Luftfuktare, vad köpa?

De strömsnåla och ganska billiga fuktarna funkar hyfsat bra, men det finns en nackdel - de orsakar rejält med fukt alldeles intill och även kalkbeläggningar. Man bör i alla fall välja någon modell utan fläkt för att slippa undan ljudet (tornen med lysdioder i, typ de på Jula, Rusta m.fl. funkar fint).

De som kokar vattnet och verkligen avger riktig vattenånga, ger en snällare fuktighet mot möbler och golv. Men de drar en jäkla massa ström - det är som att ha en luftavfuktare eller AC igång (syns på elräkningen).

Jörgens variant med ångmaskin är kul - jag eldade med t-sprit i liten avklippt tändar-underdel (som Zippo ungefär) på min gamla enkelverkande maskin (jag fick aldrig den stora dubbelverkande - den var för dyr). Den står kvar på en hylla, men ungarna har slarvat bort visslan till den - får köra med en skruv i hålet så länge - och den röda lilla tratten pillades sönder för ett par år sedan...

Jag har precis köpt den större modellen på Kjell&Co. Den brummar en del, så i sovrumemt funkar den sådär.

Jag har gett mig fan på att höja luftfuktigheten ordentligt här, så nu går den för fullt. Har dessutom vattnat alla blommor rejält och sprutat dom med vatten. Ikväll är det regnskogsklimat här. Grabbens torra hud och hosta skall bort och min näsa skall skuta klia.

Last edited:
Jag har precis köpt den större modellen på Kjell&Co. Den brummar en del, så i sovrumemt funkar den sådär.

Jag har gett mig fan på att höja luftfuktigheten ordentligt här, så nu går den för fullt. Har dessutom vattnat alla blommor rejält och sprutat dom med vatten. Ikväll är det regnskogsklimat här. Grabbens torra hud och hosta skall bort och min näsa skall skuta klia.

Köpte du någon mätare så att du har koll på luftfuktigheten?

Jag kämpar med att komma över 38% här hemma, då kör jag Kjell&co lilla nästan kontinuerligt, när jag har vattnat blommorna, hängt en maskin med tvätt och skurat golven samtidigt som jag kokar en kittel med palt så kommer jag upp i 50%.

Men jag tycker att det känns behagligt bara man är över 40%

Köpte du någon mätare så att du har koll på luftfuktigheten?

Jag kämpar med att komma över 38% här hemma, då kör jag Kjell&co lilla nästan kontinuerligt, när jag har vattnat blommorna, hängt en maskin med tvätt och skurat golven samtidigt som jag kokar en kittel med palt så kommer jag upp i 50%.

Men jag tycker att det känns behagligt bara man är över 40%

Den större apparaten har en inbyggd hygrostat med mätare. Vet inte hur exakt den är, men nu är den på 32%. Det här rummet är på ca 50-60 m2, så det kommer nog ta lång tid innan det blir nån skillnad här. Skulle behöva minst en apparat till tror jag.

Jag använde en luftfuktare när min dotter var liten p.g.a. att hon hade en jobbig hosta. Minns att tapeterna började släppa i skarvarna i rummet den stog i. Sen så är det väl noga med att rengöra den ordentligt emellanåt så den inte gör mer skada än nytta...

Jag använde en luftfuktare när min dotter var liten p.g.a. att hon hade en jobbig hosta.

Det var därför jag köpte den, sen kom jag på en hel massa olika saker som självklart beror på att vi har torr luft här, så det skall bli spännande att se om det gör någon skillnad.

Jag körde med 1 sådan keramikprytell att hänga på elementet i varje rum och det hjälpte upp det till ca 38 %.

Hyr in ett tiotal tonårsflickor samt Magnus Betnér.
Låt verka tills det blir lite halkigt på golvet, då vet du att resultat uppnåtts.

Klart!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...