Sålt cross, nu ångrar sig köparen..vad gäller?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej! Sålde en cross förra veckan. Affären gick bra och vi skakade hand. Som betalning fick jag en trasig veterancross + kontanter. Idag en vecka senare har köparen hittat ett fel som vi båda var ovetande om. Jag har fått två alternativ, antingen återköp eller domstol.

Moraliskt sett förstår jag att köparen vill häva men samtidigt var jag lika ovetande om felet. Säljaren påpekar även att det inte går att missa, men att han inte upptäckte felet då han inte synade hojen särskilt noga vid köptillfället. Vad gäller rättsligt? Inga papper är skrivna och dessutom har jag lagt ner både tid å pengar och lagat crossen som jag fick som delbetalning.

Som jag ser det har jag varit väldigt tillmötesgående i affären både när det gäller pris och flexibilitet var vi skulle mötas upp. Jag är inte särskilt sugen på ett återköp då jag inte kände till felet, och att jag inte heller har försökt att undanhålla något. Känns lite som man köper det man ser, skakar hand och några garantier utdelas inte. Tänker jag rätt?

Vet inte. Känns som det inte ska vara ditt problem. Vad är felet som inte går att missa?

Last edited:
http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

den inte är sådan som säljaren har sagt

säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som han eller hon kände till

den var i väsentligt sämre skick än du (köparen) kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Hej,

är inte jurist men är det privat sålt så gäller att köparen har undersökningsplikt. Om han hävdar att felet inte går att missa så har han ju brustit i sin undersökningsplikt när han inte undersökte varan...

Du har självklart en upplysningsplikt för fel som du vet om. Får man fråga vad det var för fel?

VARFÖR VARFÖR skriver ni inga papper? Finns ju fullt med köpekontrakt på nätet.
SMC's är väl ett bra exempel.

Jag har hört bägge varianter som åkt upp i domstol. Både han som fått rätt att det var ett dålt fel och fått välja att stå för rep eller köpa tillbaka. Och han som fått rätt att det var ett totalt okänt fel från dem bägge som var svårt att veta.

Vilket senario som är vanligast vet jag inte.
vad är det för fel osv?

Ni kan inte tänka er att dela på felets kostnad? känns spontant som en ok deal för er bägge?

Hur kunde köparen missa detta om det inte gick att missa undrar jag bara:va

Surt för köparen, men vid en cross som garanterat har slitits så får man nog vackert räckna med att det kan vara problem. VAD är det som säger att inte köparen har hunnit orsaka felet, han undersökningsplikt i det hela? Låt han gå till domstol isåfall och hävda att du inte har vetat om problemet.

Edit : hänvisa till verkstadskvitton
Tror det läggs ner ganska omgående..herregud vi pratar om en cross!! Tror de på tinget "kommer garva läppen av sig":D

Du har ryggen fri:tummenupp

Last edited:
Vad var felet då?
Om det nu inte går att missa?

Tydligen ska ena gaffelbenet ha lossnat från insidan och legat och nötts. Jag som motionär har inte misstänkt något fel. Gaffeln är dessutom genomgången på verkstad ca 20 körtimmar tidigare.

Att "ta det till domstol" kommer inte leda någonvart för köparen. Du har rätten på din sida.

Hade det varit jag som sålt så hade jag nog försökt komma till någon kompromiss, t.ex att dra av några kronor på priset eller att hjälpa till att fixa felet eller liknande, lite beroende på vad det är som dykt upp.

Men när köparen genast hotar med rättsliga åtgärder blir man ju snarast mindre villig att vara tillmötesgående...

Goodwill

När jag köpte en bil för ett par år sedan hade den tidigare ägaren monterat ihop motorn då den varit nerplockad. Nöten glömde peta in luftfiltret och maskinen säckade ihop efter ett par mil (Efter det fick jag äntligen lära mig renovera en ca18det-motor... jippiieee). Ringde upp ägaren och frågade hur fan han lyckats med detta då han var mekaniker. Vi kom överens om att han skulle sätta in 3500 sek för möda och besvär. Ingen märkvärdig summa för han då renoveringen kostade betydligt mer (verktyg, material etc) men han visade goodwill då han egentligen inte hade behövt bry sig ett skit :)
Kanske ska du göra likadant? Som köpare uppskattar man en sådan gest i ett fall som detta...

Ring smc och be att få prata med en av deras jurister, en gratis kvart i telefon har jag för mig det var, mycket användbart.

Tydligen ska ena gaffelbenet ha lossnat från insidan och legat och nötts. Jag som motionär har inte misstänkt något fel. Gaffeln är dessutom genomgången på verkstad ca 20 körtimmar tidigare.

Öhh?
Låter ju, hmm, ja vad ska man säga.
Glidlagrena har alltså lossnat på nå sätt?

Jag har varit på motsatt sida av en affär där saker och ting sedan inte varit som det förväntades vara. Tyvärr fanns det ingen skriftlig kommunikation så jag var rätt körd juridiskt sett. En lärdom jag kommer att ta med mig i framtida affärer helt klart.

Se till att ha skriftlig kommunikation mellan säljare och köpare. Det underlättar väsentligt om det uppstår en tvist sedan.

Jag tror att köparen i det här fallet har väldigt svårt att få köpet hävt juridiskt och kostnaden för att inleda en sådan process lär nog inte göra det motiverat heller att ens försöka. Det är helt upp till dig som säljare vad du tycker är rimligt att göra under rådande omständigheter. Vi är alla olika och har olika moraliska förpliktelser mot oss själva. Juridik och moral är inte samma sak så det är bara att göra det som känns mest riktigt för dig själv.

Säg att han kan få välja på att få tillbaka en röding som kompromiss eller få en tandläkarräkning på 8000:- :gunvald

Rätt skönt att slippa ha onda ögon i nacken från en köpare, men är han ett blockmongo så sätter man sig ju på tvären av princip också.

Rent spontant så hade jag nog inte gått med på någon sorts förlikning eller något. Förutsatt att det stämmer att du inte visste något om detta när affären gjordes upp då.

Öhh?
Låter ju, hmm, ja vad ska man säga.
Glidlagrena har alltså lossnat på nå sätt?

Vet inte riktigt vad grejerna heter i gaffeln, men jag förstod det som att själva innerbenet har lossnat inne i gaffeln. När detta har hänt vet vi inte. Angående goodwill hade jag redan accepterat ett lägre bud än jag fått av en annan då han var först till kvarn. Hur tillmötesgående ska man behöva va? Har själv råkat ut för liknande som köpare och fått bita i det sura.

Vet inte riktigt vad grejerna heter i gaffeln, men jag förstod det som att själva innerbenet har lossnat inne i gaffeln. När detta har hänt vet vi inte. Angående goodwill hade jag redan accepterat ett lägre bud än jag fått av en annan då han var först till kvarn. Hur tillmötesgående ska man behöva va? Har själv råkat ut för liknande som köpare och fått bita i det sura.

Innerbenet sitter såklart löst, lite svårt att få nån dämpning annars :D
Men antar att det är glidlagrena som lossnat så det har hamnat lite snett o nött på ytterbenet, något som iaf jag anser kan vara svårt för en motionär att märka av.

Om du nu hade den inne för gaffelrenovering nyligen, så kan du ju omöjligen stå till svars för ett dolt fel i gaffeln? Hur vill han få det till att du mörkat detta?

Sedan får nog tomten vakna, geggmopeder är sjukt servicekrävande prylar - köpa beggat handlar om att hitta den med minst skruva på, eller köpa nytt. 9 av 10 helgmotionärer tvättar i bästa fall luftfiltret...

känns som om du inte behöver oroa dig,
men börja skriv papper!
så svårt å krånglit är det inte!

ex, 1st cross honda cr 250 årsmod 00
säljes i BEFINTLIGT SKICK
pris-
undertecknad av båda parterna

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa