TL-tråden - v2 !

-- klipp --
En lösning som fixar båda problemen är att byta till Bitubo. Den ersätter både dämparen och fjädern, så då bör det lösa båda dina problem. En sån kostar kanske 5000:- men är en väl värd investering.

Som bonus om man väljer denna lösningen är att man slipper problemet med att TLS ramen spricker vid bakre dämparinfästningen :hihi

Och i reklamens rättvisa namn så kan man naturligtvis även byta till Öhlins, WP, Penske eller något annat överprisat märke :tummenupp

:hej
-----------------------------------------------------------------

BTW, kan någon hjälpa Dr Ksp med följande fråga. Jag kommer f-n inte ihåg längre... :hihi

"När man bytar främre stift,tar man den ovanifrån med tanken av eller kan man ta den från sidan med högerkåpan av och kylaren lossad, den bakre vart ju inga problem men den främre är som sagt lite värre."

:hej

Last edited:
Lite annars på TLS som har separat fjäder och dämpare.

.......

En gnisslande fjäder är också snudd på livsfarligt... Det beror på att fjäderstången tappat smörjning och gnisslar mot bussningen. Det kan gå bra ganska länge, men i värsta fall så kan den nypa ihop helt, kröka fjäderstången och då stumnar den helt. Kan vara livsfarligt!

TLR har ju samma lösning med separat dämpare och fjäder, och jag smorde själva fjädern. Du har helt rätt, det kan bli katastrof om fjädern plötsligt nyper... :död Fan att man aldrig lyckas haffa en bättre stötdämpare när de dyker upp på TLZ :(

TLR har ju samma lösning med separat dämpare och fjäder, och jag smorde själva fjädern. Du har helt rätt, det kan bli katastrof om fjädern plötsligt nyper... :död Fan att man aldrig lyckas haffa en bättre stötdämpare när de dyker upp på TLZ :(
Ja, du har såklart rätt! TLS har bara konststycket att ha fjädern mellan ram och motor... :va

Ja, du har såklart rätt! TLS har bara konststycket att ha fjädern mellan ram och motor... :va

En av fördelarna med att separera dämpare från fjäder var väl att det blir rätt varmt precis bredvid motorn. Hur klarar eftermarknadsdämparna detta, för de monteras väl på fjäderns plats på TLS också?

Wilbergs har en lösning på dämpare till TLS som funkar bra enligt mig. Traditionell dämpare fast med enbart en hjälpfjäder runt så man kastar rotationsdämparen så långt man orkar och gärna några kilometer till, bultar dit Wilbergsdämpet och behåller original fjädern = mindre skruva å grym väghållning för enbart ca 3000 spänn :tummenupp

Nu får alla ni andra TL-bröder ha en fortsatt trevlig kväll medans jag återgår till min 7åriga mackmyra :D
SKÅL :banana
/Psyanid

Hemma efter 5 mil i regn o mörker. Blä. Men måste man hem så måsta man. Men när jag kom hem så hände det som brukar hända efter att jag varit ute och åkt när det regnar och det är att det ångar som f*n från fronten och nu undrar jag om det gör det för er med. Lätt irriterande när man står vid stopp en liten längre stund och det ångar så att man inte ser ett skit.

Hemma efter 5 mil i regn o mörker. Blä. Men måste man hem så måsta man. Men när jag kom hem så hände det som brukar hända efter att jag varit ute och åkt när det regnar och det är att det ångar som f*n från fronten och nu undrar jag om det gör det för er med. Lätt irriterande när man står vid stopp en liten längre stund och det ångar så att man inte ser ett skit.

Nej,det ångar inte. Kanske något från avgasareröret.
:yoparty

Last edited:
Uppdaterade baken lite!

Före:
2011%5C05%5C17%5Cbikepics-2209597-full.jpg

Efter:
2011%5C05%5C17%5Cbikepics-2209592-full.jpg

Vet någon hur lång fjädringsvägen är fram respektive bak på en TLR??
Kollade i manualen, men hittade inget.
Har bitubo bak, men det borde inte förändra något..

//Hansson

Jaha pöjkar. Jag vet inte om det är nån här som kommer ihåg mig längre. Jag ser att Putte och Octo är aktiva fortfarande :)
Bor i Thailand nu men kommer förhoppningsvis hem till Sverige igen i Juni.
Sålde min fina TLS till nån snubbe som inte hade A-kort och lät min underbara övermoddade hoj stå i ett garage helt ensam.
Efter det så köpte jag en harley för att frugan inte gillade plastraketer. Sålde den och köpte ett hotell i Thailand men har tröttnat på de unkna vägarna här nere så nu säljer jag hotellet och flyttar hem och då blir det en TLS igen!!
Problemet är ju bara allt det fina blinget jag blev av med i samband med försäljningen av min fina tls så nu jäklans ska det köpas nytt igen hehehe

Jaha pöjkar. Jag vet inte om det är nån här som kommer ihåg mig längre. Jag ser att Putte och Octo är aktiva fortfarande :)
Bor i Thailand nu men kommer förhoppningsvis hem till Sverige igen i Juni.
Sålde min fina TLS till nån snubbe som inte hade A-kort och lät min underbara övermoddade hoj stå i ett garage helt ensam.
Efter det så köpte jag en harley för att frugan inte gillade plastraketer. Sålde den och köpte ett hotell i Thailand men har tröttnat på de unkna vägarna här nere så nu säljer jag hotellet och flyttar hem och då blir det en TLS igen!!
Problemet är ju bara allt det fina blinget jag blev av med i samband med försäljningen av min fina tls så nu jäklans ska det köpas nytt igen hehehe

Haha Chifen, välkommen tillbaka!

Varför inte ta steget fullt ut o köpa en snabbare o bättre TLR ;)

Haha Chifen, välkommen tillbaka!

Varför inte ta steget fullt ut o köpa en snabbare o bättre TLR ;)
Men dom är ju så stora o tjocka ju :tuttar

Fan va skoj, nu ser jag att en massa gamla TL gurus fortfarande finns här, fredde, robster, sharp mfl. Har bara hunnit läsa igenom 3 sidor. Det här bådar ju gott :tummenupp

Last edited:
Men dom är ju så stora o tjocka ju :tuttar

Fan va skoj, nu ser jag att en massa gamla TL gurus fortfarande finns här, fredde, robster, sharp mfl. Har bara hunnit läsa igenom 3 sidor. Det här bådar ju gott :tummenupp
Jag måste säga att jag har saknat den där stålmannen avataren. :)
Kul o se dig Chiefen! :)

Jaha pöjkar. Jag vet inte om det är nån här som kommer ihåg mig läng.....bla bla is baaaaack

Hej du!

Du är saknad! :krama

Själv hänger jag inte lika mycket på internet som jag gjorde tidigare men TL:en är fortfarande lika skön som alltid!

Som du säkert såg så har jag en motor och ett M4:a till salu...köp det så kan du komplettera med en TLS när du kommer hem.

Förvånad över att ingen av gamarna här hoppat på att i alla fall köpa ett M4:a till ruggigt prutbart kompispris tillsammans med en morot som gått ca 1700mil! :va

Känns som att det hade gått lättare förr.....

Gött att höra ifrån dig!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...