Dieseltråden.

Haha fan va kul det är att folk filmar avgasrören på sina pickisar när de startar dem och postar på tuben för världen att se!

Man äger inte en dieselpickis om man inte har postat en uppstart av den på tuben I tells ya!

Du var före mig så:D

Var skulle man annars filma menar du?:va En del filmar ju ner i motorrummet vilket jag aldrig förstått, då hör man ju bara motorns små knackande ljud, vinet från alla remmar och så vidare... Det är ju avgasljudet man vill åt, så då är det väl logiskt att filma avgasröret:D

Very true! Nästa film får bli när jag plockat väck dämparen och eventuellt skaffat mig ett lite större rör också:banana 4" rostfritt borde gå att köpa på lokala skroten, sen köpa sig en grov rörbock från blitema och kröka till det lite lagom och man har väschta avgasröret!:banana
 
Very true! Nästa film får bli när jag plockat väck dämparen och eventuellt skaffat mig ett lite större rör också:banana 4" rostfritt borde gå att köpa på lokala skroten, sen köpa sig en grov rörbock från blitema och kröka till det lite lagom och man har väschta avgasröret!:banana

Grymt! Jag har båte fälgar och däck på ingång så fram mot nästa helg räknar jag med att kunna leverera en snöåkarfilm ihop med polarens dådj.
 
Grymt! Jag har båte fälgar och däck på ingång så fram mot nästa helg räknar jag med att kunna leverera en snöåkarfilm ihop med polarens dådj.

Awesome!

Jag måste se till att fixa mig ett par större däck innan jag kränger på mina nya fälgar, kan ju inte byta ner mig från 32 till 31 tum... Frågan är bara om jag kanske ska passa på att ta 35" när jag ändå är igång?:va Har hört att det ska gå (på det berömda håret förvisso) utan höjning... 33" ska tydligen passa plättlätt, så då borde det ju gå att massera dit en storlek större...
 
Awesome!

Jag måste se till att fixa mig ett par större däck innan jag kränger på mina nya fälgar, kan ju inte byta ner mig från 32 till 31 tum... Frågan är bara om jag kanske ska passa på att ta 35" när jag ändå är igång?:va Har hört att det ska gå (på det berömda håret förvisso) utan höjning... 33" ska tydligen passa plättlätt, så då borde det ju gå att massera dit en storlek större...

Du får inte på 35" på den bilen utan höjning tyvärr. Även 33" kommer bli tight på bilen när du ska svänga. Framförallt kommer det se sjukt örnigt ut. Hellre 32" och rätt förhållande i övrigt är att pressa in så stora hjul det bara går med framhjulen i rakt läge.
Byt som det är och se hur det ser ut. Är ju lätt gjort.
 
Du får inte på 35" på den bilen utan höjning tyvärr. Även 33" kommer bli tight på bilen när du ska svänga. Framförallt kommer det se sjukt örnigt ut. Hellre 32" och rätt förhållande i övrigt är att pressa in så stora hjul det bara går med framhjulen i rakt läge.
Byt som det är och se hur det ser ut. Är ju lätt gjort.

Är du helt hundra på det? Snackade med en kille som kör 33" på sin (helt original), och han hävdar att där är riktigt gott om plats. Och jag tycker att mina 32:or ser små ut, det är väldigt mycket tomrum både framåt, bakåt och uppåt även när hjulen står snett...:va Har inga planer på att handikappa bilen genom att trycka dit så stora däck att jag inte kan svänga eller köra över den minsta ojämnhet utan att det tar i, men mina nuvarande ser så små ut när hjulhusen bara gapar tomma sådär... Vill liksom fylla ut dem lite mer, men ändå ha det funktionerligt...
 
Är du helt hundra på det? Snackade med en kille som kör 33" på sin (helt original), och han hävdar att där är riktigt gott om plats. Och jag tycker att mina 32:or ser små ut, det är väldigt mycket tomrum både framåt, bakåt och uppåt även när hjulen står snett...:va Har inga planer på att handikappa bilen genom att trycka dit så stora däck att jag inte kan svänga eller köra över den minsta ojämnhet utan att det tar i, men mina nuvarande ser så små ut när hjulhusen bara gapar tomma sådär... Vill liksom fylla ut dem lite mer, men ändå ha det funktionerligt...

Möjligen 33" kan funka. Polare kör med 33" på sin dodge 2500 som är ganska hög och det tar bara i lite bak i de främre hjulhusen när han svänger. 35" måste du höja mer för. De måste sitta under hjulhusen för att funka.
På Långforden är 35" perfekt men då är det bröstvårtshöjd på motorhuven på mig som är 1.84 lång. Fordarna har bra hjulhus som inte nyper åt så mycket neråt och är dessutom ganska "grunda" i skärmarna om du förstår hur jag menar.

Såg en ohöjd F250 med 35" och det ser inte bra ut. Man måste ha lite fjädermån i hjulhusen för att det inte ska se ut som man lagt bilen på däcken.
 
Möjligen 33" kan funka. Polare kör med 33" på sin dodge 2500 som är ganska hög och det tar bara i lite bak i de främre hjulhusen när han svänger. 35" måste du höja mer för. De måste sitta under hjulhusen för att funka.
På Långforden är 35" perfekt men då är det bröstvårtshöjd på motorhuven på mig som är 1.84 lång. Fordarna har bra hjulhus som inte nyper åt så mycket neråt och är dessutom ganska "grunda" i skärmarna om du förstår hur jag menar.

Såg en ohöjd F250 med 35" och det ser inte bra ut. Man måste ha lite fjädermån i hjulhusen för att det inte ska se ut som man lagt bilen på däcken.

Förstår. Blir väl till att höja lite då... Får se hur jag gör. Men större däck måste jag ha, mina är pyttesmå (för att vara jättestora alltså:D).
 
Last edited:
Nu har faderkakan bestämt sig för att trimma sin dåjsel lite.

Vad är det som är "the grej" numera?
KCR, BSR, speedkit?

Jag ryser personligen lite till "boxar" man pluggar in snarare än mappning eftersom det spökade som faen när de var nya.
Kanske de blivit bättre numera?
 
Bilen är ball.
Men:
Obelastade dieselmotorer har dåligt underhållsvärde.
[YOUTUBE-ID]dGXDJqrlOaM[/YOUTUBE-ID]
Åsså en användarvänlig dieselrod (VILLLHAVILLHAVILLHA).
[YOUTUBE-ID]mVlov_t4fjg[/YOUTUBE-ID]

Haha! Fan va grymt:yoparty
Cummins-roden har jag sett innan, den är Übergrym:tummenupp
 
Dragracing skall köras i samhället, i uppförsbacke, med fullt lass.

...ett citat som kommer hamna bland de storas diton i gott sällskap med:

"Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta" /Oscar Wilde,

"Jag har fått ut mer av alkoholen än vad alkoholen har fått ut av mig" /Winston Churchill,

"Efter att ha kommit i kontakt med en religiös man så känner jag alltid att jag måste tvätta händerna" /Friedrich Nietzsche, m fl...
 
Körde en bmw 525 td med lastbilsturbo och skruvad pump på isen i helgen, piskade skiten ur polarns 530 kan man ju lugnt säga, SATAN va den gick! och svart rök :D
 
Då har man lagt en stund på Youtube igen. Drömt sig bort lite.
Någon gång SKA jag ha en tillräckligt stor jordbruks-/skogsfastighet för att kunna försörja mig på, så jag kan puttra runt med en JD och pickis.
Då får tjejen säga vad hon vill om eventuell avsaknad av caféer/gallerior osv...

[YOUTUBE-ID]TXmAhxmSjzI&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]3Q06ZcO2F3I&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]H6nm-1yshBg&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]L5N9t_z7c6o&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]s_1GRj5pK24&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]_V-EQyGs1tw&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]ZL3FtqkeTrA&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]cCzDCvyeKVo&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]oEUvGbmmGk4&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]TjaI2n_oxOc&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]kVbJknDO2fM&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]ngWMf7JcrBc&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]xDPrSr_trZY[/YOUTUBE-ID]

Varför nöja sig med att slunga snö :va
[YOUTUBE-ID]wTLaA7BQce0&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]jsb7fTjNS4E&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]JRZEhMYt9ZU&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]pW_immOMrn4&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Ljd-Kml6S9E&[/YOUTUBE-ID]
 
:näsblod :näsblod :tuttar
Gott om pulver. De där lär nog ha runt tusingen hästpollar och runt Sveriges befolkning i newton-mäter.

[YOUTUBE-ID]XUQ2rtm7axQ[/YOUTUBE-ID]
 
Jörgen skrev:

Jag blir imponerad av hur mycket historik du kan!
Jag får flashbacks när jag läser din beskrivning.
Kommer så väl ihåg alla ljuden av hysteriskt pysande och fnysande från pneumatikmanövreringen. Och vilken tid det tog.
Jag gängade ofta roder. Och vid angörande av kaj kunde det bli lite svettigt i befälets panna innan motor frustade igång och skakande började arbeta för back.
En gång var det en av båtarna som så tyst och fint bara gled vidare och dunsade in grannbåten.
Det var väl något som gick fel i manövreringen.

Maskinisterna hade ofta mycket att göra på motorerna.
Jag kommer ihåg att de fick skruva sent på nätterna för att lyfta/byta cylindrar.
Det var tydligen lösa cylindrar som kunde lyftas individuellt har jag för mig.
Motorerna verkade känsliga, och det var sällan hela divisionen var fulltalig pga. Maskinfel.
Jag tror att de tog ut ganska mycket effekt ur materialet.
Men de gick ganska rart och bra när de fungerade, ca 28 knop vill jag minnas.

Båtarna användes till ubåtsjakt, och vi var ofta ute på sjön. (Detta var 80 talstider då det jagades ubåtar)

Patrullbåtarna är alltså utrangerade?
Betyder det att de är skrotade och upphuggna?

Ett entusiastgäng har nu efter lång törnrosasomn driftsatt och startat upp den patrullbåt (Hugin) som ligger på museum i GBG.
Alltså med de gamla fina MTU672 (Tidigare i kompressorversion kallade MB 518 i Plejadbåtarna, gamla DaimlerBenz/Maybach motorenbau-konstruktionen från 30-talet)

För de som inte känner till dessa motorer är det alltså V20-motorer med designarv som framdrivningsmotor för Zeppelinare. Härav hade de mycket lågt vikt/effektförhållande för sin tid, ja faktiskt än idag. Plejadbåtarna hade 3 st av dessa motorer (MB518-versionen), som då med kompressor gav 2500 hk styck. Patrullbåtarna har 2 stycken.
I MTU 672-versionen med turbo ger de då ca 3500 hk styck. (Maybach/Mercedes bytte namn till MTU ngn gång på 70-talet, Motoren Turbinen Union)

Motorerna är stötstångs förkammardieslar med 4-ventilstoppar och reverserbara, dvs kamaxlarna förskjuts (dubbla uppsättningar kamnockar). Mellan motor och propelleraxel finns en koppling. Har en kolv till en sån här motor på bokhyllan i mitt arbetsrum jobbet. att motorn är reverserbar kan ni också se på varvräknarens tavla i filmen. Bakom gasreglaget syns hur centrifularegulatorns arm (till bränslepumparna) arbetar med att hålla det på gasreglaget inställda varvtalet efter att motorn startats.
Dessa motorn startas med tryckluft. Även starluftsfördelaren har alltså olika kammar beroende på om den ska starta motorn för fram eller backgång.

http://www.youtube.com/watch?v=BnVOaxoVVYQ

Bild från montering av MB-518-versionen
Länk
http://dave-mills.yolasite.com/german-e-boat.php
Daimler%20Benz%20V20%2056556%20-%201400x1050.jpg.opt757x565o0,0s757x565.jpg


518:
Daimler%20Benz%20V20%2049482%20-%201400x1050.jpg.opt754x565o0,0s754x565.jpg
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: flu
Ett entusiastgäng har nu efter lång törnrosasomn driftsatt och startat upp den patrullbåt (Hugin) som ligger på museum i GBG.
Alltså med de gamla fina MTU672 (Tidigare i kompressorversion kallade MB 518 i Plejadbåtarna, gamla DaimlerBenz/Maybach motorenbau-konstruktionen från 30-talet)

För de som inte känner till dessa motorer är det alltså V20-motorer med designarv som framdrivningsmotor för Zeppelinare. Härav hade de mycket lågt vikt/effektförhållande för sin tid, ja faktiskt än idag. Plejadbåtarna hade 3 st av dessa motorer (MB518-versionen), som då med kompressor gav 2500 hk styck. Patrullbåtarna har 2 stycken.
I MTU 672-versionen med turbo ger de då ca 3500 hk styck. (Maybach/Mercedes bytte namn till MTU ngn gång på 70-talet, Motoren Turbinen Union)

Motorerna är stötstångs förkammardieslar med 4-ventilstoppar och reverserbara, dvs kamaxlarna förskjuts (dubbla uppsättningar kamnockar). Mellan motor och propelleraxel finns en koppling. Har en kolv till en sån här motor på bokhyllan i mitt arbetsrum jobbet. att motorn är reverserbar kan ni också se på varvräknarens tavla i filmen. Bakom gasreglaget syns hur centrifularegulatorns arm (till bränslepumparna) arbetar med att hålla det på gasreglaget inställda varvtalet efter att motorn startats.
Dessa motorn startas med tryckluft. Även starluftsfördelaren har alltså olika kammar beroende på om den ska starta motorn för fram eller backgång.





Jag var motormekaniker (tror jag det hette da) pa Munin i slutet av nittiotalet. Det var riktigt fina maskiner men det var en hel del underhall pa dom vad jag kan minnas. Dom var extremt kansliga for hoga temperaturer, blev valdigt latt sprickor i godset nar dom belastades hart. Tror man var tvungen att oka varvtalet i etapper med tva minuter emellan for att kunna kyla bort varmen. Jag bytte an valdans massa cylindertoppar det aret. Jag minns aven att muttrarna var runda och forsedda med splines. Ljudet fran dessa motorer vid uppstart ar det maktigast jag hort och dom ar valdigt vackra att se pa.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top