Är du en superhjälte?

Ja sitt där och uggla i mörkret om du tror att det gör nån nytta.
Du gillar säkert vindsnurror också.

Jag köper el som bara kommer från vindkraft. Lite dyrare men det känns bra. En pyttelite uppoffring som förhoppningsvis gör en pytteliten nytta.

Här hemma är det mörkt och mysigt :D

Jag köper el som bara kommer från vindkraft. Lite dyrare men det känns bra. En pyttelite uppoffring som förhoppningsvis gör en pytteliten nytta.

Här hemma är det mörkt och mysigt :D

Näe.

Du köper el från tysk kolkraft du med, men du betalar extra mycket för elen.

När dom svenska kärnkraftverken är avställda för underhåll och det inte blåser så kommer elen i dina kablar från samma kolkraftverk som elen i mina kablar.

Nä nu hoppas jag att du skojar Guw. När jag köpte ny tv så valde jag en vindsnurremärkt tv, dvs den funkar bara med el från fläktar. Den var 7000:- dyrare än den som gick på kolel.
Menar du att jag är lurad........

edit: Ja, ja har oxå släckt lite lampor. :)

Last edited:
Det är inte tufft att vara miljöhatare ... Däremot tyder det på liten penis.

kanske, men jag tycker inte att någon som bränner upp 10 liter soppa en eftermiddag för nöjjes skull har rätt att klaga på folk som inte släcker 2 st 60w lampor under en timme ;)

men men, det är väl en bra ståndpunkt, det håller jag med om

Last edited:
Folk som inte har några bra argument brukar påstå att deras motåndare har små penisar.

Earth hour är en löjlig symbolhandling, nu tycker folk att dom har gjort sitt, dom släkte ju ner allt utom tv'n och eldade hundra värmeljus istället i en timme, så nu slipper dom göra någon riktig uppoffring, som att dra ner på värmen två grader, byta ut utebelysningen till lågenergilampor eller gud förbjude tilläggsisolera huset...

Näe.

När dom svenska kärnkraftverken är avställda för underhåll och det inte blåser så kommer elen i dina kablar från samma kolkraftverk som elen i mina kablar.

Jupp, men min totala förbrukningsmängd köps från vindkraft, även om den i vissa stunder kommer från dina brunkolskraftverk.

Näe.

Försökte förklara det här för en politiker i släkten nyligen.
Tydligen svårt att förstå att man inte får privata elledningar
direkt från vindsnurrorna indragna i kåken.

Jupp, men min totala förbrukningsmängd köps från vindkraft, även om den i vissa stunder kommer från dina brunkolskraftverk.

Sålänge du inte har ett vindkraftverk på tomten, köper du el från
exakt samma elnät som alla andra. Det finns inte 2 separat elnät.
Du betalar alltså bara mer än oss andra, men bolaget hävdar iaf
att dina extra slantar i deras kassa, investeras i renare energi.

Last edited:
Perfekt tillfälle att höja energiskatten för miljöns skull :banana

Vi släckte ner allt och stängde av datorer, tv-apparater etc.

Jag satt med barna i stearinljusens sken och vi hade det ovanligt mysigt och talade om miljöförstöring, elförbrukning, tidsresor och annat kul...

Skönt att slippa tv och reklam etc för en timme, och tala med barnen istället.

Jag körde bildskärmsförbud i familjen i em oxå, mellan kl 13 och 16, oj vad trevligt barnen hade plötsligt genom att umgås, se varandra i ögonen och tala med varandra...
Istället för att bara sitta och stirra i sin egen skärm hela tiden...

Funderar på att bestämma att vi ska ha en tv-fri kväll i veckan !? Vore kanon för familjer, barn och kommunikationen mellan människor...

Vi släckte ner allt och stängde av datorer, tv-apparater etc.

Jag satt med barna i stearinljusens sken och vi hade det ovanligt mysigt och talade om miljöförstöring, elförbrukning, tidsresor och annat kul...

Skönt att slippa tv och reklam etc för en timme, och tala med barnen istället.

Jag körde bildskärmsförbud i familjen i em oxå, mellan kl 13 och 16, oj vad trevligt barnen hade plötsligt genom att umgås, se varandra i ögonen och tala med varandra...
Istället för att bara sitta och stirra i sin egen skärm hela tiden...

Funderar på att bestämma att vi ska ha en tv-fri kväll i veckan !? Vore kanon för familjer, barn och kommunikationen mellan människor...

lär ju knappast göra nån nytta för miljön, men en jäkla stor nytta för familjen som sagt :tummenupp

Ja det är nästan så man önskar man var så korkad att man trodde det betydde något och kunde leva ett år till med gott samvete.

:hejokunskap

Såna här kampanjer betyder mycket. Inte i antal insparade kilowatt men i den bemärkelsen att miljöorganisationer får utrymme i media för att tala om viktiga frågor. Det är ett sätt att informera och skapa opinion, hitta nya sätt att engagera folk i miljöfrågor och få oss att tänka till lite över hur vi slösar med energin.
Ett exempel: om earth hour genom kampanjen väcker människors intresse och lyckas få hundratusen personer att anmäla sig med en mailadress på hemsidan så har man helt plötsligt en enorm "kunddatabas" som man i flera år framöver kan bearbeta i opinionsfrågor eller i hur man bäst sparar el. Det är en enorm tillgång.

Varje gång en sån här fråga dyker upp så kommer också motvalsarna; jag tänker inte bara skita i att släcka, jag tänker minsann vara tuffelituffast och TÄNDA mina lampor. WOW liksom, vilket oerhört mod! Ni måste ha jeTtemycke hår på bröstet!

Jag levde som vanligt, tänker då inte stå och laga mat i kolsvart mörker.

Men som kompensation så tänker jag på elförbrukningen varje dag istället.

Jag har ingen förståelse för varför det skulle vara så duktigt att spara el under en timme/år.
Sätt den där idén i december istället, när alla har enorma mängder belysning igång bara för att impa på grannarna.
Så, ni som var miljömedvetet duktiga igår: Hur ser det ut hos er i juletid? Släcker ni all onödig belysning även då?

:hejokunskap

Såna här kampanjer betyder mycket. Inte i antal insparade kilowatt men i den bemärkelsen att miljöorganisationer får utrymme i media för att tala om viktiga frågor. Det är ett sätt att informera och skapa opinion, hitta nya sätt att engagera folk i miljöfrågor och få oss att tänka till lite över hur vi slösar med energin.
Ett exempel: om earth hour genom kampanjen väcker människors intresse och lyckas få hundratusen personer att anmäla sig med en mailadress på hemsidan så har man helt plötsligt en enorm "kunddatabas" som man i flera år framöver kan bearbeta i opinionsfrågor eller i hur man bäst sparar el. Det är en enorm tillgång.

Varje gång en sån här fråga dyker upp så kommer också motvalsarna; jag tänker inte bara skita i att släcka, jag tänker minsann vara tuffelituffast och TÄNDA mina lampor. WOW liksom, vilket oerhört mod! Ni måste ha jeTtemycke hår på bröstet!

Okunskap? snarare insikt i hur människor fungerar. Eller trodde du jag menade den sparade förbrukningen?

Kunddatabas? Du menar att folk får mer spam i sin epost som dom ignorerar?
Men nej jag tände inga extra lampor, betyder det att jag inte har hår på bröstet då?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt