Neka provkörning vid besiktning

Jag har bara berättat att jag inte har för avsikt att tillåta körning av fordonet och är man lite ödmjuk så förstår de och kryssar i en ruta i datorn och så var problemet ur världen.

Pinsammast var när en besiktningsman inte klarade av att lägga i växeln. Drog in kopplingen och stampade på bromspedalen och försökte släppa ut kopplingen. Fick instruera honom att växelspaken satt på höger sida. Han lade i växeln och fick tjuvstopp 3ggr på rad då han lagt i 2an. Då gav han upp och skippade provkörningen. Raceväxlat på höger sida och torrkoppling är en kul kombination....

Det förklarar saken :tummenupp

-ja just det varför:va

Det är ju sånt man inte vill uppleva, eller besiktningsman Bror Duktig som sätter sig på hojjen med 7,3 mil i ryggen de senaste 10 åren.

Bror Duktig,,,, om det ingår i besiktning så gör det väl det,, samma som med bil där de provar bromsar, är det också fel eller?

Last edited:
När jag besiktade hojen senast sa besiktningsmannen att jag fick göra provkörningen själv på vägen hem.

Han var nog väldig kaffesugen... :)

Min provkörde dom inte, dom tittade bara på den o sa att jag bör byta bakdäck och titta på packboxarna snart.

Jag har bara berättat att jag inte har för avsikt att tillåta körning av fordonet och är man lite ödmjuk så förstår de och kryssar i en ruta i datorn och så var problemet ur världen.

Pinsammast var när en besiktningsman inte klarade av att lägga i växeln. Drog in kopplingen och stampade på bromspedalen och försökte släppa ut kopplingen. Fick instruera honom att växelspaken satt på höger sida. Han lade i växeln och fick tjuvstopp 3ggr på rad då han lagt i 2an. Då gav han upp och skippade provkörningen. Raceväxlat på höger sida och torrkoppling är en kul kombination....

Har inget emot din enorma kunskap Boris men känns att du är inte lite hård. Nu tar jag bara mig själv som exempel men när jag jobbad på ASB så körde jag fordon med A B CE DE "inte så vanligt med buss m tillkopplad släp" & hålla isär alla regler & modeller & dess svagheter kan nog du också erkänna att det går inte att hålla koll på allt & lägg på alla uppdateringar man ska hålla koll på också. Så att Besiktningsgubben klantade till sig för att inte visste exakt just den hojen du nämnde ovan fungerar känns lite hårt sagt. :)

När vi ändå pratar besiktning och provkörning.
Har de en egen försäkring för det eller går det på hojens försäkring

Vad jag vet har de INTE försäkring, jag jobbar på ett av Sveriges största företag och vi har inte heller "helförsäkring".

Det är grymt mycket billigare att förtaget betalar själv om någon bil eller MC smälls i jämförelse med den helt abnorma premien som försäkruingsbolagen skulle vilja ha för att försäkra oss. Det är nog minst 10 ggr så dyrt att försäkra som att betala ut själv när det behövs.

-ja just det varför:va

Bror Duktig,,,, om det ingår i besiktning så gör det väl det,, samma som med bil där de provar bromsar, är det också fel eller?

Svar 1:
Samma svar som tidigare i tråden. Man skriver att frågan är hypotetisk för att slippa inlägg som ditt :)
Svar 2:
Du har inte fattat grejjen va :krama

Boris JR har svarat på ursprungsfrågan i ett av sina inlägg.
Tack :)

Last edited:
Har inget emot din enorma kunskap Boris men känns att du är inte lite hård. Nu tar jag bara mig själv som exempel men när jag jobbad på ASB så körde jag fordon med A B CE DE "inte så vanligt med buss m tillkopplad släp" & hålla isär alla regler & modeller & dess svagheter kan nog du också erkänna att det går inte att hålla koll på allt & lägg på alla uppdateringar man ska hålla koll på också. Så att Besiktningsgubben klantade till sig för att inte visste exakt just den hojen du nämnde ovan fungerar känns lite hårt sagt. :)

Givetvis inser jag också att ASBs personal inte kan upprätthålla kompetensen om hur växelmönstret ser ut på en promille av landets MC. Alla gör vi fel och jag hade inte ens klarat av att starta och köra iväg med en modern buss.

Jag bara förklarade min ståndpunkt i frågan om man kan be herrarna på ABP att inte provköra då det de besiktigar just idag inte är riktigt som att köra en ER6a. I de flesta fall är det inte ett problem bara man har rätt approach....

Svar 1:
Samma svar som tidigare i tråden. Man skriver att frågan är hypotetisk för att slippa inlägg som ditt :)
Svar 2:
Du har inte fattat grejjen va :krama

Vad vill du med tråden? Varför har du ingen egen ståndpunkt utom lutar dig mot Boris?
Lite kryptisk tråd tycker jag.
Vad har du för fordon som de då ev, inte ska få köra. Jag vet att Bilprovningen är väldigt hyggliga om det händer en olycka och olyckor händer alla även den bäste.

Vad vill du med tråden? Varför har du ingen egen ståndpunkt utom lutar dig mot Boris?
Lite kryptisk tråd tycker jag.
Vad har du för fordon som de då ev, inte ska få köra. Jag vet att Bilprovningen är väldigt hyggliga om det händer en olycka och olyckor händer alla även den bäste.

Suck....pma om du vill munhuggas broder :krama

Ok, West vill ha svar.

Jag vill helt enkelt inte att ett pucko kör min hoj, thats it.
Och det gäller oavsett om jag för tillfället kör en nyare hoj med få mil eller om jag (som nu) kör en 20 år gammal Sucka.

Men problemet är nog löst. Upptäckte häromdagen att det finns mkt trevliga alternativ till Bilprovningen. En positiv upplevelse som jag kan rekommendera alla.

Ok, West vill ha svar.

Jag vill helt enkelt inte att ett pucko kör min hoj, thats it.
Och det gäller oavsett om jag för tillfället kör en nyare hoj med få mil eller om jag (som nu) kör en 20 år gammal Sucka.

Men problemet är nog löst. Upptäckte häromdagen att det finns mkt trevliga alternativ till Bilprovningen. En positiv upplevelse som jag kan rekommendera alla.

SMS besikta? :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back