Svårt för snyftreportage

Djävla otur när en vuxen man råkar sticka ihjäl ett par ungdommar de gånger man som av en händelse går runt med kniv.
Händer mig jämnt.

Djävla otur när en vuxen man råkar sticka ihjäl ett par ungdommar de gånger man som av en händelse går runt med kniv.
Händer mig jämnt.

Tror dom flesta av oss varit i den sitsen en eller flera gånger. Enligt min tro så måste jag ha min heliga butterfly med mig överallt!

Men det är ju faktiskt jättesynd om honom. Lika dant som med gryningspyromanen, som bara råkar vara i närheten när någon antänder bränder.

Dumt av mördaren att inte kolla upp vilkoren med a-kassan. Annars så är det bara för han att inse att han numera är lägst på näringskedjan...int fan skulle jag anställa en mördare!

Jag förstår att det är lördag morgon och allt, men istället för att gapa om parasiter och göra er lustiga över ett knivmord borde ni fundera över artikelns verkliga kärnfråga.

Vårt påföljdssystem bygger i huvudsak på tanken om rehabilitering och återanpassning till samhället. Detta blir en chimär om den praktiska möjligheten till återinträde på arbetsmarknaden är noll efter avtjänat straff. I det läget måste vi fråga oss vilket mål vi eftersträvar: att alla som avtjänat fängelsestraff ska exkluderas från samhället i all framtid, eller att fängelsedömda, som faktiskt avtjänat sina straff, ska motiveras att återigen börja göra rätt för sig?

Jag förstår att det är lördag morgon och allt, men istället för att gapa om parasiter och göra er lustiga över ett knivmord borde ni fundera över artikelns verkliga kärnfråga.

Vårt påföljdssystem bygger i huvudsak på tanken om rehabilitering och återanpassning till samhället. Detta blir en chimär om den praktiska möjligheten till återinträde på arbetsmarknaden är noll efter avtjänat straff. I det läget måste vi fråga oss vilket mål vi eftersträvar: att alla som avtjänat fängelsestraff ska exkluderas från samhället i all framtid, eller att fängelsedömda, som faktiskt avtjänat sina straff, ska motiveras att återigen börja göra rätt för sig?

Det är inte alls omöjligt att hitta ett jobb efter avtjänat fängelsestraff, men är man en labil person med dålig immpulskontroll och den så kallade libanes-genen så är man kanske inte så trevlig att ha som anställd på slakteriet där alla bär kniv.

Det är inte alls omöjligt att hitta ett jobb efter avtjänat fängelsestraff, men är man en labil person med dålig immpulskontroll och den så kallade libanes-genen så är man kanske inte så trevlig att ha som anställd på slakteriet där alla bär kniv.

Vadfan, skrev ett längre inlägg och så försvann det. Nåväl, här kommer ett kort svar.

Nej, det är bara att gå till vilken halvkriminell rivningsfirma som helst, där är det ingen som frågar. Huruvida "Khaled" är labil och svåranställd i största allmänhet kan vi svårligen uttala oss om, men det vi vet är att han tidigare hade ett "riktigt" jobb. Kvar står problemet att han i fortsättningen inte kommer att kunna bidra till samhället, utan tvingas till bidragsberoende eller återfall i kriminalitet.

Lösningen? Naturligtvis svår, eftersom de flesta delar ch_yzf:s syn på dömda brottslingar.

Huruvida "Khaled" är labil och svåranställd i största allmänhet kan vi svårligen uttala oss om,

Att han är labil är väl odiskutabelt, han har ju huggit kniven i någon.

Att han är svåranställd är väl också odiskutabelt, man vill inte gärna ha labila människor inom hemtjänst, barnomsorg, som väktare, eller en hel mängd andra jobb där en labil människa kan vara farlig, jobb som du och jag skulle kunna få.

En labil människa kan ju skjuta vilt omkring sig även om han/hon jobbar på ett ofarligt jobb som postsorteringen...

återanpassning i all ära ,

men nu snackar vi mord ,, det är en helt annan sak ,, känner han sig trakasserad är det anmälan till polis o inget annat som gäller
sen att han fick så löjligt lågt straff är åt helvete

nej han har förverkat sin rätt i samhället

Att han är labil är väl odiskutabelt, han har ju huggit kniven i någon.

Ditt cirkelresonemang brister, som jag tidigare skrev, eftersom vi svårligen kan uttala oss om "Khaleds" psyke mot bakgrund av det vi fått veta. Redan där borde jag avfärda din argumentation. Dessutom rör vi oss bort från kärnfrågan. Jag tar dock och förklarar bakgrunden i korthet.

Eftersom tingsrätten anser att "gärningen förövats i en situation som /../ berättigat till nödvärn" drar jag följande slutsats om händelseförloppet: Khaled blev knivhotad, beväpnade sig, och blev dagen efter överfallen igen. Eftersom han bar kniv lyckades han döda sina angripare när han försvarade sig.

I sammanhanget kan jag roa er med att berätta att det finns ett intressant rättsfall från HD rörande just gränsen för nödvärn (se länkar nedan). Mannen friades trots tjugotvå hammarslag mot sin grannes huvud. Läs gärna DN-artikeln som kortfattat redogör för omständigheterna. Skulle ni anställa honom? Den mannen blev förvisso friad, men är han lika labil som Khaled, och lika lite förtjänt av tillträde till samhället? Det är fasansfullt låga odds på att halva Sporthoj dunkat rygg så det stod härliga till om det dök upp en tråd om det rättsfallet, med tanke på hur ofta man ser att "jag skulle döda den jävel som snodde min hoj/våldtog min tjej/snodde mobilen av mitt barn" och dylikt.

* http://www.dn.se/sthlm/hd-godkanner-vald-med-hammare-som-sjalvforsvar (DN-artikel)
** http://www.hogstadomstolen.se/Domst...009-05-06 B 2219-08 Dom skiljaktig mening.pdf (Dom. Är ni intresserade, läs från sid 3 mitten av sidan "Domskäl" till och med sid 9.)

men nu snackar vi mord ,, det är en helt annan sak ,, känner han sig trakasserad är det anmälan till polis o inget annat som gäller
sen att han fick så löjligt lågt straff är åt helvete

nej han har förverkat sin rätt i samhället
Bemöter lite av din kritik i andra och tredje stycket (ovan).

PS Sorry för wall of text...

Last edited:
Har inte mycket till över för denne Khaleb som går och sticker kniven i folk, men å andra sidan så har jag inte mycket till övers för ungdomarna som dog heller. Om de nu hotat honom till livet och trakasserat honom under en längre tid utan anledning (annat än att Khaleb inte är svensk) så vetefan om de inte fick vad de förtjänade... Så vad ska man säga, dumt av honom att sänka sig till idioternas nivå kanske? Visserligen nådde han därigenom en ännu lägre botten, vilket ledde till att han nu inte får någon sympati. Men samtidigt kan jag inte säga att jag är fly förbannad över vad han gjorde...

Tonen i tråden hade nog varit ganska annorlunda om det varit en helt vanlig medelsvensson som under lång tid trakasserats av sina invandrargrannar och som en dag fått nog och råkat ha ihjäl någon av dem... Och än mer annorlunda om man försöker sätta sig i den trakasserades situation, oavsett nationalitet.

Ställde sig inte majoriteten av SH sig upp och gav Rödeby-pappan en stående ovation när vi kunde läsa om det i tidningarna? :va

E juh skillnad, fattaruvel?:va Han va ju svenne juh!:mad:

Det verkar ha rört sig om ett par rekorderliga samhällsbärare. De borde ha hotat någon som var sämre på att knivas.

Ditt cirkelresonemang brister, som jag tidigare skrev, eftersom vi svårligen kan uttala oss om "Khaleds" psyke mot bakgrund av det vi fått veta.

Beväpnar man sig med kniv och sticker den i någon så är man labil, oavsett hur provocerad man än hr blivit innan , då kan man inte räkna med att få jobba som flygledare, polis eller astronaut.

Man får även räkna med att andra arbetsgivare kanske väljer någon annan i första hand, hade jag två arbetssökande och den ena stuckit en kniv i någon så skulle jag nog välja den som inte hade knivats.

Det oavsett om jag skulle anställa en barnvakt eller någon som rensade septitankar.

Har inte mycket till över för denne Khaleb som går och sticker kniven i folk, men å andra sidan så har jag inte mycket till övers för ungdomarna som dog heller. Om de nu hotat honom till livet och trakasserat honom under en längre tid utan anledning (annat än att Khaleb inte är svensk) så vetefan om de inte fick vad de förtjänade... Så vad ska man säga, dumt av honom att sänka sig till idioternas nivå kanske? Visserligen nådde han därigenom en ännu lägre botten, vilket ledde till att han nu inte får någon sympati. Men samtidigt kan jag inte säga att jag är fly förbannad över vad han gjorde...

Tonen i tråden hade nog varit ganska annorlunda om det varit en helt vanlig medelsvensson som under lång tid trakasserats av sina invandrargrannar och som en dag fått nog och råkat ha ihjäl någon av dem... Och än mer annorlunda om man försöker sätta sig i den trakasserades situation, oavsett nationalitet.

Där växte du i mina ögon Bushido!!!
Skönt att det för en gång skull inte var jag som behövde skriva det där, men bara för jag är "nysvensk" så tror folk jag går runt och drar rassekortet till var o varannan svensson.

Det sjuka är att det du skriver är sant, så jävla sant att man blir så förbannad att man vill göra mycket tråkiga saker. Ibland tappar jag humöret rätt hårt här på SH då jag tänker på detta mer än andra då jag varit utsatt sen jag kom till Sverige slutet på 1989 och har fått höra, sett och själv fått känna på denna rasism som finns bland svenssons.

Som liten fanns det ett par idioter i vårt bostadsområde som ägde diverse hundraser som rottis, dobberman, schäfer som var de flesta WT-lirares favvo hund på den tiden. Dessa idioter var alltid på oss invandrar ungar som lekte kull och andra lekar i lekparken. De busade på hundarna på oss så vi sprang för livet och vågade knappt gå ut. De stod bara och skrattade medans de kollade på. Hade jag sett nån av de horungarna idag hade jag lätt kunnat se till att deras liv blivit lika förjävlig som jag och mina vänner hade det. Detta är bara ett av händelser/trakasserier jag varit med om som liten som både gror inom mig idag och ex. min storesyrra har men för det än idag. Allt detta enbart för vi var invandrare.:död

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...