Sverige lagrade Drakenplan åt Finland

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
När jag sökte på E10 bränslet och någon artikel från Finland kom jag över den här artikeln:

"Lösningen blev att Sverige lagrade ett stort antal Draken-plan, som annars hade gått till skrotning, samtidigt som Finland utbildade fler stridspiloter än vad landet hade bruk för.

Överskottet på piloter i Finland och på jaktplan i Sverige var ingen slump."

http://www.hbl.fi/text/utrikes/2011/3/24/d60950.php

Tidigare idag läste jag en annan artikel i SVD som tar uppgifter från samma bok. Ligger ute tre artiklar också väldigt intressanta som historisk kuriosa. Ni hittar de övriga två via länken nedan.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gyllenhammar-hade-hemligt-uppdrag_6035973.svd

Jag tycker det är rätt intressant när historisk fakta kommer fram. Är säkert inte den enda som är intresserad av historia här på forumet.

Vi lagrade. både folk och det finska riksarkivet under kriget, det kördes över med båtar en natt, jag minns inte på rak arm vad operationen kallades, men det gick att googla fram mera info.

Det blir ett besök på bibloteket igen.

Sist lånade jag en bok om dom hemliga svenska flygningarna in i ryssland för att hämta frun till en avhoppare (jag kommer fan inte ihåg namnet).
Dom flög in och landade på en sjö i ryssland två gånger och väntade på henne, men hon tog sig aldrig till mötesplatsen.
Piloten greps senare i finland under oklara förhållanden :rolleyes:

Jag känner nämligen en av svenskarna som var inblandad i flygningen.

Inga intressanta filmer/dokumentärer någon har att rekommendera om Kalla Kriget föresten? Då syftar jag inte endast på ubåtsjakten utan även mer omfattande.

:Bugar:Bugar
Får jag peta på dig?

Visst hade det varit ballare om det hade varit du?

Min farfar skjöt tyskar i en hemlig dansk operation och fick coola medaljer för det som han inte fick förrens han avled(av kallbrand efter att ha sågat av sitt eget ben).
Jag har kvar medaljerna i nån låda på vinden.

Var tiderna intressantare förr? Är alla mesar idag? Kommer folk söka historisk information om oss om 50 år?

Får jag peta på dig?

Min farfar skjöt tyskar i en hemlig dansk operation och fick coola medaljer för det som han inte fick förrens han avled(av kallbrand efter att ha sågat av sitt eget ben).
Jag har kvar medaljerna i nån låda på vinden.

Var tiderna intressantare förr? Är alla mesar idag? Kommer folk söka historisk information om oss om 50 år?

Bara om det finns coola bilder på det man gått igenom:arsele

Får jag peta på dig?

Jag var dock väldigt väldigt ung på den tiden och har inte förän på senare år fått reda på att personen jag känner är inblandad, det var därför jag lånade boken på biblioteket, den beskriver dock det som får anses vara den officiella versionen, personen jag känner vägrar att prata om händelsen, så det gav inte så mycket att läsa boken.

Såg nu man kan ställa frågor till författaren av boken i en chatt den 25. Redan nu kan man ställa frågorna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chatt-med-mikael-holmstrom_6037501.svd

Det blir ett besök på bibloteket igen.

Sist lånade jag en bok om dom hemliga svenska flygningarna in i ryssland för att hämta frun till en avhoppare (jag kommer fan inte ihåg namnet).
Dom flög in och landade på en sjö i ryssland två gånger och väntade på henne, men hon tog sig aldrig till mötesplatsen.
Piloten greps senare i finland under oklara förhållanden :rolleyes:

Var piloten i fråga svensk som greps i Finland? Kan du ta reda på vad boken heter även om det bara är den offentliga versionen som presenteras.

Inga intressanta filmer/dokumentärer någon har att rekommendera om Kalla Kriget föresten? Då syftar jag inte endast på ubåtsjakten utan även mer omfattande.

BBC brukar producera en hel del bra dokumentärer om andra världskriget. Vill även minnas att jag sett ett par bra dokumentärer producerade i Frankrike.

Last edited:
BBC brukar producera en hel del bra dokumentärer om andra världskriget. Vill även minnas att jag sett ett par bra dokumentärer producerade i Frankrike.

Tack, men tänkte mer på Kalla Kriget. Andra Världskriget är jag väldigt beläst i redan. Tycker dock det är intressant med just allt det här hemligmakeriet runt Kalla Kriget. Alla som planerade inför ett eventuellt Tredje Världskrig, förberedelser, spionage osv.

Var piloten i fråga svensk som greps i Finland? Kan du ta reda på vad boken heter även om det bara är den offentliga versionen som presenteras.

Fråga någon som är +50 om dom minns namnet på avhopparen och hans fru, det var en stor historia då, jag fick fram namnet och sökte mig vidare på det.

Det var bara ett kapitel i boken som behandlade historien och som sagt sanningshalten kan diskuteras.

Den enda information jag har nu är att planet, en Supercub 150 hyrdes av Malå flygklubb och blev kvar i finland rätt länge i beslag.
Planet hade beteckningen SE-GCL.

Tack, men tänkte mer på Kalla Kriget. Andra Världskriget är jag väldigt beläst i redan. Tycker dock det är intressant med just allt det här hemligmakeriet runt Kalla Kriget. Alla som planerade inför ett eventuellt Tredje Världskrig, förberedelser, spionage osv.

Jag menade kalla kriget inte andra världskriget som jag skrev. Får skylla på trötthet. BBC producerar bra historiska dokumentärer oavsett tidsperiod.

Vi hade atombombsövningar i skolan :yoparty

Man skulle ducka under bänken, eller om man var ute skulle man kasta sig i ett dike/mot en husvägg och dra jackan över huvudet...

Det var nog mest för att man inte skulle se (en tusendels sekund innan man själv dog) hur köttet slets av skelettet på kompisarna av tryckvågen...

Svenka hemligheter/Hemliga svenska rum tog ju upp lite försvarsanläggningar byggda för kalla kriget, Musköbasen, Saab berget och ammunitionsfabriken i skogen bland annat, och dom konserverade ångloken....

Last edited:
Den enda information jag har nu är att planet, en Supercub 150 hyrdes av Malå flygklubb och blev kvar i finland rätt länge i beslag.
Planet hade beteckningen SE-GCL.

En Supercub använder den flygklubb jag var med i när jag höll på med segelflygning. Man använde maskinen till att bogsera upp segelflygplanen. Rätt modigt att flyga in en sådan över dåvarande Sovjet.

Å andra sidan har jag ett minne av någon tok som flög under radarn över sovjet i ett mindre privatplan. Men jag lyckades inte hitta något om det när jag sökte på nätet. Kanske har jag drömt om det hela.

Vi hade atombombsövningar i skolan :yoparty

När du skriver det kom jag att tänka på dokumentärer från Canada om just kalla kriget och hur man förberedde civila för kärnvapenanfall som jag sett. Sidan jag tänker på innehöll massor med dokumentärer och propaganda filmer från tiden i fråga. Kanske någon som kanske vet vilken sida jag syftar på?

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...