Dumma frågor för vissa, för andra inte II...

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
så här långt har jag hajjat.
om man tex skaffar ett racesystem till sin hoj, så bör/ska man mappa om hojen, och även en powercommander behövs. dvs man måste ändra i databoxen för att motorn ska ha få rätt mängd luft/bränsle osv (vi behöver inte gå in i detalj på detta såvida ingen känner för att skriva av sig)....

men till den verkliga frågan. om jag tex vill sätta ett racesystem på min hoj (z1000 2010), vad mer behövs förutom powercommander? och om detta är vad som enbart krävs. Hur får man tag i en fungerande mappning? Och är det nåt man ordnar helt själv? har både hört och sett att folk lämnar in hojen för mappning. är det då för att få den mest optimala mappen för sin specifika cykel?

har förstått konceptet men inte hur det går till rent praktiskt och varför :D

Alla hojar är olika därför kör man hojen på ett rullband typ med massa mätare o skit inkopplat för att få den optimalt mappad.
Men man kan ju prova på lite existerande mappar o se ifall man hittar nån som fungerar bra.

Alla hojar är olika därför kör man hojen på ett rullband typ med massa mätare o skit inkopplat för att få den optimalt mappad.
Men man kan ju prova på lite existerande mappar o se ifall man hittar nån som fungerar bra.

följdfråga på det. hur fasen vet man vad som fungerar bra? om man nu utgår ifrån mitt kunnande?

Är det bäst att lämna in hojen o få den mappad av nån som kan, el köra på en nerladdad mapp?

öljdfråga på det. hur fasen vet man vad som fungerar bra? om man nu utgår ifrån mitt kunnande?

Är det bäst att lämna in hojen o få den mappad av nån som kan, el köra på en nerladdad mapp?

Det finns färdiga mappar för olika cyklar, tex z1000, att direkt lägga in i sin powercommander.
Men eftersom alla motorer är olika så kommer det inte bli optimalt utan man kör cykeln i bänk för att få en mapp som passar just din cykel.

Ja det är bäst att lämna in cykeln och få en mapp anpassad efter just dig.

I många fall är det rekommenderat att ta bort lambdsensorn när man monterar PC..
Vissa hojar är det helt ok andra behöver en pryl som lurar systemet att tro den sitter kvar, såna saker står på powercommanders hemsida.

Här är en bild på delar av en korrigerings map för en hoj utan cat och med slip on, grejen är att korrigeringarna kan skilja ganska mycket i vissa, ganska snäva, områden (0=ingen korrigering, samma som original alltså).

Det finns inte stora chanser att få till det utan att köra i bänk eller om man har ett självmappande system med bredbandslambda.

Sen finns det diverse "universal" mappar på powercommanders hemsida men jag kan säga att den som "skulle" stämma bäst för min hoj gjorde det inte särskilt mycket, det är säkert väldigt olika på olika hojmodeller.

Last edited:
Du måste lämna in hojen för bänkning.
De mapparna man kan hämta ner är inte inställda efter just specifikt din hoj.
Så då kan det lika gärna bli dåligt som bra, ett rent lotteri med andra ord.
Helst om plånboken tillåter så skaffa ett helsystem.
Bänk är lösningen.

Last edited:
Bänkörning = Överkurs

Mapning på rullande landsväg eller bänkkörning i all ära är en sanning med modifikation. Den mer seriösa sanningen är att det är mer eller mindre likgiltigt så länge hojen går som den ska, har du motor-öra så behöver du ingen bänk, ut, kör, testa och ha roligt. Har du inte motor-öra behövs någon med motor öra och rätt verktyg och kanske en bänk. Anledningen till att denne behöver bänk är att spara tid och soppa. Effekt ökning med diverse flashiga tillbehör är försumbar är och har alltid varit. Tänk efter, en MC fabrikant har alla resurser att tillgå, skulle denne missa en massa HK i Tex 25% i en ljuddämpare ???? knappast.
Några skentna hp, kanske men inte mer.

I ett vetenskapligt perspektiv så måste du köra i någon form av labbmiljö eftersom det är näst intill omöjligt att kunna avgöra om den senaste modifikationen är bättre eller sämre. Alla har ju kört " nymålat, nytvättat eller med snygga avgassystem på skruvat och känt att J...la va mycket bättre den gick". Ur racing synpunkt betyder några 1/100 eller 1/1000 delar mycket om det Tex. är per varv mätt på mållinjen eller motsvarande i dragracing . Som exempel kan nämnas en av många förändringar som Lotus F1 gjorde och gör. Någon gång på 1980 talet kortade man tiden det tog att lägga in nästa växel med 0,06 Sek i en specifik växellåda per växel. Detta låter inte mycket men om man antar att man växlar upp och ner 50-80 gånger per varv och att man kör 50-80 varv då förstår alla vad det handlar om. För detta behövs naturligtvis en testbänk.

Ska man komma framåt i prestanda behövs ett labb med bänk, ska man nöjesköra är det överkurs.

Boshboo

Last edited:
Insprutning.

Jag har bytt både ljuddämpare och uppdaterat till ett K/N luftfilter på min Triumph.
Men någon Powercommander har jag inte skaffat mig.

Nu är min Triumph från -03 och har såklart inte så avancerad databox. Men i boxen finns det 3 olika lägen för insprutningen. Det tog Triumph 10 minuter att koppla på sin dator och ändra mappen till "open air".
Det sägs att denna förändring ska ge några Hp extra men det är inget jag märker något av.
Tidigare så blev det en del avgasknallar vid snabb hastighets sänkning innan kurvor. Detta har nästan försvunnit helt när jag ändrade mappen. Det tyder på att hojen får en bättre blandning bränsle/luft nu.
Det borde finnas såna förändringar att göra på din hoj med. Du kan ju börja med det och se vad det gör på din hoj så slipper du lägga en massa pengar på Powercommander och sånt.:tummenupp

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Last edited:
Jag mappade min f.d. 929 med PC3, K&N och helsystem förra våren, det gav en 25% effektökning på mellanregistret vilket märktes rejält på karaktären vid körning.

Innan hade jag lagt in en mapp från Dynojet som påstods vara för just min konfiguration, men det var långt ifrån optimalt.

Om du ändå köper prylarna, så ligger mappningen bara ytterligare en femtonhundring bort.

Att tro att en hoj är "optimalt mappad" från fabrik stämmer inte riktigt, den är mappad för att klara en massa miljöbestämmelser.
Så även om man inte byter ut något så finns det fortfarande lite att vinna (om man nu tycker det är nödvändigt).

Effekt i all ära men är det nu så att man byter ut saker som påverkar bränsleblandningen så skulle jag vara mer orolig för att inte ha koll på om värdena blir så fel att det kan orsaka motorskador.

I andra hand skulle jag prioritera körbarhet och sist (men inte minst) effekt...

Att bänkkörning skulle vara överkurs vill jag inte hålla med om, alls...

1. En originalhoj är justerad för att klara miljökrav samt inte ha död på katalysatorn.

skulle man då ta bort diverse flödeshämmande komponenter som org. luftfilter och avgas kommer hojen få i i sig mer luft men fortfarande samma mängd bränsle. Lägger man samtidigt in i kalkylen att hojen ska kunna gå även i varmare temperatur när bränsletempen stiger och därmed förändrar densiteten i densamma, är risken stor att man börjar nosa på riktigt otäcka blandningsförhållanden. Magrar man ur en motor kommer förbränningstemperaturen att öka, vilket sedan leder till en ökad risk för detonation (sk "knackning"). På vissa motorer är detta lättare att höra med sitt "motoröra", medans det mekaniska ljudet i andra kan dölja det helt.
Resultat av en sådan operation http://img843.imageshack.us/img843/1341/p107edadw054122.jpg

Det är helt valfritt att justera in sin hoj, men om man kan lägga 5-10000kr på avgas är man med mina mått mätt aningens felprioriterad om man inte gör arbetet med att justera in hojen...

2. vinster jag upplevt efter att justerat en drös hojar;
Körbarhet! betydligt mjukare gång, bättre gasrespons och acceleration.
Bränsleförbrukning; Om man tycker det är behagligt att inte tanka vid varje mack
Effekt, bevisligen inget vi egentligen behöver men se det som en positiv bieffekt :)

Last edited:
:D
Jag mappade min f.d. 929 med PC3, K&N och helsystem förra våren, det gav en 25% effektökning på mellanregistret vilket märktes rejält på karaktären vid körning.

Innan hade jag lagt in en mapp från Dynojet som påstods vara för just min konfiguration, men det var långt ifrån optimalt.

Om du ändå köper prylarna, så ligger mappningen bara ytterligare en femtonhundring bort.

Ja humm inte för att jag vill vara spydig men: Det var förståss : Nytt Luftfilter, Ljudämpare, stift mm. och rätt justerat innan bytet och det var förståss vad meken på verkstaden sa ???

Tänk om de hade sagt nja den gick lika som innan men du får betala ändå.

Ja humm inte för att jag vill vara spydig men: Det var förståss : Nytt Luftfilter, Ljudämpare, stift mm. och rätt justerat innan bytet och det var förståss vad meken på verkstaden sa ???

Eller så var det så att jag hade bytt stift, tvättat luftfiltret, tagit bort flärpen i luftboxen, monterat helsystem och PC3. Därefter hade jag laddat in standardmappen för konfigurationen i PC3an, innan jag åkte till Racerepairs och var med under hela mappningen och såg kurvorna från första referenskörning till sista injusterade? Kan det ha varit så tro?

Jag betalar hellre en onödig mappning än köper ett system för 10K som kanske gör hojen klenare i slutänden...

Du har aldrig tänkt tanken att det kanske hade räckt att mappa om den för attt få den att gå bättre än att köpa avgsystem utan mappning? Då hade du sparar minst 4500kr...

Är man nöjd ändå så är det väl bara att skita i det men då förstår jag inte vitsen med att byta system+powercommander heller om man inte bryr sig om att den ska gå riktigt bra efteråt.

Har en polare som köpte V&H till sin hoj för typ 7K.
Den lät tufft efteråt men hojen gick som ett lass skit, och då gjordes det ändå på verkstad med tillhörande justeringar. Då är det ju ingen svår grej att köra den till närmsta bromsbänk...

Finns system, som med en bredbandslambda loggar avgasvärden och jämför mot ett målvärde, när du är ute och kör. Sen kan man ändra/applicera allt eller delar på mappen för att få det perfekt. Som en rullande bromsbänk som sitter på hojen, inte riktigt, men enkelt sagt - ungefär.
Alla hojar är ju från fabrik mappade för att klara avgaskraven, inte för att gå så bra som möjligt.
Powercommander V har en liknande funktion , Autotune, men den ändrar mappen "on the fly" vilket jag hört ska vara skit. Inte provat själv.

Jag betalar hellre en onödig mappning än köper ett system för 10K som kanske gör hojen klenare i slutänden...

Du har aldrig tänkt tanken att det kanske hade räckt att mappa om den för attt få den att gå bättre än att köpa avgsystem utan mappning? Då hade du sparar minst 4500kr...

Är man nöjd ändå så är det väl bara att skita i det men då förstår jag inte vitsen med att byta system+powercommander heller om man inte bryr sig om att den ska gå riktigt bra efteråt.

Har en polare som köpte V&H till sin hoj för typ 7K.
Den lät tufft efteråt men hojen gick som ett lass skit, och då gjordes det ändå på verkstad med tillhörande justeringar. Då är det ju ingen svår grej att köra den till närmsta bromsbänk...

Förtydligande: Det var detta jag syftade på. Orginal hoj rätt innställd och referens körd, då finns det inte mycket att hämta i form av effekt . Men i form av ljud känsla och utseende finns det massor.

Förtydligande: Det var detta jag syftade på. Orginal hoj rätt innställd och referens körd, då finns det inte mycket att hämta i form av effekt . Men i form av ljud känsla och utseende finns det massor.

Om du definiera vad "inte mycket" är så kanske du kan få fler att hålla med.

TS: med en mappning så kan du även få en effektkurva som är jämnare och
finare än original. Som redan har nämnts i tråden så brukar det finnas rejäla
pucklar i kurvorna på grund av miljö-/bullerkrav.

En liten parantes i tråden:

Har själv funderat på PC men fick höra att det finns ett annat system som lät bättre i mina öron. Det andra systemet som jag ej kan namnet på skulle själv känna av luftfuktighet mm för att kompensera för de förutsättningar som gäller precis när du är ute och kör. Tror att det även styrde tändningen...?

PC blir ju värdelös om du åker iväg på mc semester i tex Italien och åker upp i bergen där du har helt andra syrevärden än i bänken "hemma".

Om det är någon som vet vad systemet heter eller vad jag överhuvudtaget snackar om så får ni gärna svara!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard