Kawasaki ZR7-tråden

Hade skrammel på min på tomgång. Det var kamkedjesträckaren som var slut. Det var ett "rassel" som kom och gick när motorn gick på tomgång. Lätt som en plätt att byta. Delen kostade runt 800 spänn har jag för mig. Detta är ett vanligt fel på dessa maskiner.

Kolla även bultarna till avgasrörets anslutning mot blocket. Tydligen kan dessa släppa och skrammel kan uppstå. Kan behöva dras då och då. Har dock inte haft detta på min, men den är lite nyare. (-03:a på ca 1900 mil)

Ventilspelet har jag inte kollat, men det är nog inte så svårt att göra. Möjligen jobbigare att justera eftersom kamaxeln skall shimsas.

/JOHAN

Hmm ok jag har också ett metalliskt ljud på tomgång, tycker inte det direkt är ett rasslande ljud mera metall emot metall, ljudet finns där hela tiden men låter ej konstant likadant.
Kan ju vara värt att testa och byta, kollade i "ZR-7S Motorcycle Service Manual Fifth Edition"(Som någon länkade till tidigare i tråden) under rubiken "Camshaft Chain Tensioner" där det finns en guide hur man gör, verkar ej alltför bökigt.

//Micke
 
Igår köpte jag min ZR7a (Gabriel Ks gamla).
Är riktigt nöjd även om man fick köra hem i snöblandat regn.
Nu är det bara att invänta våren.

Först på önskelistan står en xenon konvertering.
Rekomenderas varmt då jag gjorde det på min gamla
suzuki dr 650se.

http://www.superbilligt.se/product/XL-5370/

/Johan
 
Last edited:
Igår köpte jag min ZR7a (Gabriel Ks gamla).
Är riktigt nöjd även om man fick köra hem i snöblandat regn.
Nu är det bara att invänta våren.

börjar kännas som om våren är på gång trots att jag fått 10cm nysnö idag, lite körsugen börjar man faktiskt bli.
 
Skulle behöva lite hjälp av någon med koll.

Kawasaki ZX-6R 98-02, ZR-7 00-01, ZX-9R 98-01 ska ha samma bakljus.
Men rätta mig om jag har fel men visst har ZR-7an samma bakljus 99 som 00 och uppåt?

/Johan
 
Jag är fortfarande kluven då det gäller bakljusen.
Då jag är inne och tittade lite på ebay hittade jag först dessa

http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ZR7-...40?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item22fb25c8e4 där det står 99-04.

Medans dessa står det 00-03 längre ner på sidan
http://cgi.ebay.co.uk/Clear-integra...88?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item563905adfc
Svårt att veta
http://www.powersportspro.com/
om du klickar via "oem parts" så kommer du fram till att zr750-F2 2000 inte har exakt samma sku nummer som ZR modellerna H1 till H6 som du hittar mellan -01 till -06.
inte säkert att något skiljer, det kan vara ibland att dom bara byter nummer.
 
Finns det sprängskiss över motorn någonstans på nätet att kika på?
Vore ju guld :)

/Johan
 
Hello ! Någon som vet var man hitta motorbågar eller kraschpuckar till ZR 7 :an . ???? Jag har hittat bågar förut men finner inte dem nu
 
Jag har ett par bågar från min gamla hoj, PM`a om intresse finnes. Chromefärgade. Pris: 12000:- eller en påse bullar. Eller det du tycker dom är värda....
 
Jag har ett par bågar från min gamla hoj, PM`a om intresse finnes. Chromefärgade. Pris: 12000:- eller en påse bullar. Eller det du tycker dom är värda....


Måste ju bara tacka för en bra och smidig affär. Bågarna ska nu målas svarta o sen på plats ..........
 
Verkar vara 600 mils intervall på dessa hojar, den jag kollar på har gått 1800 mil, men inte servad på verkstad någon gång (förutom första service). Någon som vet vad som skall göras på 1800 mils service och på nästa vid 2400mil? Verkar vara ett vanligt fel med bortdribblad instruktionsbok?
 
Tjena alla ZR-7 ägare.

Är alldels nybliven ägare till min första hoj. En ZR-7 2002. :banana

Den har bara gått ca 700mil. Och köpte den med ett lite mindre problem som jag hoppas lösa...

Den går lite ojämnt/ryckigt på låga varv, ca 2500rpm.

Är det en rengöring/injustering av förgasarna som gäller eller finns det andra tips ni kan dela med er av?

Mvh Mattias
 
Tjena alla ZR-7 ägare.

Är alldels nybliven ägare till min första hoj. En ZR-7 2002. :banana

Den har bara gått ca 700mil. Och köpte den med ett lite mindre problem som jag hoppas lösa...

Den går lite ojämnt/ryckigt på låga varv, ca 2500rpm.

Är det en rengöring/injustering av förgasarna som gäller eller finns det andra tips ni kan dela med er av?

Mvh Mattias

börja med att byta ut all soppa i tanken om du inte gjort det.
och hur är luftfiltret?
 
Verkar vara 600 mils intervall på dessa hojar, den jag kollar på har gått 1800 mil, men inte servad på verkstad någon gång (förutom första service). Någon som vet vad som skall göras på 1800 mils service och på nästa vid 2400mil? Verkar vara ett vanligt fel med bortdribblad instruktionsbok?

Enligt min servicebok följande vid 1800
* tändstift rengöring o gnistgap
* luftinsugsventiler kontroll
* Broms/ kopplingsslangar o anslutningar kontroll
* bromsljuskontakt kontroll
* Slitage bromsbelägg
* Broms/ kopplingsvätskenivå kontroll
* Kopplingsjustering
* Bränsleanslutningar kontroll
* Styrning kontroll
* kedjeslitage kontroll
* Däcksligae kontroll
* Motoroljebyte
* Ekerdragning fälgslitagekontroll
* batterisyrenivåkontroll

HM kanske skulle kunna kopiera boken till dig ............
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top