Att smita från polisen!

framför allt farten på helikoptern lär ju påverka soppaförbrukningen, krö den typ 100 km/h drar den nog betydligt mycket mindre än vid 245, så bered dig på att eventuellt rulla runt längre än 2,5h.

Sen kan ju inte helikoptern i sig göra nåt, den ska ju bara hålal reda på dig från luften och dirigera snutbilar efter dig...

254 är maxfart, och jag har ingen examen i flygande farkoster men motvind och medvind gör ju en jävla skillnad då man flyger flygplan vilket borde påverka en helikopter mera. Sen har den en räckvidd på 635km och det är nog inte i maxfart skulle jag gissa på.

Hursomhaver så bör man nog tänka efter innan man försöker köra ifrån en helikopter. Men intressant läsning beträffande bränslemängden.
 
alltså om jag tolkar datat från wikipedia rätt så har ec135 en räckvidd på 637 km DVS 63,7 mil.

Och tankar endast på flygplatser, vilket ger en maxlängd på flygningen 31mil (x2 tur och retur) minus säkerhetsmarginaler, samt att soppaförbrukningen i maxfart lär vara minst det dubbla.
 
Och tankar endast på flygplatser, vilket ger en maxlängd på flygningen 31mil (x2 tur och retur) minus säkerhetsmarginaler, samt att soppaförbrukningen i maxfart lär vara minst det dubbla.

Aha, kanske man borde sammanställa en lista över potentiella flygplatser att tanka på samt avstånd mellan dessa. På så vis kan vi räkna ut vilka vägar som är bäst att ta, sett ur det perspektivet att man har helikoptern efter sig.

Till exempel, en kortare väg utan flygplats efter vägen kan vara ett bättre val än en längre väg med flygplats efter vägen. Varför? Jo, helikoptern tvingas vända efter halva bensinförbrukningen om det inte finns någon flygplats i sikte medan den kan jaga dig längre om den har en flygplats i färdriktningen att tanka på innan den "åker hem" igen. Se illustration nedan. Vägval A är alltså det rätta för helikoptern tvingas vända.

juabyt.png
 
Last edited:
Jo, helikoptern tvingas vända efter halva bensinförbrukningen om det inte finns någon flygplats i sikte medan den kan jaga dig längre om den har en flygplats i färdriktningen att tanka på innan den "åker hem" igen.
Vissa flygplan kan ju tanka i luften från ett "tankflygplan". Finns det inte sådana helikoptrar? Tänk att vara jagad av två tankhelikoptrar som tankar varandra under jaktens gång. Man kommer aldrig undan. :gnissla
 
Hahahaha du o dina paint teckningar :p

Känns lite SuzukiLover goes outlaw.

"Tänk på att linjeförskjutningen på en jagande helikopter ofta kan minskas om du ställer in din sportmotorcykel av märket Suzuki att köra på effektläge B"... :D

Vissa flygplan kan ju tanka i luften från ett "tankflygplan". Finns det inte sådana helikoptrar? Tänk att vara jagad av två tankhelikoptrar som tankar varandra under jaktens gång. Man kommer aldrig undan. :gnissla

Måste kännas lite som att ro ifrån ett reaktordrivet hangarfartyg. Fy fan. :brinnerup
 
Last edited:
Dessa ritningar o illustrerad vetenskap att komma bort från snuten/grisen/bängen m.m.

Varför inte lika bra o skaffa kamuflerade kläder/hoj i samma veva som man kan skifta i alla dess färger.

Om man har helikoptrar efter sig, släng fram bazooka/50mm kanonen/målsökande missil i samma veva o panga ner dom bara så är det någon mindre sak att oroa sig över.

Har man fordon bakom sig så häll ut disel i kurvorna, tror dom lär glida av, bara montera slangar på vardera sving så det rinner ut på körbarnan, men se till att inte få det på bakdäcket för då far man av fortare en du hinner blinka ;) har testat o kör med det själv :)

Ska ut idag o testa min nya disajn, kan ju börja sälja det på svarta marknan sen :P
 
framför allt farten på helikoptern lär ju påverka soppaförbrukningen, krö den typ 100 km/h drar den nog betydligt mycket mindre än vid 245, så bered dig på att eventuellt rulla runt längre än 2,5h.

Sen kan ju inte helikoptern i sig göra nåt, den ska ju bara hålal reda på dig från luften och dirigera snutbilar efter dig...

Jo men sen när helikoptern är borta så kommer den ju inte att kunna dirigera snutbilar efter dig...

jag tror att det inte är maxfarten dom har beräknat max räckvidden på just baserat på att dom säkert vill sälja helikoptern och desto större räckvidd desto större chans å få sälja helikoptern... ( ungefär som bensinförbrukningen på en bil ) ;)

254 är maxfart, och jag har ingen examen i flygande farkoster men motvind och medvind gör ju en jävla skillnad då man flyger flygplan vilket borde påverka en helikopter mera. Sen har den en räckvidd på 635km och det är nog inte i maxfart skulle jag gissa på.

Hursomhaver så bör man nog tänka efter innan man försöker köra ifrån en helikopter. Men intressant läsning beträffande bränslemängden.

inte jag helller, men jag gillar logiskt tänkande... :D vilket säger mig att det borde vara fullt möjligt att "köra ifrån den" genom att använda "tidsfaktorn"... :D

Och tankar endast på flygplatser, vilket ger en maxlängd på flygningen 31mil (x2 tur och retur) minus säkerhetsmarginaler, samt att soppaförbrukningen i maxfart lär vara minst det dubbla.

exakt då kan man dela antalet timmar den kan stanna i luften också om den har lika långt att flyga tillbaka... :tummenupp
men det beror ju på vart man befinner sig också. t.ex. snurrar den på runt stockholms storstad så finns det ju nån flygplats i närheten dit den kan gå och tanka.

Aha, kanske man borde sammanställa en lista över potentiella flygplatser att tanka på samt avstånd mellan dessa. På så vis kan vi räkna ut vilka vägar som är bäst att ta, sett ur det perspektivet att man har helikoptern efter sig.

Till exempel, en kortare väg utan flygplats efter vägen kan vara ett bättre val än en längre väg med flygplats efter vägen. Varför? Jo, helikoptern tvingas vända efter halva bensinförbrukningen om det inte finns någon flygplats i sikte medan den kan jaga dig längre om den har en flygplats i färdriktningen att tanka på innan den "åker hem" igen. Se illustration nedan. Vägval A är alltså det rätta för helikoptern tvingas vända.

haha vi är inne på samma sak. 31 mil bort från en flygplats måste den vända... :yoparty dvs 1,25 timmar i luften... :banana

prova söka på " flygplatser sverige " i google maps? :D

Vissa flygplan kan ju tanka i luften från ett "tankflygplan". Finns det inte sådana helikoptrar? Tänk att vara jagad av två tankhelikoptrar som tankar varandra under jaktens gång. Man kommer aldrig undan. :gnissla

jo det finns såna helikoptrar inom t.ex. us navy. men svenska polisen har inte såna helikoptrar.


+1!

Dessa ritningar o illustrerad vetenskap att komma bort från snuten/grisen/bängen m.m.

Varför inte lika bra o skaffa kamuflerade kläder/hoj i samma veva som man kan skifta i alla dess färger.

Om man har helikoptrar efter sig, släng fram bazooka/50mm kanonen/målsökande missil i samma veva o panga ner dom bara så är det någon mindre sak att oroa sig över.

Har man fordon bakom sig så häll ut disel i kurvorna, tror dom lär glida av, bara montera slangar på vardera sving så det rinner ut på körbarnan, men se till att inte få det på bakdäcket för då far man av fortare en du hinner blinka ;) har testat o kör med det själv :)

Ska ut idag o testa min nya disajn, kan ju börja sälja det på svarta marknan sen :P

Nästan som jämes bånd asså... :tummenupp
 
Har en polare som är helikopterpilot. Ska höra om han är certad för ec135 (Den heter alltså så, den som snuten använder?) så kan han berätta om avstånd och säkerhetsmarginaler och flygtid!
 
asså,, nu tycker jag du är oseriös :näsblod

Jo jag va la en aning oseriös, nä men helikoptrar e la mindre skoj, har man tillgång till staderna med parkeringshus kanske det går åka in o ut nån annan stanns eller långa tunlar som man kan vända i å åka tillbaxs, men inget är lätt med helikoptrar.

Kan bara hoppas på att dom vart ute nån timme innan o har inte mycke soppa så dom kan inte följa efter så länge o måste avsluta följet.
 
Alltid när jag kör omkring i centrum söker jag stengrisar, gångar, blockad dit inte snuten kan komma efter.
Detdär med att planera en färdig rutt är nog en bra idé. Får man snutdrag så skal man genast veta åt vilket håll man drar.
i Finland kör ju snuten ofta med en VW Transport som är chiptrimmad, men tror inte ändå att den maxar så mycket över 180, så den borde vara lätt att dra.
Får man drag av Mondeon med V6, Octavia RS eller Jaguaren S-type V8 så kan det vara andra toner. Då MÅSTE man ha en väg där inte snuten kan följa efter. ;)

Har snappat upp väldigt bra tips i denna tråd, årets tråd indeed!!:yoparty
 
har finska polisen en jaguar s-type v8 i finland eller har du tittat alldeles för långt ner i den där finska flaska... vad heter den? :va

kosken? nånting?
 
i Finland kör ju snuten ofta med en VW Transport som är chiptrimmad, men tror inte ändå att den maxar så mycket över 180, så den borde vara lätt att dra.

*host*
Har en Caravelle Diesel som går 211 på GPS... KCR då.
Men man måste ha en lååååååång raksträcka (som är inhängnad förståss ;) ) för att ta sig dit.
 
har finska polisen en jaguar s-type v8 i finland eller har du tittat alldeles för långt ner i den där finska flaska... vad heter den? :va

kosken? nånting?

koskenkorva! :D
nä du de låter kanske som ett skämt med de har två stycken. :)

1076152538801.jpeg


*host*
Har en Caravelle Diesel som går 211 på GPS... KCR då.
Men man måste ha en lååååååång raksträcka (som är inhängnad förståss ;) ) för att ta sig dit.

uff, dags att dreva om åt andra hållet då! :D
 
Last edited:
har finska polisen en jaguar s-type v8 i finland eller har du tittat alldeles för långt ner i den där finska flaska... vad heter den? :va

kosken? nånting?

Jepp Finska polisen FICK:död en sådan av jaguarimportören för ganska många år sedan...

Dock så lär det vara den mest krockade bilen de har...

ffffunny-pload_14844_0.


Men detta är inte mera rent spel... Snutarna fuskar! Inte får de ha "civila" R1:or heller, FUSK!

poliisir1.jpg
 
Jepp Finska polisen FICK:död en sådan av jaguarimportören för ganska många år sedan...

Dock så lär det vara den mest krockade bilen de har...

Men detta är inte mera rent spel... Snutarna fuskar! Inte får de ha "civila" R1:or heller, FUSK!

Ja sen finns de ju den :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top