Aprilia-tråden

Har skruvat ner ett antal sådana och har givetvis verktygen.. Kan du få igång hojen är du välkommen för ett byte i Halmstad
 
Har skruvat ner ett antal sådana och har givetvis verktygen.. Kan du få igång hojen är du välkommen för ett byte i Halmstad

Fan vad snällt! Det är ju dock en bra bit bort :näsblod
Jag pratade med folk på en ducativerkstad här i linköping och dom sa att jag absolut inte ska provstarta hojen någon mer gång innan startkopplingen är fixat. Man riskerade ett ganska stort motorhaveri :död

Delar är nu beställda iallafall! Ifrån en CanAm Spyder...dock inte själva kopplingshuset då detta såg annorlunda ut (hade 6 fästpunkter istället för 3 på aprilias) och hade annat artikelnummer.

Jag ska kolla runt lite FettSnok, om jag inte hittar någon lika "skillad" som du närmare så hör jag av mig! :)
 
Fan vad snällt! Det är ju dock en bra bit bort :näsblod

Jag ska kolla runt lite FettSnok, om jag inte hittar någon lika "skillad" som du närmare så hör jag av mig! :)

Finns ju alltid släp, skåp eller pickis om det är problematiskt.

Men, rent krasst; Det här är ingen rocket-science, jag skulle bli förvånad om någon verkstad inte kan lösa det. Däremot är det högrisk för att det är väntetid som inte är nå kul såhär års :näsblod

Då får jämföra vad soppan kostar och vad verkstan vill ha för jobbet :tummenupp
 
tyvärr var det ett tag sen jag var här o tittade,, men på någon Duccemodell sitter det samma spragclutch som på millen o till en bråkdel av priset,, nu har du ju beställt redan men annars hade du kunnat ta bort delarna o åkt till en Bra ducce verkstad o köpt nytt omg. bra verkstad exempelvis ITALIA BIKE CENTER i ARBOGA :tummenupp

Hej igen

Nu är det så att det med 90% risk är min sprag clutch som gett upp.
Eftersom det inte finns enda firma inom 15 mils radie som har en aning om/ inte har gjort det/ inte har verktygen så frågar jag här istället.

Finns det någon vänlig apriliaguru som skulle vilja hjälpa mig?
Delarna hade jag tänkt beställa själv för att få ner priset.
Sprag clutch + Hus + generatorkåpspackning....men jag har varken verktygen eller kunskapen att göra det här själv.

Så om någon nyligen gjort detta på sin v60 990 rotaxmotor kan får ni höra av er till mig! 073-5397699!!
Jag är desperat och vill verkligen ut o köra!

PS. visst är det exakt samma spragclutchdelar som i en CanAm spyder?
 
tyvärr var det ett tag sen jag var här o tittade,, men på någon Duccemodell sitter det samma spragclutch som på millen o till en bråkdel av priset,, nu har du ju beställt redan men annars hade du kunnat ta bort delarna o åkt till en Bra ducce verkstad o köpt nytt omg. bra verkstad exempelvis ITALIA BIKE CENTER i ARBOGA :tummenupp

Ja det där med ducce-kopplingen visste jag redan faktiskt :)...kostar 1445kr.
Men även kopplingen till en bmw f650-nånting och någon KTM del (58440026000) ska vara bra mycket billigare.
Jag har faktiskt ringt just "ITALIA BIKE CENTER i ARBOGA" och dom vägrade att hjälpa mig ta bort svänghjulet. för att det kunde sitta för hårt :confused:. så jag förklarade att det var i princip det enda jag ville ha hjälp med :P...men dom kunde/fick inte hjälpa mig. Kändes ju lite halvkasst...men samtidigt står dom ju faktiskt inte med på aprilia.com under auktoriserade återförsäljare, så ja, inte mycket man kan göra
 
Illa,,, men dom har inte avdragare till några prillor så det är nog anledningen,, bara Obra att inte berätta det för kunden kan man tycka,jag ska upplysa dom om att det är samma startpryttlar på någon ducce som på prillor,, då kommer nog inte detta upprepas,,
Itago som var agent innan SPG brände dom rejält så dom är sedan några år inte vare sig auktoriserade eller ÅF om jag minns rätt,
av det du skriver så tycker jag mig kunna höra vem du pratat med,, hmm jäkligt trist.
vet du hur avdragaren ska se ut ? vilka gängstigningar osv?
och det bästa av allt vore om vi förde denna diskution på Apriliaklubbens hemsida där många med både egna verktyg o massor av erfarenhet finns.
mvh jocke

Ja det där med ducce-kopplingen visste jag redan faktiskt :)...kostar 1445kr.
Men även kopplingen till en bmw f650-nånting och någon KTM del (58440026000) ska vara bra mycket billigare.
Jag har faktiskt ringt just "ITALIA BIKE CENTER i ARBOGA" och dom vägrade att hjälpa mig ta bort svänghjulet. för att det kunde sitta för hårt :confused:. så jag förklarade att det var i princip det enda jag ville ha hjälp med :P...men dom kunde/fick inte hjälpa mig. Kändes ju lite halvkasst...men samtidigt står dom ju faktiskt inte med på aprilia.com under auktoriserade återförsäljare, så ja, inte mycket man kan göra
 
Illa,,, men dom har inte avdragare till några prillor så det är nog anledningen,, bara Obra att inte berätta det för kunden kan man tycka,jag ska upplysa dom om att det är samma startpryttlar på någon ducce som på prillor,, då kommer nog inte detta upprepas,,
Itago som var agent innan SPG brände dom rejält så dom är sedan några år inte vare sig auktoriserade eller ÅF om jag minns rätt,
av det du skriver så tycker jag mig kunna höra vem du pratat med,, hmm jäkligt trist.
vet du hur avdragaren ska se ut ? vilka gängstigningar osv?
och det bästa av allt vore om vi förde denna diskution på Apriliaklubbens hemsida där många med både egna verktyg o massor av erfarenhet finns.
mvh jocke

Menar du den här sidan? http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php?topic=276.0

Eller menar du gamla apriliaklubb-sidan? http://www.famiglia-aprilia.se
 
Last edited:
Hej, anledningen till att vi inte tar emot detta arbete är att svänghjulet kan sitta så hårt att det måste kapas bort. Det tar en enorm tid och svänghjulet är inte gratis. Detta brukar kunden sällan vilja betala för. Så istället för att ta in ett jobb där vi vet att kunden kommer bli missnöjd med både pris och leveranstid så säger vi hellre nej till det.
Andra firmor jobbar på andra sätt, men vi har valt att göra på det här viset. För vi anser att ärlighet och ömsesidig respekt är grunden till en bra affär.
Sen visste du inte heller om det verkligen var frihjulet som var trasigt, och då känns det ännu mer fel att ställa sig och göra ett jobb som troligtvis kostar massa för dig.

Hoppas att du är med på hur vi resonerar.


Mvh Christoffer på ItaliaBikeCenter
 
Hej, anledningen till att vi inte tar emot detta arbete är att svänghjulet kan sitta så hårt att det måste kapas bort. Det tar en enorm tid och svänghjulet är inte gratis. Detta brukar kunden sällan vilja betala för. Så istället för att ta in ett jobb där vi vet att kunden kommer bli missnöjd med både pris och leveranstid så säger vi hellre nej till det.
Andra firmor jobbar på andra sätt, men vi har valt att göra på det här viset. För vi anser att ärlighet och ömsesidig respekt är grunden till en bra affär.
Sen visste du inte heller om det verkligen var frihjulet som var trasigt, och då känns det ännu mer fel att ställa sig och göra ett jobb som troligtvis kostar massa för dig.

Hoppas att du är med på hur vi resonerar.


Mvh Christoffer på ItaliaBikeCenter

Ja jag förstår absolut resonemanget! O andra sidan så sägs vara ganska simpelt att ta bort svänghjulet och andra verkstäder (tex Harley i Helsingborg) räknade att hela jobbet skulle ta 2h.
Men som du sa....det KAN ju bli så att det inte går att dra av svänghjulet. Det vet ju ni bättre än jag, såklart! :Bugar
Jättetrevligt att du svarade här på forumet! Så ska företag göra tycker jag, så slipper ni dåligt rykte/missförstånd och liknande :)

Mvh Jonte
 
Dorsoduro (DD) 1200 ABS för provkörning?

Nån som vet någon firma som har en DD 1200 democykel?

Håller på o dreggla ihjäl mig.. o måste veta.. snart...

Alla vägar ser numera ut som puckelpotthålsbrädor, kan en DD 1200 vara lösningen utan att jag behöver saka den för mig mkt viktiga motoreffekten?
 
Hallå.

Tänkte ta mig i kragen i helgen och göra ett seriöst försök att ställa in fjädringen på Tuono'n. Funderar dock lite på det här med att det sitter hårdare fjädrar monterade både fram och bak. Harvest, som jag köpte hojen av, väger nog ungefär 15 kg mer än mig men tyckte att fjädrarna var lite för mjuka. Är det något jag bör åtgärda, eller tror ni jag få det att fungera ändå? Hur stor skillnad är det egentligen och vilken vikt är originalfjädrarna avsedda för? Jag väger 85-90 kg ungefär. (Torrvikt, utan skinn och skydd.)

Jag har aldrig gjort ett ordentligt försök att få ordning på dämpet på tidigare hojar utan har mest bara gjort en grov justering när jag tyckt att det behövts. Nu är ju risken att jag kommer få till det bättre än någonsin tidigare, men eftersom jag inte vet hur bra man kan få det så jag vet inte riktigt när jag ska vara nöjd. Vill ju inte sluta halvvägs, om man säger så.

Alla övriga tips och trix när man ska ställa in dämpare emottages med öppna armar.
 
Nån som vet någon firma som har en DD 1200 democykel?

Håller på o dreggla ihjäl mig.. o måste veta.. snart...

Alla vägar ser numera ut som puckelpotthålsbrädor, kan en DD 1200 vara lösningen utan att jag behöver saka den för mig mkt viktiga motoreffekten?

Ring o kolla med:
http://www.marcussenmc.se/

va ju en stund sen dom hade demo inne men den finns kanske kvar:tummenupp
 
Kolla på SPG o såg att turen numera går norröver, f-n jag missade..

Får ta o kolla med Biscaya o 4U snubbarna i Mölndal
 
Utgå från de fjädrar som sitter, orginal är för lätta personer, ställ retur o kompression i standardläge enl instruktionsboken.

Justera in hänget

SMC länk

Ut o kör o prova sedan de olika inställningarna (kompression o retur dämpning) i steg som du lämpligtvis antecknar
 
Originalfjädern är gjord för en snittperson på ca 75kg... :gnissla

Då var det alltså som jag alltid misstänkt - Alla italienare är fruntimmer utan kött på benen!:D

Utgå från de fjädrar som sitter, orginal är för lätta personer, ställ retur o kompression i standardläge enl instruktionsboken.

Justera in hänget

Ut o kör o prova sedan de olika inställningarna (kompression o retur dämpning) i steg som du lämpligtvis antecknar

Låter bra det. Tackar!

Nu ska jag bara lura med mig någon kompis som kan hjälpa mig mäta hänget när jag sitter på hojen. Får väl dra en vals om att jag har pilsner i garaget eller nåt.:D
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top