Rattfylla buuu

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
Rattfull domare får ha jobbet kvar
Sverige 06 apr 16:32

En domare som åkte fast för rattfylleri när hon var på väg till en rättegång i Halmstad får behålla jobbet.

Statens ansvarsnämnd anser att brottet inte är tillräckligt grovt för att resultera i ett avskedande eller andra disciplinpåföljder.

Händelsen inträffade i slutet av januari, skriver Hallandsposten. Kvinnan hade 0,18 milligram alkohol i utandningsluften, vilket motsvarar 0,36 promille. Körkortet drogs in i två månader och hon dömdes till 40 dagsböter.
Såg detta på blocket känns billigt detta...

Två månader och 40 dagsböter för 0,36promille är väl rätt normalt?!
Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Luxemburg , Tyskland Kanada och många de flesta amerikanska delstater har en gräns på 0,4-0,5...

Tycker inte det är särskilt anmärkningsvärt att vi inte gör folk arbetslösa, när de redan fått både indraget körkort och böter, för något som är lagligt i många andra länder

Tycker nog ändå det är rätt.. Tycker inte en icke grov rattfylla påverkar hennes ställning som dommare.

Sen kan jag hålla med klabbe om att vissa andra saker i samhället får bizarra proportioner rättsligt men har väl inget med hennes rattfylla att göra?

Med tanke på mängden läkare som får behålla legitimationen trots att de missbrukar alkohol och/eller läkemedel så förstår jag inte problemet.

En domare dagen efter alkohol sköter sitt jobb betydligt bättre än kirurgen som tagit lite extra piller innan han opererar...

Två månader och 40 dagsböter för 0,36promille är väl rätt normalt?!
Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Luxemburg , Tyskland Kanada och många de flesta amerikanska delstater har en gräns på 0,4-0,5...

Tycker inte det är särskilt anmärkningsvärt att vi inte gör folk arbetslösa, när de redan fått både indraget körkort och böter, för något som är lagligt i många andra länder

men egentligen är det det,, visst vi hade ju en gång i tiden 0,5 i svergie.... men nu gäller ju 0,2...för mig känns 2mån + 40 dagsböter billigt...kör nykter och ,,råka passera rödljus indraget körkort 4-6 mån för vårdslöshet ..och ändå är man ju nykter.....:confused:..kanske jag som tänker...:va

men egentligen är det det,, visst vi hade ju en gång i tiden 0,5 i svergie.... men nu gäller ju 0,2...för mig känns 2mån + 40 dagsböter billigt...kör nykter och ,,råka passera rödljus indraget körkort 4-6 mån för vårdslöshet ..och ändå är man ju nykter.....:confused:..kanske jag som tänker...:va

Nej, en normal rödljuskörning ger 1-2 månader utan körkort. Hennes rattfylla kan ge upp till sex månader utan körkort. När du däremot börjar dra in vårdslöshet i exemplen blir det som att jämföra päron med äpplen med smultron...

En domare i Malmö fick behålla sitt jobb fast han satte på prostituerade

Undra hur mycket/ofta hon varit onykter på jobbet då!?

Fast samtidigt, jag har en duktigt mild syn på "rattfylla" numera efter att ha fått reda på hur det hela mätts fram och vilka gränser vi har. Självklart inte vettigt att köra rattfull, men när man kan åka på så mycket skit för att det kl.13-16 dagen efter råkar finnas lite kvar i ens urinblåsa :rolleyes: känns inte vettigt - det är paragrafrytteri, inte logiskt tänkande.

(det är ju en sak att plocka någon på lördag natt där bilen vinglar och har sig, snubben eller kärringen håller fortfarande i bag-in-boxen och kan inte uttala sitt egna namn såklart, men att straffa en vettig och normal svensson som råkar ligga i någon gråzon känns inte logiskt)

hmm... varför inte "bara" göra det som så att är man orsaken till en olycka OCH onykter på dubblar man straffet eller något i den stilen!?

Sen kanske man kan tänka nån minut på hur stabilt och jättejättebra det är att en dömd rattfyllerist ska döma i rattfyllerist mål?

Hur jävla svårt kan det vara, vi har i princip en nollgräns, det är jättelätt att veta om man har druckit starköl till maten på lunchen, då är man inte garanterad att blåsa noll, alltså låter man bli bilen.

Eller så dricker man något annat till maten, vatten förslagsvis.

Dagen efter låter man bilen stå, hela dagen, kan man inte göra det, känner man att man måste köra, då låter man bli dagen före istället.

Skitenkelt

Fast samtidigt, jag har en duktigt mild syn på "rattfylla" numera efter att ha fått reda på hur det hela mätts fram och vilka gränser vi har. Självklart inte vettigt att köra rattfull, men när man kan åka på så mycket skit för att det kl.13-16 dagen efter råkar finnas lite kvar i ens urinblåsa :rolleyes: känns inte vettigt - det är paragrafrytteri, inte logiskt tänkande.

Nu blir jag lite nyfiken, eller så missförstår jag bara det du skriver här :)
Hur menar du att det du har i urinblåsan påvisar eventuell "rattfylla"?

Vid "rattfylla" gör du utandningsprov alt. blodprov om inte det första fungerar av olika anledningar. Det rör sig ju inte om något urinprov för att påvisa vad du har i urinen.

jag menade bara allmänt i kroppen, men att all alkohol är på G "ut", därav rolleyes efter ordvalet :)

När har det blivit 0,2 promille i Sverige? Är HELT emot rattfylla, men någon måtta måste de väl vara... Undrar just varifrån de har tagit 0,2 promille?
0,5 promille har man ju kommit fram till genom tester och undersökningar (det lärde vi oss i bilskolan). Det känns som att Nissarna som har bestämt de här bara tagit en ny lägre gräns, bara för att visa hur duktiga de är... Fifan för politiker...

Tycker man borde få sparken om man wiiiiiiiilar i 150 knyck i innerstan, betydligt farligare än att köra med 0,36 promille i blodet.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt