Rattfylla buuu

Väljer man att jobba som domare i hela sitt liv så visst, knarka loss hej vilt för all del, jag unnar den tråkiga människan det :tungan ;)

:D :D :D

Ja man blir väl inte påverkad av att knarka? Poliser som kör på fyllan då hur gör vi med dem?

Jag tycker inte att alkohol är förenligt med att köra bil i trafiken. Däremot borde man stifta lagar som folk respekterar.

Idag har ju många anammat den kontinentala alkoholkulturen med ett glas vin till lunchen. Många sätter sig nog i bilen efter en affärslunch i tron att de klarar en kontroll. Om man tidigare bedömt att folk kan köra med 0,5 promille baserat på medicinsk forskning utan att det ska räknas som rattfylla och andra länder valt att behålla den gränsen. Varför ska då Sverige än en gång vara bror duktig?

Antingen sätter man en gräns baserat på forsknig eller så sätter man en nolltolerans. Antagligen har man valt en promillegräns på 0,2 eftersom det finns sådant som vi stoppar i oss som innehåller inslag av alkohol.

Man borde dock säga att det råder nolltolerans så att folk håller sig borta från allt vad beträffar alkohol om man ska ha någon trovärdighet i sin politik. Dock blir det parodi av det hela om folk ska åka dit för att ätit en choklad parlin med lite alkohol i.

Det ser inte bra ut att kvinnan i egenskap av domare åkt fast för rattfylla, men man ska nog inte dra för långtgående slutsatser av det inträffade.

Ja man blir väl inte påverkad av att knarka? Poliser som kör på fyllan då hur gör vi med dem?

Handlar väl inte om man blir påverkad av knark eller inte. Handlar om hur höga straff det behövs för att en domare inte ska vara lämplig för sitt ämbete.

Last edited:
Antingen sätter man en gräns baserat på forskning eller så sätter man en nolltolerans. .. Varför ska då Sverige än en gång vara bror duktig?
Moraliskt sett är det väl nolltolerans? Mättekniskt är det dock inte lämpligt. Sverige är knappast ensamt om detta. Många länder har samma låga nivå eller lägre. Vi har dock gått i täten inom EU.

Harmon Rabb skrev:
Om man tidigare bedömt att folk kan köra med 0,5 promille baserat på medicinsk forskning utan att det ska räknas som rattfylla och andra länder valt att behålla den gränsen.
Ny forskning kanske har framkommit? 1957 sänktes promillegränsen från 0,8 till 0,5 så egentligen skulle vi väl då ha behållt 0,8 gränsen?

1957 sänktes promillegränsen från 0,8 till 0,5.
1990 kom 0,2 gränsen.
Gränsen för grovt rattfylleri sänktes från 1,5 till 1 promille 1994.
Nollgräns för narkotika i trafiken kom 1999.

Handlar väl inte om man blir påverkad av knark eller inte. Handlar om hur höga straff det behövs för att en domare inte ska vara lämplig för sitt ämbete.

En domare som bryter mot lagarna han/hon ska döma andra efter och dessutom inte har nog omdöme att släppa flaskan innan hon/han tar bilen till jobbet är ingen jag skulle vilja utsättas för i ett rättsligt sammanhang.

Tycker man det är så viktigt att man får köra på fyllan måste ju US vara en dröm, i en del stater får man göra det och dessutom bära vapen, vilket djävla party man skulle kunna ställa till med, de man inte kör ihjäl knäpper man helt enkelt.

Moraliskt sett är det väl nolltolerans? Mättekniskt är det dock inte lämpligt. Sverige är knappast ensamt om detta. Många länder har samma låga nivå eller lägre. Vi har dock gått i täten inom EU.

Jag tror inte alla tolkar 0,2 promille som nolltolerans. Däri ligger problemet. Folk chansar och tar ett glas eller så och låter tiden gå och sedan sätter de sig bakom ratten. Ett sätt man skulle poängtera nolltolerans vore om man satte just noll promille som gräns, men sedan lät mättoleransen finnas kvar om än outtalat.

Ny forskning kanske har framkommit? 1957 sänktes promillegränsen från 0,8 till 0,5 så egentligen skulle vi väl då ha behållt 0,8 gränsen?

1957 sänktes promillegränsen från 0,8 till 0,5.
1990 kom 0,2 gränsen.
Gränsen för grovt rattfylleri sänktes från 1,5 till 1 promille 1994.
Nollgräns för narkotika i trafiken kom 1999.

Ny forskning har säkert kommit fram och så har toleransen när man räknas vara så pass påverkad att det påverkar ens reaktionsförmåga till den grad att det påverkar körsäkerheten minskat. I Sverige är allt antingen svart eller vitt. Jag tycker man ska sätta gränsen det uppenbarligen försämrar folks reaktionsförmåga och förmåga att framföra bilen på ett trafiksäkert sätt för alla inblandade. Var den gränsen går har jag ingen aning om, men jag tror att 0,2 promille är alldeles för snävt tilltaget samtidigt som det är för generöst för den som tolkar det som att det är fritt fram att ta ett glas eller två och köra hem. Jag vet inte varför jag av alla gav mig in i den här diskussionen som i princip är nykterist. En generösare lagstiftning är knappast något som gagnar mig personligen. Det sista jag vill se är alkohol eller narkotika påverkade förare ute i trafiken. Vet inte hur många gånger jag ringt polisen och anmält bilar vars förare som jag misstänkt vara påverkad av något och vägleder dem dit så att föraren kan kontrolleras.

Det skulle vara väldigt intressant att få höra lite från nån som blivit drabbad av en onykter förare, t.ex blivit invalidiserad eller fått sitt barn,syskon, make/maka ihjälkörd eller lemlästad och sen få höra alla kommentarer som mest låter som luddiga formuleringar som vilken korrupt politiker som helst skulle vara stolt över.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt