Neka provkörning vid besiktning

Hypotetiskt säger han ju.
Säg att man har en hoj. Desmo kanske?
Som är sviiindyr, skulle du låta en bes man köra den som kanske kör 4-500m om dan på jobbet.

Påminner mig om killen som har problem
med att låta sin kvinna gå till gynekologen.
:glömdet

Definitivt icke godkänd.
De provkör ju inte för att det kul utan för att det behövs.

Det är väl precis som att vägra visa varningstriangeln.
Rikstvåa på det.

/e

Last edited:
När vi ändå pratar besiktning och provkörning.
Har de en egen försäkring för det eller går det på hojens försäkring?

Om det senare: Då borde man ju ha rätten att neka, jag menar, jag har ingen jättedyr eller jättekänslig hoj, men 10 papp i självrisk för en kontrollkörning som går åt skogen skulle kännas mer än surt.

Dom måste troligen provköra för att känna att allt verkar stå rätt till.

Som många säkert vet så kan det skilja en jävla massa på utseende och funktion :rofl

Besiktiga den på vintern så slipper du provkörning alternativt åk förbi din favoritstation och lyssna med personalen och förklara varför du inte vill låta dem köra din hoj. De flesta som bessar hojar kör hoj privat också.
På Rissne så finns det flera bra snubbar, en har en Mustang Boss med herrejösses avgas och bakdäck, förmodligen streetracersnubbe :D
Han som bessade min lik till hoj hade en gsx-r 88 streetfighter. :)

med tanke på att man har sett besiktningsmän köra som kompletta idioter för det första
för det andra så känner man inte personen
och för det tredje så kan dom göra samma kontroll utan att provköra.

så rent hypotetiskt ja. sen kan det säkert bli sura miner från vissa om/när man påtalar att man inte litar på dom.

Dom måste troligen provköra för att känna att allt verkar stå rätt till.

Som många säkert vet så kan det skilja en jävla massa på utseende och funktion :rofl

Utseende o funktion på besiktningsmannen :)

Nu är det bara ETT inlägg kvar i tråden o det skriver den som VET!
Okey då, några lite kuliga inlägg till går väl :D

Last edited:
Jodå, von Braun är en soft nisse, härlig syn på livet osv. :tummenupp

Besiktade min hoj på besiktning i Kinna, men först nu jag kopplade ihop att det (såklart) var där von Braun besiktigar sina exklusiva bilar också :näsblod

Jag tror inte att Von Braun talar sanning när det gäller provkörningen av bilen. En F40 är inte svårare att behärska än vilken annan bil som helst. Besiktningsmannen har uppenbarligen gasat mer än vad han borde för att tappa kontroll över den.

Jag besiktigade min ena bil nyligen och det var en mardröm. Gick igenom utan anmärkning, men besiktningsmannen kunde inte låta bli att testa hur mycket den laddade när han skulle till bromsprovaren. Inte en gång utan två gånger. Kommer inte att gå in på några detaljer, men jag kan säga att jag var riktigt förbannad när jag åkte därifrån. Får jag denna besiktningsman kommer jag inte att låta honom köra min andra bil utan be någon kollega till honom göra det med mer förstånd och mognad.

Jag tror det är svårt att neka en besiktningsman att provköra ens bil eller motorcykel. De har ju försäkringar som går in. Däremot borde man kunna begära att de är varsam med bilarna de provkör. Bara för att de är byggda för att gå hårt behöver man inte varva upp till varvstoppet två gånger i vardera riktning på första växeln :mad:

Jag tror inte att Von Braun talar sanning när det gäller provkörningen av bilen. En F40 är inte svårare att behärska än vilken annan bil som helst. Besiktningsmannen har uppenbarligen gasat mer än vad han borde för att tappa kontroll över den.

Jag besiktigade min ena bil nyligen och det var en mardröm. Gick igenom utan anmärkning, men besiktningsmannen kunde inte låta bli att testa hur mycket den laddade när han skulle till bromsprovaren. Inte en gång utan två gånger. Kommer inte att gå in på några detaljer, men jag kan säga att jag var riktigt förbannad när jag åkte därifrån. Får jag denna besiktningsman kommer jag inte att låta honom köra min andra bil utan be någon kollega till honom göra det med mer förstånd och mognad.

Jag tror det är svårt att neka en besiktningsman att provköra ens bil eller motorcykel. De har ju försäkringar som går in. Däremot borde man kunna begära att de är varsam med bilarna de provkör. Bara för att de är byggda för att gå hårt behöver man inte varva upp till varvstoppet två gånger i vardera riktning på första växeln :mad:

Man ska gärna ha väldigt nära till besiktningen med och få stå och vänta en stund så motorn är riktigt kall och fin ;)

Undrar vad som skulle hända om tex. en ventilfjäder ger sig (vilket är högst troligt med trimmad maskin och kalla hårda eftermarknadsfjädrar) när de gör en sån grej?

Besiktar man på vintern så kan ju besiktningsmannen välja att avstå provkörningen.
Men vägrar man dem det så blir den nog inte godkänd, precis som att hojen inte går att starta när man ska mäta avgasljud.

Självklart kan man neka provkörning. Gjorde det på min mc med krav på efter kontroll. Jag visste att det skulle bli så men höll på att missa tiden så jag han inte ta bort kompressorn först. Provkörningen utgör ju halva kontrollen av en mc, det räcker inte med att bara se hur den ser ut. Sen att några av gubbarna gasar lite med det är ju dom som kan köra och dom är inte värre än hur vi kör heller.

Angående F40 så gasade han lite för mycket och bilen har en liten ketchup effekt och inget trams som antispinn eller ABS heller.

ASB har försäkringar annars hade dom inte fått köra fordonen. Är man osäker på om besiktningsmannen är lämplig för att provköra fordonetså kan men få en annan som gör det. Sen hur det går beror ju oftast på hur vi själva beter oss. Är man kaxis så blir man bemött där efter med all rätt.

Dopm gör ju bara sitt jobb och inget annat.

Sist jag besiktigade min xr650 så bad jag besiktnings killen vara försiktig och om han fick motorstopp så sa jag till honom att inte försöka starta den själv. En xr650 med endurohjul är ganska hög och är man bara 1,65 så har man svårt att handskas med den hojen om man inte är van.
Besiktningskillen smög runt huset på ettan och tvåan innan han lämnade tillbaka hojen med orden "-jag tror inte detta är en hoj för mig"

Jag tror inte att Von Braun talar sanning när det gäller provkörningen av bilen. En F40 är inte svårare att behärska än vilken annan bil som helst.:

Förutom det att den har 3 dubbelt med effekt och halva vikten mot en normal svenssonbil :rolleyes:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti