Sverige lagrade Drakenplan åt Finland

En Supercub använder den flygklubb jag var med i när jag höll på med segelflygning. Man använde maskinen till att bogsera upp segelflygplanen. Rätt modigt att flyga in en sådan över dåvarande Sovjet.

Å andra sidan har jag ett minne av någon tok som flög under radarn över sovjet i ett mindre privatplan. Men jag lyckades inte hitta något om det när jag sökte på nätet. Kanske har jag drömt om det hela.

Mattias Rust, landade på röda torget!

Han skrev väl en bok om sitt lilla äventyr?

Last edited:
Maattias Rust, landade på röda torget!

Just det, han landade på röda torget. Vilken tok!

EDIT: Verkar vara en tok i dubbel bemärkelse:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust_(pilot)

Jag vet inte, har bara ett minne från min barndom om incidenten i fråga. 1987 var jag 9 år gammal. Var inte en säker på att jag minns rätt. Därav min antydan till att det kunde vara en dröm

:D

Här kan man läsa mer om incidenten. Väldigt intressant läsning faktiskt. Endast 19 år gammal gav han sig av med knappt 50 flygtimmar i bagaget.

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/rust.html?c=y&page=2

Last edited:
En Supercub använder den flygklubb jag var med i när jag höll på med segelflygning. Man använde maskinen till att bogsera upp segelflygplanen. Rätt modigt att flyga in en sådan över dåvarande Sovjet.
Å andra sidan så kan man ju stå nästan still med såna där, flyga mellan trädtopparna och landa på vilken väg som helst, tvärs över vägen :tummenupp
OT, men Pawneen är ju mycket trevligare att bli bogserad efter, lite mer klipp i den :)

Mattias Rust, landade på röda torget!

Han flög väl dock en Cessna 172, eller va det en 152? :va

Å andra sidan så kan man ju stå nästan still med såna där, flyga mellan trädtopparna och landa på vilken väg som helst, tvärs över vägen :tummenupp
OT, men Pawneen är ju mycket trevligare att bli bogserad efter, lite mer klipp i den :)

Han flög väl dock en Cessna 172, eller va det en 152? :va

Det är sant, en Supercub har sina fördelar i all sin enkelhet.

Han flög en Cessna 172. Väldigt intressant beskrivning om hur äventyret gick till i sista länken i mitt förra inlägg.

"Rust meticulously planned his route and signed out a 1980 Cessna Skyhawk 172 from his flying club for three weeks. The four-seat airplane was equipped with auxiliary fuel tanks that boosted the aircraft’s range by 175 nautical miles to 750 nautical miles—range he would need in order to safely reach Reykjavik, and later Moscow. The club didn’t ask him where he was going, and Rust didn’t say. "

Nu har mitt sega minne vagnat till liv, avhopparen vars fru några svenska flygare förskte hämta hette Valentin Agapov

Vilket tragiskt öde att kämpa under lång tid för att få hit sin dottern för att sedan bli bittra fiender. Samtidigt kan man nog förstå den förnedring familjen blivit utsatt för i f.d Sovjet efter hans avhopp. Det satte nog sina spår. Frun kom aldrig till Sverige eller? Lyckades inte hitta något om det när jag sökte på hans namn.

Vilket tragiskt öde att kämpa under lång tid för att få hit sin dottern för att sedan bli bittra fiender. Samtidigt kan man nog förstå den förnedring familjen blivit utsatt för i f.d Sovjet efter hans avhopp. Det satte nog sina spår. Frun kom aldrig till Sverige eller? Lyckades inte hitta något om det när jag sökte på hans namn.

Dottern var nog duktigt hjärntvättad av Partiet.

Det var en ond tid...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...