Stort ventilspel

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
:huvet:bananaHej.

Har upptäckt ett för stort ventilspel på två insugsventiler varav den ena ligger på mellan 0,35-0,40.
Vill minnas att toleransnivån är mellan 0,10-0,20. Ska lämna in hojen till verkstaden i veckan, klart han måste titta på den först men kommer det bli en svindyr historia nu?

Tror ni det kan vara materialfel/krökt ventil eller bara att schimsa om? Topplocksrenovering? Fan så orolig man kan vara för en hoj, har fan inte tänkt på nåt annat dom senaste dagarna.

Last edited:
Vad är det för årsmodell på rettan? Det var någon modell som hade problem med just ventilerna.

Innerst inne är det nog inte hojen du är orolig för, det är pengarna :krama

Både och såklart men mest hojen. Har sett fram emot det sen sista åkturen i höstas.

På min väns R1 -07 rasade en insugsventil. Det slutade med ny motor....

det är bara att riva, jag råkade ut för exakt samma sak och tyvärr är det inte så ovanligt på 04-06
länk

Vad är det som säger att den nya motorn är OK? Även om det kostar lika mycket eller mer att lämna in det du har är det värt det i slutändan eftersom du då VET att motorn är OK.

Vad är det som säger att den nya motorn är OK? Även om det kostar lika mycket eller mer att lämna in det du har är det värt det i slutändan eftersom du då VET att motorn är OK.

Aa iof sant :) nu är jag bara hetsig. Läste nånstans om nån som hade fått hela motorn renoverad för 12k hos jham ska ringa dit imorn

Aa iof sant :) nu är jag bara hetsig. Läste nånstans om nån som hade fått hela motorn renoverad för 12k hos jham ska ringa dit imorn

kan du skruva själv?

jag hade aldrig rivit en motor innan jag renoverade toppen på min, men så svårt var det faktiskt inte.. mycket tålamod och systematiskt skruvande, så var saken biff ;)

Med en bra handbok, momentverktyg (och andra bra verktyg) och tålamod fixar du det själv. Jag gjorde det också för första gången i höstas, själv.

Lite IKEA möbel över det.

Satsa på en original verkstadshandbok, jag tycker att det är mycket lättare att förstå än t.ex. Clymers (tror jag förlaget heter)

Last edited:
Skruva och skruva hehe jag kan inte påstå på nåt sätt att jag kan Mekka. Känns inte som jag vill ge mig in i motorn när jag hade problem att sätta på grenröret och slip on:)

Oftast löser man det mesta, men om du inte vill/vågar ge dig på det så finns det ju oberoende verkstäder som kan. ALLTID billigare än märkesverkstäder, du kan ju dessutom köpa in delar själv från England t.ex.

Detta är en som jag har kollat på: http://www.sa-mcrenovering.se/index.html

Lycka till hursomhelst

Aa får hoppas ska lämna in den på Mcverkstaden.se imorn om in dom jham kan erbjuda mig total motorrenovering för 12k. Får köra min första tur från Täby till Enskede :) o inviga gopro kameran det är allafall ett plus :).
Tror inte jag ger mig in på motorn trots allt.

Last edited:
Aa får hoppas ska lämna in den på Mcverkstaden.se imorn om in dom jham kan erbjuda mig total motorrenovering för 12k. Får köra min första tur från Täby till Enskede :) o inviga gopro kameran det är allafall ett plus :).
Tror inte jag ger mig in på motorn trots allt.

Vet inte vad en insugsventil kan kosta men inte mer än 500 spänn? En topplockspackning och ventilkåpepackning kanske 1000 kr?
Diverse grejer 2000 kr...

Men varför ska du totalrenovera motorn om det är EN insugsventil som är knasig? Be dom byta insugsventilen och kontrollera så toppen ser ok ut när dom plockar ner den.

/Karl

Ventiljustering 4000 plus material är ventilen krökt/materialfel ytterligare minst 3timmar 2800 ungefär. Byta kamkedja 1timme plus material. Då tänkte jag om dom jag läste o renovera hela motorn för 12 k kan jag ju lika gärna göra det. Men jag får se vad han säger om en timme ska köra nu om 20min typ :) kul men börjar bli kallt.

Om ventilspelet är större än toleransen. Så beror det med största sannolikhet att du har sot i ventiltätningen eller på ventilen.

Det kan räcka med att göra rent så är problemet borta.

Skulle toleransen varit mindre en angivet så är ofta ventilsätet eller ventilen dålig (oftast ventilen).

Jag tror inte det behöver bli en dyr historia. Men det bör kollas upp, och du kan ju passa på att byta till en tunnare topplockspackning så du får lite högre komp och mera effekt. Så känns det lite roligare att lägga dom tusenlappar som det kostar kan lyfta toppen.

Så då var hojen fixad det räckte med att schimsa om ventilen. Det blev inte så fasligt dyrt som jag va skraj för :). Hoppas det håller nu bara.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard