Dieseltråden.

Jag var motormekaniker (tror jag det hette da) pa Munin i slutet av nittiotalet. Det var riktigt fina maskiner men det var en hel del underhall pa dom vad jag kan minnas. Dom var extremt kansliga for hoga temperaturer, blev valdigt latt sprickor i godset nar dom belastades hart. Tror man var tvungen att oka varvtalet i etapper med tva minuter emellan for att kunna kyla bort varmen. Jag bytte an valdans massa cylindertoppar det aret. Jag minns aven att muttrarna var runda och forsedda med splines. Ljudet fran dessa motorer vid uppstart ar det maktigast jag hort och dom ar valdigt vackra att se pa.

Låter som en kul värnplikt!
Ja jag känner till att det var mycket underhåll på dessa motorer när de satt i patrullisarna.

Jag tror att det huvudsakligen berodde på två saker.

När de i 2500 hk-versionen (Kompressor, MB518) satt i de tremotoriga Plejaderna fungerade de bra och hade hög tillgänglighet. Till skillnad när de i 3500 hk-versionen (Turbo, MTU672) satt i de tvåmotoriga patrullisarna. Måhända passerade man motorns tillförlitlighetsgräns vid denna effekthöjning.

Den andra orsaken tror jag kan vara att när patrullbåtarna projekterades och var nya så hade de (om jag inte missminner mig) ett deplacement på runt 130 ton och hade en driftprofil med hög andel marschfart/MCR. Tänkta att just patrullera kusterna. Toppfarten var runt 32-33 kn. De var riktigt vackra då, den stora 57:an på backen, sedan däckshuset, och akter om det var det rent akterdäck med just bara tanklock. Lätta snabba båtar för just patrulltjänst.
Gammal bild på ursprungsutförandet. Se så lätt hon går.
http://hem.passagen.se/the_gunner/p151.jpg

Sedan tillkom på 80 och 90-talet robot 12 (pingvin) samt ubåtsjaktsuppgifter och ubåtsjaktsystem. Iom detta höjdes deplacementet till 160-170 ton, plus att driftprofilen blev mycket mer transient plus mycket större andel låglast. Detta ledde till dels till att motorerna gick tungt i marschfart/MCR, dels att det vart mycket start och stopp plus låglastkörning, dvs typisk ubåtsjaktsdriftprofil, mycket vänta, korta ombaseringar, sakta fart med hydrofon osv.
Ngt jag tror var klart olämpligt för denna motortyp. Gav värmespänningar i de intrikata förkammartopplocken, sotrepor och cylinderpolering, torsionssvängningar i de extremt långa vevaxlarna etc. Dessa motorer mår nog bäst av att ligga på säg 70-90% effekt i lättdrivna skrov.
 
Last edited:
Låter som en kul värnplikt!
Ja jag känner till att det var mycket underhåll på dessa motorer när de satt i patrullisarna.

Jag tror att det huvudsakligen berodde på två saker.

När de i 2500 hk-versionen (Kompressor, MB518) satt i de tremotoriga Plejaderna fungerade de bra och hade hög tillgänglighet. Till skillnad när de i 3500 hk-versionen (Turbo, MTU672) satt i de tvåmotoriga patrullisarna. Måhända passerade man motorns tillförlitlighetsgräns vid denna effekthöjning.

Den andra orsaken tror jag kan vara att när patrullbåtarna projekterades och var nya så hade de (om jag inte missminner mig) ett deplacement på runt 130 ton och hade en driftprofil med hög andel marschfart/MCR. Tänkta att just patrullera kusterna. Toppfarten var runt 32-33 kn. De var riktigt vackra då, den stora 57:an på backen, sedan däckshuset, och akter om det var det rent akterdäck med just bara tanklock. Lätta snabba båtar för just patrulltjänst.
Gammal bild på ursprungsutförandet. Se så lätt hon går.
http://hem.passagen.se/the_gunner/p151.jpg

Sedan tillkom på 80 och 90-talet robot 12 (pingvin) samt ubåtsjaktsuppgifter och ubåtsjaktsystem. Iom detta höjdes deplacementet till 160-170 ton, plus att driftprofilen blev mycket mer transient plus mycket större andel låglast. Detta ledde till dels till att motorerna gick tungt i marschfart/MCR, dels att det vart mycket start och stopp plus låglastkörning, dvs typisk ubåtsjaktsdriftprofil, mycket vänta, korta ombaseringar, sakta fart med hydrofon osv.
Ngt jag tror var klart olämpligt för denna motortyp. Gav värmespänningar i de intrikata förkammartopplocken, sotrepor och cylinderpolering, torsionssvängningar i de extremt långa vevaxlarna etc. Dessa motorer mår nog bäst av att ligga på säg 70-90% effekt i lättdrivna skrov.



Jag tror du har ratt i det du skriver Jorgen. Nar du sager ubatsjakt minns jag en del andra grejor bla att Vidar (som jag ocksa tjanstgjorde pa ett tag) var uppgraderad for ubatsjakt. Hon hade tva Scania DSI 14 (eller var det 11or?) som hjalpmaskiner. Till dessa var det kopplat ett mekanskt hydrualaggregat som drev propelleraxlarna vid lagfartsuppdrag. Pa vidar var aven i princip allt gummiupphangt sa det var valdigt tyst i maskin.

Tror lagsta fart var 6 knop pa dom andra batarna utan lagfartsagget sa det var spannande att komma till kaj. Fa i backen var ocksa spannande. Tror det var pneumatisk forskjutning av kamaxeln som gallde och det var inte gjort pa en millisekund.

Jad trivdes bra ombord pa dessa batar. Framforallt var det ett mycket larorikt ar. Hade egentligen aldrig skruvat med storre dieslar innan.
Jag jobbar forresten fortfarande som fartygsmaskinist men i det civila.
 
Fortsätter på båttemat med lite härligt ljud från Waxholmsbåten Ramsö (som nämts tidigare i tråden)

http://www.youtube.com/watch?v=Kndl-hF32HQ&feature=related
Kolla från 7:00

Har ett starkt minne från midsommaren 2010 då jag på kvällen satt på fördäck och pustade ut efter en tuff arbetsdag. Helt plötsligt skyms kvällssolen av Ramsö som glider in mot kajen precis bredvid, ackompanjerat av ett dovt jävla dieselmuller tillsammans med turbon som varvade upp när hon lade back.
Varför jag kommer ihåg det så tydligt är för att jag fick en stark känsla av skräckblandad förtjusning som mynnade ut i kraftig ryggradsrysning.

Diesel är kärlek:tuttar
 
Tillbringar senvintern söderöver och här är strömavbrott inte ovanliga.

3-4 sekunder efter strömmen gått mullrar de första grova dieslarna igång och efter någon minut är de många, nära och längre bort.
De sprider ett märkbart, lågfrekvent men inte särskilt störande buller, ungefär som ett gammalt fyrmotorigt propellerplan på höjd.

Men det ser lite märkligt ut med ett eller fler 3-4" avgasrör på källarväggar och uthus.



Avgasrr1_DS35453.jpg

Fast just detta var visst grövre, stenen är 8" hög



Avgasrr2_DS35456.jpg

Andra röret på samma hus
 
Last edited:
Inte riktigt diesel, men väl stenkol, gjutjärn och svartrök. High Ballin är ett så skönt uttryck bland marin och spårbunden engelskpråkig maskinpersonal. High Ballin betyder helt enkelt att man maxar ur en en seriös kraftmaskin. På sporthojsspråk torde Hi Ball betyda fortkörning med tungt skit :rullandeu

En bilburen trainspotter har fångat när lokföraren toppar världens i drift varande tyngsta godstågslok. :Bugar
En rejäl honk med visslan inför varje obevakad järnvägsövergång skadar inte om man har beslutat sig för att hålla stumt. Lokföraren i vit skjorta naturligtvis :D


http://www.youtube.com/watch?v=nP1_4ymsIig
 
Last edited:
Inte riktigt diesel, men väl stenkol. High Ballin är ett så skönt uttryck bland marin och spårbunden engelskpråkig maskinpersonal. High Ballin betyder helt enkelt att man maxar ur en en seriös kraftmaskin, alltså tunga grejer.

Här är ett sån exempel, en bilburen trainspotter har fångat när lokservicen (eldare och maskinist) toppar världens i drift varande tyngsta godstågslok. :buga

http://www.youtube.com/watch?v=nP1_4ymsIig

Ånga är Phett!:banana

Vet att du inte gillar top gear egentligen, men i ett av de senare programmen får Jeremy ratta en modern replika (nybyggt för hand från originalritningarna, eftersom ingen tänkte på att spara ett av originalen) av ett gammalt ånglok. Han tävlar dessutom med sagda lok mot Hammond på en vincent black shadow och May i en Jagga XK120, ett race tvärs över the UK. Sevärt:tummenupp

Edit: Säsong 13 avsnitt ett tror jag.
 
Last edited:
Ånga är Phett!:banana

Vet att du inte gillar top gear egentligen, men i ett av de senare programmen får Jeremy ratta en modern replika (nybyggt för hand från originalritningarna, eftersom ingen tänkte på att spara ett av originalen) av ett gammalt ånglok. Han tävlar dessutom med sagda lok mot Hammond på en vincent black shadow och May i en Jagga XK120, ett race tvärs över the UK. Sevärt:tummenupp

Edit: Säsong 13 avsnitt ett tror jag.

Samma lok (3985) och förare förekommer i denna rulle, pure ondska...
http://www.youtube.com/watch?v=vCaZgOOjNKE
 
Last edited:
Återigen:
Semesterres till Småland, så kan du åka både ånglok:
http://www.youtube.com/watch?v=RX98KLBzXZc&feature=related
och ångbåt:
http://www.youtube.com/watch?v=fNVPCcWvRIk

Fresten:
Är du säker på att det var the UK?
http://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10

När?

Och ja, England och Scotland är delar av the UK:)

Samma lok (3985) och förare förekommer i denna rulle, pure ondska...
http://www.youtube.com/watch?v=vCaZgOOjNKE

Vilket sound i visslan alltså, ståpäls på det!:yoparty
 
Last edited:
Här är en skoj film om några sköna lirare, hade gärna bott granne med dom!

[YOUTUBE-ID]-tr7atqYWac&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Såg en asball gammal turbomatad W124 igår.

Drog på och fyllde hela vägbanan med tjock svart rök. :D

Man kanske skulle investerat.
 
Det är riktigt rehabiliterande att sitta maskinrummet på en skärgårdsbåt och insupa atmosfären av 3st scania 6:or som går för fulla spjäll.
 
Tillbringar senvintern söderöver och här är strömavbrott inte ovanliga.

3-4 sekunder efter strömmen gått mullrar de första grova dieslarna igång och efter någon minut är de många, nära och längre bort.
De sprider ett märkbart, lågfrekvent men inte särskilt störande buller, ungefär som ett gammalt fyrmotorigt propellerplan på höjd.

Men det ser lite märkligt ut med ett eller fler 3-4" avgasrör på källarväggar och uthus.



Avgasrr1_DS35453.jpg

Fast just detta var visst grövre, stenen är 8" hög



Avgasrr2_DS35456.jpg

Andra röret på samma hus

Hörru Hörru, vart är det där och vad är det för snurror som står därinne, blir ju lite nyfiken då jag jobbar som servicetekniker på just reservkraftsaggregat. Således får man plåga diesel på arbetstid :)
 
Varför upplevs 100 dieselhästar (i en bil) som starkare än 100 bensinhästar?
Är det enbart tack vare det oftast högre vridet?

Finns det något "jämförelsetal" dem emellan, "100 dieselhästar är som 125 bensinhästar" ?
 
Hörru Hörru, vart är det där och vad är det för snurror som står därinne, blir ju lite nyfiken då jag jobbar som servicetekniker på just reservkraftsaggregat. Således får man plåga diesel på arbetstid :)
Bilderna är ifrån Nairobi, Kenya.

Vet inte riktigt vad som finns innanför väggen men aggregaten försörjer en relativt nybyggd 6-7 våningars kontorsbyggnad med air conditioning, belysning, och alla slags kontorsmaskiner.

Det är inte helt enkelt att få info om tekniska installationer efter al-Qaida 1998 sprängde amerikanska ambassaden här.
Gubben i överkant av första bilden är chef för säkerhetsstyrkan och hans kollega stod bredvid mig innan jag knäppte sista bilden. Först efter att ha förklarat att vi i vårt land inte har gensets och att jag fotade för att visa vännerna hemma övergick samtalet till mer trevligt skitsnack.
 
Varför upplevs 100 dieselhästar (i en bil) som starkare än 100 bensinhästar?
Är det enbart tack vare det oftast högre vridet?

Finns det något "jämförelsetal" dem emellan, "100 dieselhästar är som 125 bensinhästar" ?

Ja det måste ju vara vridet som hjälper till. 125 hk är ju 125hk oavsett drivmedel eller motorkonstruktion. En diesel drar ju gott så länge man liger i effektbandet eller vridbandet kanske man skulle säga :-)

En diesel på 125hk är ju idag en turbodiesel medan 125hk bensinare förmodligen är en sugmotor, därav rätt dåligt vrid.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top