Halalslaktat kött i skolor

Så, vad skiljer Halalslakt från vanlig slakt? Som vetgirig person borde jag ju känna till detta men då det har med religiösa företeelser att göra så har jag totalt undgått detta.

Är det något att bli upprörd över alls eller ska man bli arg? :mad:

Halalslakt (förenklat) går ut på att hjärtat ska pumpa ut blodet ur kroppen, dvs djuren dödas inte först, utan halsen skärs av så att dom förblöder.

(EDIT) sen är det vissa religiösa ritualer som ska gås igenom också, men det skiter jag i, det är det av religionen påkallade djurplågeriet jag är emot.

För dom som tror att jag enbart är emot muslimer, jag skulle bli förbannad om ett hockeylag förordade ritualslakt av kattungar inför matcherna också, även om dom bedövade kattungarna innan.

Last edited:
Fattar heller inte vad som har gått snett i skallen på folk i vissa kulturer och religioner. Ska det vara så jävla svårt att äta ett djur som har blivit slaktat genom en kula i pannan?

Jag ger mig fan på att den första omskärelsen var en kosherslakt som gick snett.

Hmm, låter ju bara dumt och barbariskt. Sånt bör vi ju inte stödja, när ska vi lära oss att religion inte är en rättighet utan bara en dumhet :va

Religiösa folk är helt skruvade. :mattias

Synd att det ska se så fint ut utåt och därför tillåta det bestialiska slaktsättet.

Jag jobbar på ett häkte. En intagen ville ha halal-slaktakt kött. Han fick välja mellan att äta vanlig mat minus gris eller bli vegeterian. Hur enkelt som helst. :)

Får de specialmat bara för att de är muslimer?

Så när andra får fläsk&bacon så får han en lövtunn bit?

På mitt fängelse så hade det serverats en rätt och en rätt endast.
Passar det inte så hamnar den rätten i kylen och microvärms till annan person dagen efter.

Jaja, åter till förnedringen av djuren och kanske varför SD ska plocka poäng direkt.

Läste på ett inte allt för tillförlitligt forum att en som jobbade på slakteri brukade roa sig med att drälla grisblod vid halal-avdelningen.
Det man inte vet, det lider man inte av... :)

På mitt fängelse så hade det serverats en rätt och en rätt endast.
Passar det inte så hamnar den rätten i kylen och microvärms till annan person dagen efter.

Jaja, åter till förnedringen av djuren och kanske varför SD ska plocka poäng direkt.

Själv tycker jag att det ska finnas 2 typer av måltid. Antingen kött eller vegetarian mat. Mer ska det inte finnas att välja på.

Jag vill ha gasade djur till middag! Men det får jag ju inte. :va

Själv tycker jag att det ska finnas 2 typer av måltid. Antingen kött eller vegetarian mat. Mer ska det inte finnas att välja på.

Jag vill ha gasade djur till middag! Men det får jag ju inte. :va

Och i helt normala portioner oxå... Vissa kan ju vara stora som hus när dom kommer ut. Även om dom trycker anabola så krävs det en hel del mat för att växa på sig ordentligt.

Jag har bara en åsikt att yttra i detta ämne, och det är att de djur vi väljer att ha som vår mat ska slaktas på ett sätt som är bäst för det enskilda djuret. Dvs slakten ska utgå från att döda djuret på ett så smärtfritt sätt som möjligt och inte på något sätt styras av andra variabler så som religion och liknande!

Jag gillar alltså inte halalslaktat kött...

Halalslakt (förenklat) går ut på att hjärtat ska pumpa ut blodet ur kroppen, dvs djuren dödas inte först, utan halsen skärs av så att dom förblöder..

Ja, alla är medvetna om att det finns otrevliga och därför olagliga varianter på både Halal och kosher-slakt.

Det du gärna får förklara för oss oförstående är vad som skiljer dessa bedövade och sedermera halshuggna hönorna som nämns i artikeln från de andra bedövade och halshuggna hönorna som gör dig så fruktansvärt upprörd.
Den dagen de släpper in obedövade och andra torterade djur i skolbespisningen skall jag vara arg tillsammans med dig men just nu vill jag gärna höra dig förklara det som gör dig så arg.
Är det kränkande för hönan att någon rabblat verser under slakten?

"Och enligt Jenny Fridh, som är informationschef på Kronfågel, är det egentligen ingenting mer än det rent rituella som skiljer slaktmetoden från den som tillämpas i Sverige."

Last edited:
Skulle tro att det bara är att vänja oss... Det var väl 2050 som det beräknades att muslimer skulle vara majoritet i sverige, vilket är lika med muslimskt styre. Och då kommer reglerna bli att allt kött skall vara halalslaktat...

Ja, alla är medvetna om att det finns otrevliga och därför olagliga varianter på både Halal och kosher-slakt.

Det du gärna får förklara för oss oförstående är vad som skiljer dessa bedövade och sedermera halshuggna hönorna som nämns i artikeln från de andra bedövade och halshuggna hönorna som gör dig så fruktansvärt upprörd.
Den dagen de släpper in obedövade och andra torterade djur i skolbespisningen skall jag vara arg tillsammans med dig men just nu vill jag gärna höra dig förklara det som gör dig så arg.
Är det kränkande för hönan att någon rabblat verser under slakten?

"Och enligt Jenny Fridh, som är informationschef på Kronfågel, är det egentligen ingenting mer än det rent rituella som skiljer slaktmetoden från den som tillämpas i Sverige."

Det är konceptet Halal jag diskuterar, hela konceptet....

Vi ska inte ha Halalkött i skolorna för att vissa djur som slaktas enligt halal slaktas på ett vidrigt sätt.

Vi ska inte heller köpa majblommor av föreningen Nynazimens vänner, även om det inte är något fel på just majblommor...

Då tycker jag inte att vi ska köpa fågel av Halalslaktens vänner

Last edited:
Varför ens bli upprörd, vi lever i det såkallade "nya" sverige där våra åsikter är främmningsfigetliga.
Kossor bryr sig inte om någon dum jävla ramsa på arabiska, dock så tror jag dom inte uppskattar att bada runt i sitt eget blod till deras hjärta slutar slå.
Jag hatar inte muslimer eller judar för att dom är hjärntvättade, men varför förstår man inte att detta är fel?.
Eller är det jag som är hjärntvättad? finns det någon fakta på olika slaktnings sätt?.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025