Överskrida max hastigheten på däcken?

MRTNN

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
Honda Nsr 125 -01
Kom och tänka på vad som skulle kunna hända om man överskrider max hastigheten på däcken? Tex. På min Honda Nsr 125 däck är det max 210 km/h.
Är det bara att dom slits fortare eller vad? :)

Om man överskrider maxvikten i hissen vad kan hända då? I vår hiss står det Max 800kg. Blir det ökat slitage på golvet i hissen eller vad är det som kan hända?

I vår hiss står det Max 800kg.

-"Om du inte har nåt relevant att komma med tycker jag du ska tiga, veta hut och faktiskt visa lite respekt.."

Citat från din egna signatur...

I båda fallen innebär det självklart ökade risker, men allt som oftast finns det någon form av säkerhetsbuffert/säkerhetsfaktor. Säger man t.ex. att en hiss ska hålla för 800 kg och går högre än tre våningar så klarar den säkerligen det dubbla för det handlar om människors säkerhet och liv.

Är ingen expert alls på däck men skulle misstänka också att det bara handlar om ökad slitage iochmed värme osv. möjligtvis ordentligt ökad risk för olycka vid kurvtagning i högre hastigheter p.g.a konstruktion/struktur/tjocklek/whatever.

Förlåt för mitt okunnande då.

Det är helt andra krafter som påverkar ett husvagnsdäck i 80km i timmen och de som påverkar ett bil/hojdäck i 250km/h.
Centrifugalkraft, värmeutveckling, och vikten av bibehållen balans i däcket ju snabbare det snurrar för att inte tala om den belastning som uppstår i sidled när man svänger i hög hastighet. Ett däck som inte är tillräckligt förstärkt kan nog vara en smula obehagligt när man försöker ta en kurva i hög hastighet.

Det här är en viktig detalj i sammanhanget:
"Gällande däckens hastighetskod är det viktigt att understryka att en bil med EU-typgodkännande (tillverkad efter 1997 med vissa undantag) måste ha däck monterade som har en hastighetskod som motsvarar bilens högsta hastighet."

Last edited:
I båda fallen innebär det självklart ökade risker, men allt som oftast finns det någon form av säkerhetsbuffert/säkerhetsfaktor. .

Visst är det så men det finns ju även regler som man måste följa. På bilar/hojar måste man ha däck som klarar hastigheterna och på släpvagnen kan det vara desto viktigare att klara att däcken klarar vikten på det man kan tänkas lasta på släpet.

Blistered-Tire.jpg

Typiskt sett en dålig sak att råka ut för i 240 km/h eller vad nu ens däck har för maxspec.

Typiskt sett en dålig sak att råka ut för i 240 km/h eller vad nu ens däck har för maxspec.

Jävlar, riktigt så extremt trodde jag inte att det skulle vara:näsblod Hur mycket fortare än däckets spec kördes det?:gnissla

Man kan få samma problem med däck som kört över en vass kant med så att det fått sig en knäck i strukturerna. (Trottoarkant, hål i vägen m.m.)

Anledning till att det finns en maxhastighet på däck är för att om man överskrider den hastigheten, i ditt fall, 210 km/h så kommer däcket få för mycket "fäste" och därmed öka jordens rotation. Detta innebär att jorden kommer snurra snabbare runt sin egen axel och hamna i obalans med månen som i sin tur innebär att jorden kommer börja gunga och sedan "slungas" ut från sin bana runt solen och vi kommer flyga ut i universum okontrollerat. Så sluta köra så jävla snabbt. :mad:

Jävlar, riktigt så extremt trodde jag inte att det skulle vara:näsblod Hur mycket fortare än däckets spec kördes det?:gnissla

Däcket brast vid cirka 385 km/h. Högsta möjliga rating för produktionsdäck är 300 km/h.

Det är naturligtvis möjligt att de använde någon typ av specialdäck som hade högre rating. Sen ska jag medge att man kanske inte rakt av kan jämföra rekordförsök på en saltöken med att dra på lite extra på Bulten, men resultatet kan ju i båda fallen bli att däcket inte förmår hålla ihop.

http://www.motorcycle-usa.com/287/7680/Motorcycle-Article/Salt-Addiction--Project-300.aspx

Anledning till att det finns en maxhastighet på däck är för att om man överskrider den hastigheten, i ditt fall, 210 km/h så kommer däcket få för mycket "fäste" och därmed öka jordens rotation. Detta innebär att jorden kommer snurra snabbare runt sin egen axel och hamna i obalans med månen som i sin tur innebär att jorden kommer börja gunga och sedan "slungas" ut från sin bana runt solen och vi kommer flyga ut i universum okontrollerat. Så sluta köra så jävla snabbt. :mad:

Nu hade du nog lite otur när du tänkte. Det beror ju på om man kör västerut eller österut.
Hu jeda mig om man kör i nord-sydlig riktning eller tvärt om, då kommer jorden att börja vobbla och vobbel är inget man vill ha när man kör hoj.

Jag har fått separation på däcket vid hög hastighet, dock inte högre än specat. Men jag misstänker att det är vad som inträffar allra mest, att slitbanan separerar från stommen.

Vet inte hur det är med MC-däck, men för bildäck gäller att dom skall hålla för den hastighet dom är stämplade med i minst 20 min och en viss tyngd(som jag inte har i huvet)
Ex: ett H-däck skall klara 210 km/h i 20 minuter med viss tyngd.
Det är alltså ingen bra ide att köra ett H-däck i 240km/h.
Men som sagt, det var för bildäck, men jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda för mc.
Det är inte så stora marginaler som man vill tro.

För att svara på TS fråga om vad som kan hända:
Har du tur släpper "bara" slitbanan.
Har du otur smäller däcket, och du hamnar med stor sannolikhet i diket.

Om man överskrider maxvikten i hissen vad kan hända då? I vår hiss står det Max 800kg. Blir det ökat slitage på golvet i hissen eller vad är det som kan hända?

Du kan belasta din hiss upptill 880kg, sedan kommer den inte att vilja starta om det är en nyare hiss som har ett elektroniskt överlastskydd.
Är det en äldre hiss kommer den att vilja köra och inte orka och stå och slira.

Men hur som haver så kommer den att fastna 99% av ggr vid överlast.
Och JA den slits mer vid överlast! :fakta

Vet inte hur det är med MC-däck, men för bildäck gäller att dom skall hålla för den hastighet dom är stämplade med i minst 20 min och en viss tyngd(som jag inte har i huvet)
Ex: ett H-däck skall klara 210 km/h i 20 minuter med viss tyngd.
Det är alltså ingen bra ide att köra ett H-däck i 240km/h.
Men som sagt, det var för bildäck, men jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda för mc.
Det är inte så stora marginaler som man vill tro.

För att svara på TS fråga om vad som kan hända:
Har du tur släpper "bara" slitbanan.
Har du otur smäller däcket, och du hamnar med stor sannolikhet i diket.

Men va faaaaan, man är ju långt ifrån framme om man bara för köra 7 mil!! :huvet:huvet

-"Om du inte har nåt relevant att komma med tycker jag du ska tiga, veta hut och faktiskt visa lite respekt.."

Citat från din egna signatur...

I båda fallen innebär det självklart ökade risker, men allt som oftast finns det någon form av säkerhetsbuffert/säkerhetsfaktor. Säger man t.ex. att en hiss ska hålla för 800 kg och går högre än tre våningar så klarar den säkerligen det dubbla för det handlar om människors säkerhet och liv.

Att en hiss klarar det dubbla e en sån där dum idé alla har fått för sig. Vilket leder till mycket Jourjobb, folk fast och olyckor.
En överlast är generellt sett min75kg eller 10%. Vilket inte är speciellt mycket, dvs EN person mer en angivet, sen börjar allvarliga grejjer att hända.

Men nu var det väl däck tråden handlade om ? :rolleyes:

du är en riktig rymdgubbe :tummenupp

Överbelastar man en hiss, så går den inte alls.
Kör man för fort med ett däck så kan det slitas sönder.
Bildäck har ofta ganska stor säkerhetsmarginal.
Hojjdäck tål inte mycket över angiven maxhastighet.
Inte ovanligt att bakdäck desintegreras fullständigt vid bänkkörningar.
Erfaren personal kollar hastighetsklassningen innan för att slippa få gummibitar i ögat, näsan, munnen eller andra öppna håligheter på kroppen.
Kan även orsaka helt nya, ofina håligheter.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år