Halalslaktat kött i skolor

Ärligt talat tror jag inte man kan komma undan att djur behandlas vidrigt oavsett om det är halal, kocher eller "vanlig" slakt.
Nä, men en bra början är att utgå från djurets bästa och inte vad en ev. religion säger. Den avlivningsmetod som är bäst för djuret, ska användas. Finns ingen anledning att vi i vårt land ska behöva tumma på sådant här. Står var och en fritt att välja ett annat land att bosätta sig i om det inte skulle passa

Nä, men en bra början är att utgå från djurets bästa och inte vad en ev. religion säger. Den avlivningsmetod som är bäst för djuret, ska användas. Finns ingen anledning att vi i vårt land ska behöva tumma på sådant här. Står var och en fritt att välja ett annat land att bosätta sig i om det inte skulle passa

Jag håller helt med, en religion ska inte styra över någonting enligt mig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, religion är roten till allt ont i många sammanhang. Däremot så tycker jag inte att slakt är speciellt humant överhuvudtaget, jag menar till och med djur som jagas av jägare i skogen lider om kulan träffar fel och svenska slakterier har fått mycket skit i media då de ska följa en massa regler som de skiter i att följa.

Personligen tycker jag att alla djur ska leva ute på grönbete och få njuta av livet och pippa varandra hejdlöst innan man avlivar dom med en överdos så dom bara somnar in. :mattias

Jag frågar igen:
- På vilket sätt har de bedövade och halshuggna hönorna som nämns i artikeln lidit mer än de andra bedövade och halshuggna hönor?

Jag svarar IGEN!!!!

Det är Halal som företeelse, inte just i det här sprecifika fallet, jag stödjer inte Halalslakt i någon form, för att somliga former är vidriga, och det är samma idiotiska religionskrav bakom alla former.

Jag ställer mig på GuW's sida här (faktiskt!?). Varför ens blanda ihop mat med religion, än mindre "statlig/kommunal mat"?

Ju mindre religion har med saker och ting att göra, desto bättre och snabbare kan världen civiliseras och ta itu med verkliga problem och skapa vettiga förutsättning för varandra genom samarbete, problemlösningar och framåtanda.

Vill man inte äta skolans mat kan man göra som alla andra, köpa sig något i valfri affär eller ta med sig hemifrån.

Anser man att man har rätt till en viss kost så skall man redovisa ett läkarintyg på överkänslighet, svårare än så är det inte.

Ja, den stora skrällen är att du inte varit här och förklarat hur nära det är till muslimskt världsherravälde och hur det bara är en tidsfråga innan de inför sharia i skolor och på dagis.

Mer ironi, inne i ett litet pk-hörn igen? :D
Muslimr får egen religiös mat av offentlig sektor, du kör strutsen. :lol

Mer ironi, inne i ett litet pk-hörn igen? :D
Muslimr får egen religiös mat av offentlig sektor, du kör strutsen. :lol

"Enligt Charlotte Hansson är det inte någon som har efterfrågat halalslaktat kött och kostavdelningen gör heller ingen särskild beställning av halalslaktat kött. Att det serveras på kommunens skolor, förskolor och servicehus är istället en helt ekonomisk fråga."

De enda argument som repeteras i
till leda i denna tråd är att religiösa inte skall kräva specialmat utan minsann får äta det alla andra äter och att djur inte skall lida.... Så långt håller jag med.

Men å andra sidan står det klart och tydligt i artikeln att:
1. Köttet köps in av ekonomiska skäl och inte för att någon krävt just halalkött.
2. Fåglarna slaktas precis som alla andra fåglar och alltså skiljer inget i lidande...

Men det där med att läsa artikeln som diskuteras är inte så viktigt när man har chansen att spy galla övermuslimer...

Men det där med att dra upp strutshuvudet ur sanden är inte så viktigt när man har chansen att vara Bror Duktig...

Sverige inför Halalslaktat köttet i offentliga insititutioner. Det är islamisering. Du vet det. Och du tramsar.

"Enligt Charlotte Hansson är det inte någon som har efterfrågat halalslaktat kött och kostavdelningen gör heller ingen särskild beställning av halalslaktat kött. Att det serveras på kommunens skolor, förskolor och servicehus är istället en helt ekonomisk fråga."

De enda argument som repeteras i
till leda i denna tråd är att religiösa inte skall kräva specialmat utan minsann får äta det alla andra äter och att djur inte skall lida.... Så långt håller jag med.

Men å andra sidan står det klart och tydligt i artikeln att:
1. Köttet köps in av ekonomiska skäl och inte för att någon krävt just halalkött.
2. Fåglarna slaktas precis som alla andra fåglar och alltså skiljer inget i lidande...

Men det där med att läsa artikeln som diskuteras är inte så viktigt när man har chansen att spy galla övermuslimer...

Är du så trångsynt att du själv tror på att det köps in av ekonomiska skäl ? Det är bara ett trevligare sätt att säga "hej vi kör fullt ut på islam och vad islamisterna vill, för vi vill inte ha något stämpel på oss"

Är du så trångsynt

Det finns uppenbarligen två alternativ:

1. Kommunens upphandlare gör det lagen om offentlig upphandling förespråkar och väljer det billigaste alternativet även om detta ibland gör att man köper in ett par danska halalkycklingar.

2. Kommunens upphandlare gör på eget bevåg avsteg från lagen om offentlig upphandling och försöker istället passa på att smygislamisera svenska skolungdomar genom att pracka på dem halalkyckling.

....och så hävdar forumets störste/meste islamofob och hans underhuggare att det är jag som tramsar. :hihi

Det finns uppenbarligen två alternativ:

1. Kommunens upphandlare gör det lagen om offentlig upphandling förespråkar och väljer det billigaste alternativet även om detta ibland gör att man köper in ett par danska halalkycklingar.

2. Kommunens upphandlare gör på eget bevåg avsteg från lagen om offentlig upphandling och försöker istället passa på att smygislamisera svenska skolungdomar genom att pracka på dem halalkyckling.

....och så hävdar forumets störste/meste islamofob och hans underhuggare att det är jag som tramsar. :hihi

Nu är det ju så att det lägsta priset vann, men att dom är tvungna att ta det lägsta är nonsen. Där finns utrymme i upphandlingen för att ta ett högre pris om det kan motiveras.

Så oavsett anledning så borde dom valt svenskproducerat, men även ett alternativ som inte uppmanar till ökade missförhållande bland djur. Även om i just hönekategorien det inte skulle vara någon skillnad i produktionen.

För att inte tala om den politiska grodan.

Nu är det ju så att det lägsta priset vann, men att dom är tvungna att ta det lägsta är nonsen. Där finns utrymme i upphandlingen för att ta ett högre pris om det kan motiveras.
.

Ja, men vi får tyvärr inte ställa krav på svenskproducerat, närproducerat, ekoodlat eller ens att de skall ha uppfylla svensk djurhållningsstandard, något som är sjukt då det medför att t.ex svenskt fläskkött aldrig kan konkurrera ut danskt torterat griskött.

"Nu skärps tonen mot de kommuner som bara serverar svenskt kött i skolorna. Att ställa krav på visst ursprungsland strider mot reglerna inom EU och sker ingen ändring riskerar Sverige att dras inför domstol. "
http://www.dn.se/nyheter/politik/skarpt-ton-mot-skolor-med-bara-svenskt-kott

"Enligt Nils Andersson är problemet inte att konsumenterna äter mindre griskött i dag än tidigare, utan att Sveriges *striktare djurskyddslagar gör produktionskostnaden högre. Det gör det svårt att konkur*rera.

– Produktionen flyttas till *andra länder där köttet produceras under mycket sämre förhållanden. I Sverige har vi långsamt krympt på en väx*ande marknad, säger han.

Det som enligt Nils Andersson skulle kunna förbättra *läget är om man i offentlig upphandling valde svenskt griskött.

Väljer det billigaste

– Kommuner och landsting går alltid på pris. Det är lite dubbelmoral tycker jag. Först bestämmer politikerna om djurskyddslagen och sedan importerar man billigast möjliga kött, *säger han."

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.2854464-grisbranschen-drabbad-av-svar-kris

Last edited:
Ja, men vi får tyvärr inte ställa krav på svenskproducerat, närproducerat, ekoodlat eller ens att de skall ha uppfylla svensk djurhållningsstandard, något som är sjukt då det medför att t.ex svenskt fläskkött aldrig kan konkurrera ut danskt torterat griskött.

"Nu skärps tonen mot de kommuner som bara serverar svenskt kött i skolorna. Att ställa krav på visst ursprungsland strider mot reglerna inom EU och sker ingen ändring riskerar Sverige att dras inför domstol. "
http://www.dn.se/nyheter/politik/skarpt-ton-mot-skolor-med-bara-svenskt-kott

"Enligt Nils Andersson är problemet inte att konsumenterna äter mindre griskött i dag än tidigare, utan att Sveriges *striktare djurskyddslagar gör produktionskostnaden högre. Det gör det svårt att konkur*rera.

– Produktionen flyttas till *andra länder där köttet produceras under mycket sämre förhållanden. I Sverige har vi långsamt krympt på en väx*ande marknad, säger han.

Det som enligt Nils Andersson skulle kunna förbättra *läget är om man i offentlig upphandling valde svenskt griskött.

Väljer det billigaste

– Kommuner och landsting går alltid på pris. Det är lite dubbelmoral tycker jag. Först bestämmer politikerna om djurskyddslagen och sedan importerar man billigast möjliga kött, *säger han."

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.2854464-grisbranschen-drabbad-av-svar-kris

Ja, men nu måste dom inte ange ursprungsland som anledning om det retar farbror eu.

Dom går garanterat inte alltid efter lägst pris, dock använder dom skäl som tillgänglighet, leveransmöjligheter, möljighet till förändringar i beställningar osv.

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar