fått ett större ansvar.
Dock så ska den nya lönen inte börja gälla förrän i augusti, trots att tjänsterna formellt infördes i våras. I vanliga fall brukar man ju få retroaktivt när man löneförhandlar. Nån som vet vad som formellt gäller? Kan jag hävda att jag bör få lönen från det att jag fick en ny tjänst eller är det augusti som gäller?

Du får kräva lite provision på insamlingsbössorna ;)

Du får kräva lite provision på insamlingsbössorna ;)

Nja, bättre jag inte nämner något för chefen om hur jag fördelar intäkterna från dem. Det funkar ju bra som det är. En hunka till barnen, en hunka till bankörning.
:BusannaAfDonner

Förhandlingsfråga. Antingen förhandlar du med arbetsgivaren direkt eller så låter du facket sköta det åt dig om ni är fackanslutna. Om det var sagt när du fick din nya tjänst att du även ska få påökt från det datum som du tillträdde din nya tjänst så ska du naturligtvis kräva det i förhandlingen. Dvs retroaktiv ersättning.
Grattis förresten! :tummenupp

Förhandlingsfråga. Antingen förhandlar du med arbetsgivaren direkt eller så låter du facket sköta det åt dig om ni är fackanslutna. Om det var sagt när du fick din nya tjänst att du även ska få påökt från det datum som du tillträdde din nya tjänst så ska du naturligtvis kräva det i förhandlingen. Dvs retroaktiv ersättning.
Grattis förresten! :tummenupp

Tack!
Ingenting sades om lön, vi har ju ett lite annorlunda system som inte utgår från prestation utan mer man får så man klarar sig. Jag blev mest meddelad att jag fått ny titel och man presenterade ett organisationsschema med en ny nivå. Och så lär det bli med nya lönen också; ingen förhandling men ett besked. Däremot kanske jag kunnat kräva retroaktivt om det fanns nån sån klausul i avtal mellan fack och arbetsgivare tänkte jag.

Bäst är att bara ha varit med de sista 12månaderna, alltid. :tummenupp

Upp till var och en, A-kassan är ett måste och det tycker jag är rätt tänkt men något fackförbund har jag aldrig haft någon användning av. Förhandlade i mitt tycke bättre själv även när jag var ansluten.

Men men nu behöver man inte starta krig om det :tummenupp Alla gör sina val, jag har gjort mitt.

Hur länge har du inte varit med i facket?

Ca fem-sex år, minns inte exakt. Gav upp när föregående förbund inte kunde lista ut vad som gällde ang ensamarbete men om jag tacka för mig redan då kommer jag som sagt inte ihåg. Det var första och enda gången jag velat/behövt rådfråga dem om något på 13 år eller så och det var inget bra första intryck. Sen var avgiften högre förr vill jag minnas, om det stämmer så är nog 15k i underkant.

Ca fem-sex år, minns inte exakt. Gav upp när föregående förbund inte kunde lista ut vad som gällde ang ensamarbete men om jag tacka för mig redan då kommer jag som sagt inte ihåg. Det var första och enda gången jag velat/behövt rådfråga dem om något på 13 år eller så och det var inget bra första intryck. Sen var avgiften högre förr vill jag minnas, om det stämmer så är nog 15k i underkant.

Vad som är intressant är försäkringsskyddet. 15k var inte ens 1/3 av dröjsmålsräntan på vad jag fick i ersättningar därifrån. Ca 1/4 av ersättning för ärr på ett ben. Själva ersättningsbeloppet överstiger vida vad jag skulle betala om jag så betalat nuvarande avgift från vaggan till graven. Skulle behöva bli ett par - trehundra år gammal för ett break even, förutsatt att avgiften är samma och man inte på något sätt förvaltar kapitalet. 15K:rolleyes:

(Trafikförsäkringens ersättningar är ett skämt vid en jämförelse. Kostnaderna för att komma till ett avslut med det bolaget har däremot blivit absurda. Naturligtvis finns det en strategi bakom det förfarandet).

Sossigt? Ingen aning, men då jag prioriterar mitt och mitt barns skydd nyttjar jag den produkt som erbjuder bäst villkor, inte lägst avgift. Att köpa detta skydd på annat sätt skulle bli mångfalt dyrare och sämre. Försäkringsbolagens grundfilosofi är väl "kollektiv kapitalism", eller omskrivet, om tillräckligt många tänker egoistiskt kan man göra flis av det.

Låter väl som en sund inställning men inget som berör mig =0) Summan i sig är väl inget att bråka om men jag betalar inte för något som är värt noll och ingenting för mig. Jag har bara haft (ej arbetsrelaterat) försäkringsärende i 12 år, svslutat nu, men ett och annat har jag lärt mig då. Bara för att man är oorganiserad betyder inte att man inte är försäkrad, för övrigt inte haft en sjukdag på över 5 år men olycka kan naturligtvis inträffa.

Om folk tycker det är bra med facket så är väl det toppen, jag behöver det inte och så enkelt var det med den saken.

Låter väl som en sund inställning men inget som berör mig =0)

Se där, jag som trodde Saida var död och hädangången. Körde hon med kristallkula så vet vi var den finns nu. Funkar den även när det gäller andra eller bara för dig?:tummenupp Vittnar om en sällsam inre styrka att köra mc och vara säker på att ingen olycka kommer att inträffa, punktering t ex.

Antar att du kan då skita i körkort, trafik och fordonsförsäkring. Inget problem när man efter en snabb blick i glasklotet vet var polisen står och de potentiella olyckstillfällena kommer uppstå. Kan bara inte låta bli att undra vad som gick fel när du fick punkan?

Visste inte heller att jag behövde den försäkringen förrän olyckan var ett faktum. Verkar inte som du heller har koll på vad som ingår i det kitet, jag hade det inte. Om du menar att du inte behöver den p g a att du inte har barn, (om så nu är fallet), så är det ju bara en extra faktor och ett ytterligare komplement, ett bra och billigt sådant.

Vem sa något om arbetsrelaterat försäkringsärende?

TS:

Förlåt kapningen BusAnna, jag lägger av nu. Lycka till. Lite nyfiken på vad det är du gör, glimtar fram ett och annat.

Last edited:
Missuppfattning eller nåt...

Tunga argument.. eller så var det de här med läsförståelsen ännu en gång :)

Har som sagt haft försäkringsärende i 12 år, att det inte var arbetsrelaterat var bara för att förtydliga, och under denna tid har jag fått lära mig lite skit av de 4 ombud/jurister jag haft och det hela har inte kostat mig ett öre. Hade heller inte kostat mig ett öre om jag "förlorat" ärendet i fråga. Jag skrev tidigare..:

"Men men nu behöver man inte starta krig om det :tummenupp Alla gör sina val, jag har gjort mitt."

..just av den anledningen att de med förkärlek till facket kan dividera detta i dödagar, hänt förr, men ingen har hittills lyckats skapa något intresse för mig.

Alltså jag har minst lika bra om inte bättre arbetsskydd, olycksförsäkring etc. som vilken fackansluten jämförbar anställd som helst. Jag har inget behov av någon som ska företräda mig för det klarar jag bättre själv av den erfarenhet jag har.

Oavsett måste jag, enligt regler jag ej kan påverka, följa de avtal/förhandlingar/beslut som facket kommer fram till i mångt o mycket och där jag inte behöver det är för mig bara en bonus för då kan jag anpassa det efter mina behov. Fackets roll lägger jag mig inte i, tycker jag att de är klåpare så talar jag om att de är det, konstruktivt, och gör de något bra som berör även mig får de en klapp på axeln. Sen om det finns någon förmånlig tilläggsförsäkring må va hänt, men den marknaden är inte särskilt liten upplysningsvis så den går bra att köpa oavsett om man är med i facket eller ej.

Nej jag har inga knåddar, jag rår bara om mig själv och blomman (bokstavligen) hemma.

Däremot kanske jag kunnat kräva retroaktivt om det fanns nån sån klausul i avtal mellan fack och arbetsgivare tänkte jag.

Normalt förfarande är löneförhandling 1ggr/år, som utförs vid givet återkommande datum. T.ex: om företaget har policy eller kollektivavtal som säger att nya löner skall gälla från 1 juni, är det brukligt att löneförhandling (eller lönesamtal) utförs senast under maj månad. Undantag om arbetsgivarorganisation och fackförbund inte kommit överens om nytt avtal, då kan lönesamtal skjutas framåt i avvaktan på detta. Det är då normalt att "löneökningen" betalas ut retroaktivt från den 1 juni.

I ditt fall är det inte givet att din nya lön skall gälla retroaktivt från det datum du fick den nya tjänsten, om inte detta har uttryckts specifikt av arbetsgivaren. Däremot, om ni (som normalt) har givna datum för lönesamtal och från när den nya lönen skall "få laga kraft", är det rimligt att löneökningen ska betalas ut retroaktivt om ert lönesamtal skett efter detta datum.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back