Halalslaktat kött i skolor

När jag gick i skolan, vilket inte var sååå länge sedan, fick man minsan äta det som bjöds, dög det inte fick man vara utan. :gammalbyfånemeddetvarbättreförrpropaganda

Precis. Och åt man inte upp den kalla, gröna potatisen så skulle man känna dåligt samvete för barnen i Afrika för de hade jättegärna ätit kall, grön potatis om de hade fått chansen. :D

Jag är ju även emot att vegetarianer kräver specialmat vilket de har gjort ett bra tag, men har någon annan nysvensk grupp nånsin krävt en massa matändringar tidigare? Judar, koscher? Kineser, kallt grönt ris? Greker, gyros? Finnar, moiku och kosken?

Ärlig fråga faktiskt, men jag har svårt att tro det. Skulle väl isf vara att det har funnits efterfrågan på koschermat men det är inget jag hört talas om. Men så fort det gäller religion ska man ju ha så jävla stor förståelse för allt.

koschermat är det när en Rabbin välsignar maten ?

De slaktar på ett speciellt sätt och läser säkert nåt, men rabbinen är knappast inblandad. Inte så insatt i tillvägagångsättet. Sen får du inte blanda kött med mjölk/grädde. Egentligen får du inte ens äta kötträtter på samma tallrik eller med samma bestick som du ätit nåt mjölkigt med. Inte äta fläskkött eller skaldjur. Om man säger så här, Carbonara är inte helt koscher :hihi. Idioti helt enkelt. Precis som allt annat folk lyder för att det står kryptiskt i en flera tusen år gammal bok.

"Du skall icke koka killingen i dess moders mjölk", eller nåt står det i Gamla Testamentet.

När jag gick i skolan, vilket inte var sååå länge sedan, fick man minsan äta det som bjöds, dög det inte fick man vara utan. :gammalbyfånemeddetvarbättreförrpropaganda

När jag gick i skolan fick vegetarianer vegetariskt mat och när mina tidigare folkölsdrickande skejtpolare fick en plötslig ingivelse och blev Straight Edge och började rita svarta kryss på händerna, lyssna på Refused och skrika Meat Is Murder gjorde skolan sitt för att hjälpa dem i sin nya övertygelse så de fick veganmat.

Så att det inte funnits utrymme att få annan mat är trams.

Last edited:
När jag gick i skolan fick vegetarianer vegetariskt mat och när mina tidigare folkölsdrickande skejtpolare fick en plötslig ingivelse och blev Straight Edge och började rita svarta kryss på händerna, lyssna på Refused och skrika Meat Is Murder gjorde skolan sitt för att hjälpa dem i sin nya övertygelse så de fick veganmat.

Så att det inte funnits utrymme att få annan mat är trams.

Det beror på hur gammal man är, när jag gick i skolan var man tvungen att anmäla i början på läsåret om man var vegetarian, då togs det hem exakt antal vegetariska portioner efter hur många som hade anmält det.

Vegan/straightedge kom betydligt senare och även om jag kan tycka att det är lite tramsigt att importera bönor från Peru åt snorvalparna, så innebär inte deras kostval att djur har lidit.

Så, vad skiljer Halalslakt från vanlig slakt? Som vetgirig person borde jag ju känna till detta men då det har med religiösa företeelser att göra så har jag totalt undgått detta.

Är det något att bli upprörd över alls eller ska man bli arg? :mad:

Halal - som betyder rent, innebär att djuret vänds mot Mecka, slaktaren, som skall ha en nyskärpt kniv utför ett snitt från vänster till höger i en enda rörelse som skär av luft & matstrupe, medan han säger "Bismilla, Allahu akbar".

Därefter töms djuret på blod genom att hjärtat pumpar ut det i en ofta lång plågsam dödskamp. Förespråkarna sägera att det bara ser dramatiskt ut och att djuren inte lider.

Ta en titt på detta klipp och bedöm själv skillnaden på djurens uppträdande av att få en bult i skallen vs halsen avskuren.

VARNING FÖR OTÄCKT INNEHÅLL, SE PÅ EGEN RISK!http://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c&feature=player_embedded#at=42

För övrigt så införs halal-slaktat kött mer och mer i hela Europa och finns i mängder av produkter. Allt från gelatin i godis till kyckling på MC-Donalds.

Säg nej till detta vansinne! Ritualslakt är inget ett civiliserat samhälle behöver!

...så innebär inte deras kostval att djur har lidit.

Undantaget vissa mindre gårdar finns det få platser i Sverige där hanteringen av djur inte orsakar dem att lida. Verkar som att många helt glömt bort vad djurtransporter orsakar, att hönor sitter i så trånga burar att de skadar varandra, att även grisar trängs till den grad att de står och mumsar på grannen. Läs gärna ett av Filters tidiga men ack så bra reportage om grisuppfödningen: http://www.magasinetfilter.se/magasin/filter-8-09/grillarens-dilemma.aspx

Jag äter kött och tycker det är gott, men jag är också medveten om att det mesta kött jag köper på ICA kommer från djur som fått lida på olika sätt under deras livstid. Att dra linjen vid om djuret blivit halshugget och där sätta den ultimata gränsen för djurplågeri känns som att man förenklar för sig själv och gör djurhållningsproblematiken till en religiös detaljfråga. Är det djuren du bryr dig om eller vill du bara få skrika ut ditt missnöje över islam?

Jag har bara en åsikt att yttra i detta ämne, och det är att de djur vi väljer att ha som vår mat ska slaktas på ett sätt som är bäst för det enskilda djuret. Dvs slakten ska utgå från att döda djuret på ett så smärtfritt sätt som möjligt och inte på något sätt styras av andra variabler så som religion och liknande!

Jag gillar alltså inte halalslaktat kött...

Ja, den åsikten har alla normala människor. Muslimer är kanske normala i vissa fall men inte annars och då syftar jag på deras tro så klart.
Om normalt är bra? Ja, i det här fallet tror jag det :näsblod

... så innebär inte deras kostval att djur har lidit.

Jag frågar igen:
- På vilket sätt har de bedövade och halshuggna hönorna som nämns i artikeln lidit mer än de andra bedövade och halshuggna hönor?

Givetvis skall inte djur slaktas utan bedövning men såsom artikeln beskriver är den formen av Halal/Kosher heller inte tillåten så varför inte diskutera det artikeln handlar om?

Det är däremot ett stort problem, att när kommuner skall upphandla inköp, så får de inte ställa krav på djurhållning. Vi får t.ex inte kräva att grisarna skall ha behandlats som svenska regler föreskriver vilket medför att svenska grisar inte kan konkurrera med torterade grisar från resten av Europa som har regelverk som inte skyddar djuren i samma utsträckning...

Last edited:
Det var snäppet brutalare än vad till och med jag kunde föreställa mig. Då har farsan varit slaktare i 16år.....

Undantaget vissa mindre gårdar finns det få platser i Sverige där hanteringen av djur inte orsakar dem att lida.

Lägg till "i onödan" efter lida.

Sen tror jag att du har en något snedvriden syn på svensk djurhållning.

Visst kossorna tycker inte att det är kul att gå uppför rampen till slaktbilen, och kanske måste fösas upp, men i övrigt har vi väldigt väldigt bra djurhållning i Sverige.

Därifrån är det ett stooooooooooort steg till att halka omkring i sitt eget blod med halsen avskuren medans hjärtat rusar och slutligen pumpar luft.

Det är däremot ett stort problem, att när kommuner skall upphandla inköp, så får de inte ställa krav på djurhållning.

EU, visst är det underbart? Jävla sossar, jag är övertygad om att nutidens människor inte hade valt att rösta på EU :mad:

All kyckling från Kronfågel är för övrigt Halalslaktad. Inget dom sätter ut på förpackningarna då det kan få folk att tro att djuren har lidit onödigt men dom annonserar i muslimska tidningar.

I just deras fall innebar det dock ungefär det som redan har nämnts i tråden, dvs att maskinerna är vända åt rätt håll och att dom välsignades av någon bönesnubbe innan dom togs i drift. Personligen har jag inga problem att äta kycklingar därifrån men alltid kränker det någon ...

Nu är det ju faktist så att Muslimer får äta både "vanligt" kött, griskött eller till och med människor om nöden så kräver.

Så allt detta är, som med så mycket annat, relaterat till Sverige och svenskens PK-daltande.

Nu är det ju faktist så att Muslimer får äta både "vanligt" kött, griskött eller till och med människor om nöden så kräver.

Så allt detta är, som med så mycket annat, relaterat till Sverige och svenskens PK-daltande.

Eller så gör man som min pakistanska kollega och väljer den vegetariska rätten i brist på Halal-kötträtter. Har aldrig hört honom gnälla om det... (däremot pratar han om Halal som respekt för djuren och verkar vara av uppfattningen att reglerna där delvis är till för att djuren ska lida mindre och det tror jag inte riktigt jag är enig med honom om men det kanske var än värre i den muslimska världen innan dom införde dom reglerna).

koschermat är det när en Rabbin välsignar maten ?
Halal och Kosher är när det gäller slakten precis samma sak, dvs skäktning. Största skillnaden är att den judiska varianten, kosher, inte tillåter bedövning av djuren innan och är därför förbjuden i Sverige.

Jag är ju även emot att vegetarianer kräver specialmat vilket de har gjort ett bra tag, men har någon annan nysvensk grupp nånsin krävt en massa matändringar tidigare?
Om man tittar enbart på artikeln som den här tråden startade med så är det ingen som har begärt något där heller. Kronfågel själva som levererar halal "under bordet" så att säga.

Last edited:
Undrar om fisk ingår i halalslakt?
Fisk är halal om den har fjäll. Finns inga speciella regler för avlivning. Helst ska en muslim ha varit med för att ha sett att fisken var levande när den fiskades upp men de verkar vara ganska flexibla med reglerna. Sushi brukar kunna ses som ett halal-alternativ om det är tillagat utan alkohol och tillsatser.

Ni som är så emot Halalslakt kanske ska ta er ut till ett Svenskt slakteri och se hur det går till där, då kanske ni hade haft kunskapen att inte fördömma något ni inte vet nåt om. Jag har sett slakt av bägge sorterna och djuren vid halalslakt är lugna och ostressade medan djur vid vanlig "svensk" slakt beter sig hysteriska och stressade.

http://www.islamguiden.com/halalslakt.shtml

Kikade på videorna ovan precis och det var inte så den halalslakt gick till som jag va med om....håller med om att den ovan är grymt vidrig precis som slakten på många ställen i Sverige. Ärligt talat tror jag inte man kan komma undan att djur behandlas vidrigt oavsett om det är halal, kocher eller "vanlig" slakt.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...