Kedjelåset borta?

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Okej, tvättade hojen idag och gjorde den körklar. Upptäckte dock kedjelåset var borta (gött att vara i livet :näsblod). Frågan är, hur ska man lösa detta. Köpa ett nytt kedjelås (vart?) som kanske flyger av igen eller vad ska man göra?

EDIT: Jag har bestämt mig för att nita kedjan efter era visa ord.

Men...enligt firman jag var förbi skulle det här ta 20 min att fixa, man skulle behöva boka tid och det skulle kosta 500-600 spänn. Om de ska vara så drygt då köper jag fan verktyg och gör det själv...

Det kanske finns nån här som kan tipsa om en vettig mc verkstad som man kan rulla förbi? Bör vara i Stockholms området nära västerort då jag ska sätta ståltråd på kedjan och köra den dit. (kan bli lite för spännande annars)

Tack för hjälpen

Last edited:
Jag hade nog sett till att få kedjan nitad. Det brukar gå att få gjort på en verkstad utan att beställa tid, om de inte har alltför mycket för sig.
Om du är modig (eller dum?) så chansar du och kör med kedjan som den är till verkstaden. Annars kan du köpa ett nytt kedjelås och köra till verkstaden med det. Annars igen så kanske kedjan är gammal och har gjort sitt?

På gathojen brukar jag torka rent ytan på kedjelåset och brickan under med T-sprit och sätta två kluttar med silikon när allt det är monterat så det ej kan åka av hur som helst.

Släng dit ett nytt kedjelås, sedan tar du hojen till närmaste mc verkstad och ber de nita din kedja.

På gathojen brukar jag torka rent ytan på kedjelåset och brickan under med T-sprit och sätta två kluttar med silikon när allt det är monterat så det ej kan åka av hur som helst.

Lite silikon känns lite väl klent. Kan bli spännande i tresiffriga hastigheter om kedjan lossnar.

Jag hade nog sett till att få kedjan nitad. Det brukar gå att få gjort på en verkstad utan att beställa tid, om de inte har alltför mycket för sig.
Om du är modig (eller dum?) så chansar du och kör med kedjan som den är till verkstaden. Annars kan du köpa ett nytt kedjelås och köra till verkstaden med det. Annars igen så kanske kedjan är gammal och har gjort sitt?

Släng dit ett nytt kedjelås, sedan tar du hojen till närmaste mc verkstad och ber de nita din kedja.

Att nita skiten låter mer betryggande. Får bli att åka till verkstad efter kedjelås och sen köra dit hojen.

Tack för hjälpen! :krama

Lite silikon känns lite väl klent. Kan bli spännande i tresiffriga hastigheter om kedjan lossnar.

Att nita skiten låter mer betryggande. Får bli att åka till verkstad efter kedjelås och sen köra dit hojen.

Åk till biltema å köp deras tång för att nita själv den funkar kanon:banana

är det du eller jag som skolkat från mattelektionerna ;)

Ditt räknas inte det borde tas bort som dubbelpost:arsele

Edit: tebaks till ämnet att låsa clipset med silikon är en funkis lösning:tummenupp bara man rengör ordentligt.

Last edited:
Ditt räknas inte det borde tas bort som dubbelpost:arsele

Edit: tebaks till ämnet att låsa clipset med silikon är en funkis lösning:tummenupp bara man rengör ordentligt.

haha får hitta en formel för det.

funkar det med silikon? det flyger inte bort ifall man drar på lite?

haha får hitta en formel för det.

funkar det med silikon? det flyger inte bort ifall man drar på lite?

Ett rätt monterat clips sitter kvar helt av sig själv PUNKT.

Det är när man tänjer ut det vid montering som det kan bli problem, men med våld med polygriper och annat fanstyg tillsammans med en övertro på att bara clipset sitter där så är allt lugnt är en villfarelse:gnissla

Last edited:

Har du torkat ordenkligt med t-röd, satt på silikon och låtit det torka helt så får du jätte gärna testa att ta loss silikonet. själv får jag skära bort det för att få bort det. Men då använger jag inte vanligt silikon utan sådan blå silikon packning som man har när man monterar motorkåpor eller liknande. Vet inte om det är bättre eller sämre men nån sorts silikon är det.

Hur upptäckte du att kedjelåset var borta, tyckte du att kedjan såg slapp ut eller var det dålig ork i hojen??:hihi:hihi

Najar man inte alltid kjedjelås? De gör iaf jag efter att jag upptäckte samma sak på min gamla hoj.

Dra ett par varv naj tråd runt de lilla som är kvar och sen rullar du till en MC firma och får ett nytt lås och be dom sätta dit de med lite tråd så ska du se att de sitter där länge.

Bara en tanke. Loctite har ju olika former av lim o dyligt en lite skvätt med lämpligt lim borde ju hålla fast ett clips utan minsta problem.

Nita! Själv skulle jag aldrig våga åka med ett kedjelås (clips). Tyckte de räckte när ja faktis hade nitat min kedja men den föll av i 280 :död Inte mkt kvar av framdrevskåpan men kunde blivit värre. Vet iofs vrf den gick av, men ändå. Mitt morgontrötta tips är ändå att nita. :tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!