Vad har dom tvättat vägarna med i år?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inatt satt jag o svor lite på hojen p.g.a. att dom hade varit ute och sopat/vattnat vägarna, men det är väl bra att dom gör? Just därför svor jag lite extra eftersom jag då egentligen inte hade något att gnälla över. Så åker jag bitvis samma sträcka idag, vägarna fortfarande mörka precis som de skulle vara blöta men det går ju inte...¿...i skrivande stund är det 11.5º och varmare har det varit under dagen.

Varför är vägarna mörka? Jag misstänker naturligtvis SÄPO mest, att det är någon form av spårmedel som syns med hemlig kamera men man kan ju inte vara säker. Påverkar det friktionen på något vis, hade ingen lust att testa inatt...

Mörkt
32304295.jpg

Mörkt
32304296.jpg

Påfarten ser ut som den ska vid detta väder
32304298.jpg

Delvis "torr" påfart
32304301.jpg

Rent spontant tänker jag på salt?

Det bilder ju vatten så att en torr väg blir/ser fuktig ut.

Länken du la in behandlar grusvägar o första inlägget visar bilder på asfaltsvägar. Men jag kanske har missat ngt i sammanhanget:)

Länken du la in behandlar grusvägar o första inlägget visar bilder på asfaltsvägar. Men jag kanske har missat ngt i sammanhanget:)
Inte vet jag, men jag sökte bara på "dammbindning"(som jag sett "varningar" för) och hittade sidan i fråga, som inte omnämner grusväg alls, damm som damm.

Salt tar upp vatten och används för att binda damm på grusvägar och andra vägar.

När salt torkar bildas det damm. Lösningne på dammet: Mer salt :död

Så jag kan avskriva SÄPO alltså?

Kommer vi fram till något:

• Är det saltet som redan ligger på vägarna som gör att det ser mörkt ut?
  • Är det rentutav saltvatten dom sprutar ut i samband med att dom sopar?
  • Det är något helt annat som skapar detta fenomen.

Säpo är garanterat lite inblandade i det här ändå.

Tror dock det är dammbindingsvätska - nån form av sockerlösning/saltlösning.
Detta för att miljöfarliga partiklar dammar upp i luften nu när det är torrt på våren
och då hamnar värdena över gränsvärden - det får det inte göra.

Dom brukar skriva om detta i tidningarna innan då det orsakar lite halka.

Meningen med detta är att dammpartiklarna skall ligga kvar på vägbanan
tills det kommer ett regn och sköjler ned dom i avloppsystemena

Fel, dom dammbinder varje år för att binda all skit som salt/sand bilen kör ut.

Fel.

Om man läser artikeln som jag länkar till.

--------

Användningen av dubbdäck medför att mängder av partiklar slits loss från gator och vägar under vintern. Torra vårvinterdagar virvlar mikroskopiska partiklar omkring i luften och alla som andas in dem riskerar luftvägsbesvär och mer allvarliga lungsjukdomar.

Beräkningar har visat att den höga förekomsten av dessa partiklar, mindre än en tusendels millimeter stora, från vägbeläggningen, från bilarnas bromsar, från däck och dubbar och från bilavgaserna, orsakar tusentals för tidiga dödsfall i Sverige varje år, främst i storstäderna.

- Genom att sprida dammbindningsmedel försöker vi klistra fast de små partiklarna vid vägbanan till dess att vi får regn som sköljer ner dem i diken och avloppsrör, säger Ahlqvist.
-------

Beräkningar har visat att den höga förekomsten av dessa partiklar, mindre än en tusendels millimeter stora, från vägbeläggningen, från bilarnas bromsar, från däck och dubbar och från bilavgaserna, orsakar tusentals för tidiga dödsfall i Sverige varje år, främst i storstäderna.

- Genom att sprida dammbindningsmedel försöker vi klistra fast de små partiklarna vid vägbanan till dess att vi får regn som sköljer ner dem i diken och avloppsrör, säger Ahlqvist.
-------

Dom uppmätte högre halter per passerad bil i Spanien när dom jämförde med någon gata i Stockholm, så dubbarnas inverkan är definitivt inte stor.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år