Aprilia-tråden

Snabbfråga: Vad brukar AF1 ta i fraktkostnad? Jag ska bara ha lite småprylar men deras fraktförslag med USPS skulle gå på $50, dvs mer än vad grejerna jag beställer kostar. :gnissla

Om du kan vänta tills den 27:e så kan vi köra en sambeställning och dela på frakten. Jag behöver också bara lite småprylar.
 
En fråga till alla som vet. Hur står sig V4-an mot Rotaxen när det gäller kvalite och hållbarhet?
 
En fråga till alla som vet. Hur står sig V4-an mot Rotaxen när det gäller kvalite och hållbarhet?

återstår att se när v4:orna rullat 8-16000mil.
Förhoppningsvis har Aprilia dragit lärdom av alla år med Rotax (både tvåtakt och fyrtakt). Den lilla fadäsen med felaktiga motorer på vissa RSV4 är inget att haka upp sig på dock, det är sånt som händer med helt nya prylar.
 
beställning väntar

Om du kan vänta tills den 27:e så kan vi köra en sambeställning och dela på frakten. Jag behöver också bara lite småprylar.

Hej
Jag såg detta försent,men jag har en restorder där som kommer om ca 4 veckor.Vi kan föra på det då och dela. Nyckeln för att öppna öhlinsframgafflarna var restnoterad.

Får se om jag har kvar den tills dess dock....funderar på att sälja.

Tack för all hjälp! Ingen som har cuts liggande som vill sälja?

Vad är du beredd att lägga? Skicka PM.
 
Last edited:
Sticker in snoken här lite. Har spanat in Falco på nätet och det verkar vara en hoj som ligger bra i pris för mig.

Är det nåt skit att ha? Några problemområden? Dyra delar?
 
köp en vanlig haknyckel från exempelvis MOMENTUM o skit i restordern,, det där är vanliga prylar som finns på hyllan är jag säker på.mät diametarn på muttern o gå in o beställ,, men lite flax kan du få en ledad som i framtiden passar andra dämpare med.
det var dagens tips :)

Jag behöver en haknyckel till Öhlins, dvs sådan här: http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=919

Någon som sitter på en sådan eller vet var man kan få tag på det?

I annat fall kan nog jag med vara intresserad av en sambeställning!
 
Nu har min Apa fått nya olja. Fatlagrad Motul 5100 10w40. Känns bra.

Är på G med nytt drivpaket. Har nu 16/42

Funderar på 16/45 vad tros om det, nån som testat?

Antar att en 110 länkars kedja blir korrekt till denna set-up.
 
tja! nu håller jag på att göra det sista på motorn. det jag inte förstår är de båda markeringarna på kamkedjedrevet i bottendelen. ska dessa matcha märket i blocket när respektive cylinder är i Top dead center?? hittar inte riktigt detta i v-handboken.........
så att:

man matchar de snedskurna dreven till veven och balansaxeln, sen matchar man bakre kamaxeldrevet till med markeringen när de snedskura dreven matchar varandra?
 
tja! nu håller jag på att göra det sista på motorn. det jag inte förstår är de båda markeringarna på kamkedjedrevet i bottendelen. ska dessa matcha märket i blocket när respektive cylinder är i Top dead center?? hittar inte riktigt detta i v-handboken.........
så att:

man matchar de snedskurna dreven till veven och balansaxeln, sen matchar man bakre kamaxeldrevet till med markeringen när de snedskura dreven matchar varandra?

Ingen aning..... men får du inte svar här så prova frågan på verkstadsforumet på http://lafamigliaaprilia.se
 
Någon som är behov av ett orginal batteri? , har ett för mycket snart(beg) eftersom jag måste ha lite starkare till en av mina hojar..mer komp :näsblod

Ska troligen ner till halmstad till helgen som kommer...så jag kan ta med det på vägen neråt o lämna av det vid behov.
 
Kopplingen slirar fortfarande efter oljebyte så nu har jag tänkt att jag byter lamellerna. Min fråga är om det är någon som har lust och hjälpa mig beställa vad jag ska ha? Vill inte beställa nåt i onödan..
Skulle även vara grymt om man fick tag på en verskadshandbok nånstans eller en beskrivning på jobbet.
Fan vad tråkigt det känns och riva i hojen när det är fint väder..:(
 
Ingen aning..... men får du inte svar här så prova frågan på verkstadsforumet på http://lafamigliaaprilia.se

Tack, men hittade det till slut!:tummenupp

Någon som vet vad kolvspel och kolvringsspelet ska vara på af1s big bore kit? ni är väll några som kör med det här. skulle behöva veta det så jag förhoppningsvis kan får ihop motorn helt i kväll.
börjar bli riktigt nyfiken på hur den kommer gå nu :) man känner sig som ett barn på julafton!! ska bli spännande att prova köra med slirkoppling också!
 
Trist, jag har en verkstadsmanual i pdf på datorn är osäker på om kopplingsbytet är med dock.

Skicka din adress om du vill ha så kan jag maila den.

Kopplingen slirar fortfarande efter oljebyte så nu har jag tänkt att jag byter lamellerna. Min fråga är om det är någon som har lust och hjälpa mig beställa vad jag ska ha? Vill inte beställa nåt i onödan..
Skulle även vara grymt om man fick tag på en verskadshandbok nånstans eller en beskrivning på jobbet.
Fan vad tråkigt det känns och riva i hojen när det är fint väder..:(
 
Kopplingen slirar fortfarande efter oljebyte så nu har jag tänkt att jag byter lamellerna. Min fråga är om det är någon som har lust och hjälpa mig beställa vad jag ska ha? Vill inte beställa nåt i onödan..
Skulle även vara grymt om man fick tag på en verskadshandbok nånstans eller en beskrivning på jobbet.
Fan vad tråkigt det känns och riva i hojen när det är fint väder..:(

du kan vara lugn, kopplingsbyte är gjort på nolltid :tummenupp
 
du kan ju starta med att ta isär lamellpaketet o tvätta lamellerna i bräkleen eller något liknande,, aceton fungerar säker med,
glasblästra stålskivorna o montera ihop o testa igen,hjälper inte det så är du nog troligtvis tvungen o byta lamellerna,vilket inte tar mer än 45 min :tummenupp

Kopplingen slirar fortfarande efter oljebyte så nu har jag tänkt att jag byter lamellerna. Min fråga är om det är någon som har lust och hjälpa mig beställa vad jag ska ha? Vill inte beställa nåt i onödan..
Skulle även vara grymt om man fick tag på en verskadshandbok nånstans eller en beskrivning på jobbet.
Fan vad tråkigt det känns och riva i hojen när det är fint väder..:(
 
Halloj!

Har börjat få problem med en segstartad Dorsoduro... nu på morgonen när det fortfarande är lite småkyligt så kan den vara riktigt grinig (en italenska på för nordlig breddgrad?), men jag upplevde den inte sådan förra säsongen. En annan sak är att den kan gå riktigt ojämnt på lägre varv (läs ~2000) när jag kör på S-mappningen (upplever det inte på samma sätt när jag kör på T-läget).

Eftersom jag är en novis på området så tänker jag inte spekulera, men vore fint om någon kunde komma med lite tips på vad det kan vara?

tack på förhand!

//D
 
du kan ju starta med att ta isär lamellpaketet o tvätta lamellerna i bräkleen eller något liknande,, aceton fungerar säker med,
glasblästra stålskivorna o montera ihop o testa igen,hjälper inte det så är du nog troligtvis tvungen o byta lamellerna,vilket inte tar mer än 45 min :tummenupp

Ok, då ska jag göra ett försök. Fast jag vet inte vad bräkleen är..:confused: Altså jag tar isär kopplingen, tvättar lamellerna och glasblästrar stålskivorna som lamellerna går mot?
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top